اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

انجمن حرفه ای صنعت بیمه کپی برداری ناموفق از چارتر/ انجمن از نام افراد گذر کند

در اتاق انجمن حرفه ای صنعت بیمه زیر ذره بین نقد چه گذشت؟

اقتصادناب_یکی از اهداف انجمن توسعه کسب و کار امده است که پیشنهاد می شود که در اهدافش بازنگری شود مگر اینکه بخواهد در راستای هدف اصلی اش که توسعه مهارتهای حرفه ای صنعت بیمه است باشد وگرنه توسعه فضای کسب و کار در صنعت بیمه متولیان خود را دارد./ ایا گوش شنوائی برای پیشنهادات انجمن حرفه ای طی سالهای اخیر نبوده است که مدیران کلیدی این انجمن صنفی به جای توسعه فعالیتهای این تشکل و ارایه پیشنهاد به نهاد ناظر، پشت دژ بیمه مرکزی قرار گرفته اند؟ فعالیتهایی همچون کمیته صیانت و بازار متشکل بیمه ای می تواند نشانه هائی باشد که مدیران انجمن به جای توسعه فعالیتهای این تشکل صنفی تصمیم گرفته اند از زاویه نهاد نظارتی به اصلاحات دست بزنند.

به گزارش اقتصادناب، باشگاه بیمه در کلاب هاوس که به همت گروه رسانه ای ریسک نیوز ایجاد شده در روم جدید خود با عنوان انجمن حرفه ای صنعت بیمه زیر ذره بین نقد، زوایای عملکرد این انجمن را در سالهای فعالیتش بررسی کرد.

در این اتاق مدیران و فعالان رسانه ای  چون پرویز خسروشاهی قائم مقام بیمه مرکزی، کامبیز پیکارجو عضو هیات مدیره بیمه آرمان و عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه، سارا حقیقی وند مدیر پروژه های بین الملل بیمه سامان ،  محسن قره خانی عضو فعال انجمن حرفه ای صنعت بیمه ، علی زین ساز کارشناس و عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه و  شیما آراءمعاون فنی بیمه های زندگی سامان و عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه ، محمود اسعد سامانی  مشاور ریسک رئیس کل بیمه مرکزی ، لیلا اکبرپور مدیر مسوول پایگاه خبری مثلث مالی ، مریم کائید مدیر مسوول پایگاه خبری راز پول و کارکنان صنعت بیمه وشبکه فروش حضور داشتند.

انجمن حرفه ای صنعت بیمه در دیماه ۹۱ فعالیتش را به عنوان موسسه غیر انتفاعی غیر دولتی با هدف توسعه توان حرفه ای صنعت بیمه و ایجاد محیط مناسب کسب وکار برای رشد اغاز کرد. برگزاری کارگاه و همایش ، مرکز مشاوره و رتبه بندی ریسک ، مستندسازی دانش حرفه ای صنعت بیمه از فعالیتهای این موسسه برشمرده شده است.

اما ایا انجمن حرفه ای که قرار بوده نقش افزایش توان حرفه ای در صنعت بیمه را ایفا کند و چیزی شبیه چارتر  باشد توانسته به اهدافش برسد؟

چکیده بحث دو ساعته اتاق انجمن حرفه ای صنعت بیمه زیر ذره بین نقد در ذیل می آید:

-در سالهای اخیر و پس از خروج مسعود حجاریان از بیمه ملت نقش انجمن حرفه ای کمرنگ تر شده است .

– ایا گوش شنوائی برای پیشنهادات انجمن حرفه ای طی سالهای اخیر نبوده است که مدیران کلیدی این انجمن صنفی به جای توسعه فعالیتهای این تشکل و ارایه پیشنهاد به نهاد ناظر،  پشت دژ بیمه مرکزی قرار گرفته اند؟ فعالیتهایی همچون کمیته صیانت و بازار متشکل بیمه ای می تواند نشانه هائی باشد که مدیران انجمن به جای توسعه فعالیتهای این تشکل صنفی تصمیم گرفته اند از زاویه نهاد نظارتی به اصلاحات دست بزنند.

– انجمن حرفه ای صنعت بیمه قراربود الگوبرداری از چارتر باشد اما در این مسیر بسیار ضعیف عمل کرده است چرا که در موسسه چارتر ترکیب چارچوب در قالب شایستگی تعریف شده است و به به عبارتی انجمن حرف ای صنعت بیمه کپی برداری ناموفقی از چارتر لندن است.

– رد پای افرادی که از موسسین انجمن حرفه ای هستند اغلب در تصمیم گیری های مهم نهاد نظارتی در طول این سالها به چشم می خورد و این سوال مطرح می شود که ایا انجمن حرفه ای خواسته است اعتبار خود را از نام افراد بگیرد که در مقایسه با تشکل هایی مانند چارتر مشخص می شود که در تشکل های مستقل بیمه ای در جهان فرایند کاری انجمن ها هستند که به انها اعتبار می دهند نه نام افراد به اعتباری در موسساتی مانند چاتر ، این موسسه و تشکل است که به افراد اعتبار می دهد .

-از طرفی نکته قابل تاملی که وجود دارد ان است که در انجمن حرفه ای و همچنین در سندیکای بیمه گران نام مدیران و پیش کسوتانی مشاهده می شود که طی این سالها در همه تصمیم گیری های صنعت مشاده شده است و ایا زمان ان نرسیده که هوای تازه ای در این فضا دمیده شود .

-حداقل تا این لحظه اثرگذاری قابل توجهی از انجمن در بهبود فضای کسب و کار ، مواردی چون کاهش اتکائی اجباری و … نداشته است.

-بهبود فضای کسب و کار که در زمره اهداف این تشکل عنوان شده و ادعا شده که محقق شده است نمی تواند در جرگه دستاوردهای انجمن باشد.

-انجمن حرفه ای که باید در توسعه مهارتها تمرکز می کرد گویا اهداف خود را بسیار گسترده دیده است و به حوزه هایی ورود پیدا کرده اصلا وظیفه اش نبوده است.

-انجمن حرفه ای با قدرت کار خود را اغاز کرد