اجتماعیاخبار مهماقتصادیبیمهصنعت،معدن و تجارتویژهپیشخوان

سرنوشت قراردادهای بیمه گران ایرانی باخارجی ها چه شد؟/ ده شرکت بیمه خارجی از ایران فرار کردند!

اقتصادناب_بررسی وضعیت ده شرکت بیمه خارجی که با امضاء برجام به ایران امده بودند نشان می دهد ، پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم های جدید ۵ شرکت به طور کامل خارج شدند و پنج شرکت بیمه دیگر در شرف توقف فعالیت هستند، هر چند که از نگاه بسیاری حضور این شرکتهای بیمه خارجی در ایران پس از برجام چندان منجر به قرار دادهای برد -برد نشد.

به گزارش اقتصادناب به نقل از بیمه داری نوین برجام یا توافق جامع اقدام مشترک در پایان تیرماه سال ۹۴ منعقد شد که براساس آن تحریم‌های شورای امنیت ملل متحد، اتحادیه اروپا و تحریم‌های ثانویه ایالات‌متحده آمریکا برداشته شد. این فرصتی برای حضور شرکت‌های خارجی در بازار بکر ایران شد. پس از گذشت اندک زمانی تعداد زیادی از شرکت‌های معتبر دنیا فعال در صنایع مختلف تمایل خود را بر حضور در بازار ایران اعلام کردند و تعداد زیادی از آنها به ایران آمدند. این فرصت برای صنعت بیمه ‌ایران نیز موقعیت منحصربه‌فردی را ایجاد کرد. پس از برداشتن تحریم‌ها و رسیدن به توافق برجام، بیمه مرکزی اعلام کرد که در حال مذاکره با ۱۴۰ شرکت بیمه و بیمه اتکایی است که قصد دارند به بازار بیمه کشور ورود پیدا کنند.

اما ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که در کمپین انتخاباتی خود نیز حملات تندی به برجام کرده بود پس از به قدرت رسیدن و در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۹۷ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. پس از این خبر شرکت‌های فعال در ایران از ترس گرفتار شدن به تیغ تحریم‌های جدید آمریکا درباره حضور خود تجدیدنظر کردند؛ اما چه بر سر شرکت‌های بیمه‌ای آمد؟ آنچه در ادامه می‌خوانید مروری بر آخرین وضعیت این شرکت‌ها در ایران است.

هیچ‌کدام از این شرکت‌ها تاکنون اعلام نکرده‌اند که با وجود تحریم‌های آمریکا فعالیت خود را ادامه خواهند داد. شرکت‌هایی که اعلام کرده‌اند فعالیت خود را در ایران به پایان می‌رسانند در بخش «ترک فعالیت» و شرکت‌هایی که هنوز موضع‌گیری قطعی نکرده‌اند در بخش «وضعیت نامشخص» بررسی‌شده‌اند.

ترک فعالیت /
آلیانز

شرکت آلیانز که در حوزه بیمه و خدمات مالی فعالیت می‌کند، در سراسر دنیا بیش از ۱۴۰هزار کارمند دارد که به ۸۸میلیون نفر در بیشتر از ۷۰ کشور خدمات ارائه می‌دهد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۷ بالغ‌بر ۱۲۶.۱میلیارد یورو گزارش‌شد. این شرکت که مقر اصلی آن در شهر مونیخ آلمان است پس از برجام و در مهرماه سال ۹۶ طی قراردادی با بیمه پارسیان در بازار بیمه کشور فعالیت کرد. سخنگوی شرکت بیمه آلیانز در اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ اعلام کرد این شرکت در حال آماده شدن برای کاهش قراردادهای مرتبط با ایران به دلیل تحریم‌های جدید آمریکا است.

سوئیس‌ری

شرکت سوئیس‌ری که یک شرکت سوئیسی است در سال ۱۸۶۳ فعالیت خود را آغاز کرد. دفتر مرکزی سوئیس‌ری در شهر زوریخ قرار دارد و هم‌اکنون در ۲۵ کشور جهان دارای شعبه است. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۴میلیارد دلار گزارش‌شده است. معتبرترین مرجع آماری در صنعت بیمه جهان نشریه تخصصی Sigma است که به شرکت بیمه اتکایی سوئیسری وابسته است. این شرکت پس از برجام فعالیت‌های خود را در ایران گسترش داد که دریکی از موارد طبق تفاهم‌نامه‌ای که با بیمه ما به امضا رسید، قرار شد این شرکت سوئیسی اقدام به برگزاری دوره‌های فنی به دو صورت حضوری و مجازی برای پرسنل «بیمه ما» کند. در اواخر اردیبهشت ۹۷ شرکت بیمه سوئیس‌ری به دنبال تصمیم آمریکا و خروج از برجام اعلام کرد که ایران را ترک خواهد کرد.

اسکور اس‌ایی

بیمه مرکزی ایران در مهرماه سال ۹۶ اعلام کرد که با شرکت فرانسوی SCOR SE به یک توافق چندجانبه رسیده است که طبق آن بیمه‌گر اتکایی اصلی خسارات مازاد در حوادث فاجعه‌آمیز را پوشش می‌دهد. شرکت SCOR SE در سال ۲۰۱۵ عنوان چهارمین بیمه‌گر اتکایی بزرگ دنیا را با تولید ۱۳.۴میلیارد یورو حق بیمه، به دست آورده بود. این شرکت در اواخر تیرماه ۹۷ اعلام کرد که به دنبال عقد قراردادهای جدید یا تمدید قراردادهای فعلی با صنعت بیمه کشور نیست.

اسکالد

در مردادماه سال ۱۳۹۵ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و انجمن بیمه‌های اسکالد نروژ (Skuld P&I) قراردادی را با موضوع انواع بیمه‌های دریایی منعقد کردند. این شرکت که در سال ۱۸۹۷ تأسیس شد در سراسر دنیا بیش از ۲۵۰ نمایندگی دارد. این تفاهم‌نامه آموزش شخصی، بهبود ظرفیت و ارتقا دانش کارشناسان ایرانی و شرکت‌ها در ارتباط با بیمه دریایی را پوشش می‌دهد. این شرکت در اردیبهشت‌ماه ۹۷ اعلام کرد که صاحبان کشتی و کسانی که می‌خواهند با ایران معامله کنند باید توجه داشته باشند که پوشش P&I برای این معاملات دیگر ارائه نمی‌شود.

چوب (Chubb)

شرکت چوب که مقر اصلی آن در کشور سوئیس است، بزرگ‌ترین بیمه‌گر تجاری در حوزه اموال و حوادث و همچنین بزرگ‌ترین بیمه‌گر تجاری در ایالات‌متحده آمریکا است که در ۵۴ کشور مختلف مشغول به فعالیت است. این شرکت در ایران حضور فیزیکی ندارد اما برای چندین مشتری که نفت و سایر کالاها به ایران صادر یا از ایران وارد می‌کردند، پوشش بیمه دریایی ارائه می‌داد. شرکت چوب در خردادماه ۹۷ اعلام کرد که از تحریم‌های جدید آمریکا تبعیت می‌کند.

وضعیت نامشخص

مونیخ‌ری

در تیرماه سال ۹۶ بیمه مونیخ‌ری به‌عنوان بزرگ‌ترین بیمه‌گر اتکایی دنیا با بیمه سامان قرارداد بست. طبق این قرارداد ریسک‌ها در رشته بیمه زندگی و تشکیل سرمایه توسط شرکت مونیخ‌ری تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفت. بدین ترتیب مونیخ‌ری به‌عنوان اولین بیمه‌گر اتکایی فعالیت‌های خود را پس از عقد برجام و برداشته شدن تحریم‌ها در ایران شروع کرد. همچنین در اردیبهشت‌ماه ۹۷ کلیه پرتفوی بیمه‌های زندگی بیمه ملت طی قراردادی اتکایی، تحت پوشش شرکت مونیخ‌ری آلمان قرار گرفت. در اواسط مردادماه سال ۹۷ مدیرعامل شرکت مونیخ‌ری اعلام کرد که تحت‌فشار تحریم‌های آمریکا امکان دارد که فعالیت‌های خود در ایران را به پایان برساند و همچنین اضافه کرد که در حال حاضر فعالیت‌های این شرکت در ایران بسیار محدود است.

لویدز

لویدز لندن یک بازار بیمه و بیمه اتکایی واقع در لندن است که برخلاف سایر شرکت‌های بیمه، بازاری است متشکل از اعضای گوناگون که به‌منظور بیمه کردن ریسک‌های متنوع به‌صورت اتحادیه –سندیکا- گرد هم آمده‌اند. ارزش این بازار در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۳میلیارد پوند گزارش شد. این شرکت در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که در نظر دارد در مناطق آزاد تجاری ایران شعبه‌هایی تأسیس کند. این شرکت در تیرماه سال ۹۷ اعلام کرد که اعمال تحریم‌های دوباره آمریکا امکان دارد از ادامه فعالیت‌ها در ایران جلوگیری کند.

ساچه

صندوق سپرده و وام ایتالیا (CDP) در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که برای شرکت‌هایی که در ایجاد زیرساخت نفت و گاز و حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند، یک خط اعتباری چهار میلیارد یورویی در نظر گرفته است. صندوق سپرده و وام ایتالیا اعلام کرد که بیمه ساچه (SACE) این وام را تضمین می‌کند. این شرکت هنوز اعلام نکرده است که فعالیت خود را ادامه خواهد داد یا خیر.

کی‌شور

در شهریورماه سال ۱۳۹۶ یک قرارداد دوبخشی با کره جنوبی بسته شد که در آن بانک واردات-صادرات کره (Kexim) و بیمه تجاری کره جنوبی (K-sure) حضور دارند. طبق این قرارداد بانک واردات-صادرات کره هشت میلیارد یورو برای پروژه‌های ایرانی سرمایه تأمین میکند و بیمه تجاری کره نیز پنج میلیارد یورو از خسارت‌های بالقوه را تحت پوشش خود قرار میدهد.

آرتور جی‌گالاگر

شرکت آرتور جی‌گالاگر، که یک شرکت واسطه‌ای بیمه واقع در آمریکا است در اواسط اردیبهشت‌ماه ۹۷ اعلام کرد که پس از اعمال تحریم‌های دوباره آمریکا همچنان به رصد تحولات ادامه می‌دهد. این شرکت که دارای شعبه‌هایی در انگلیس و نروژ است در سه ماه اول سال ۲۰۱۸ واسطه انعقاد قراردادهای بیمه‌ای برای فعالیت‌های مرتبط با صنعت نفت و گاز ایران بوده و مشاوره‌هایی هم در این زمینه به مشتریانش ارائه داده است./ منبع: گروه تحلیل بیمه داری نوین

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا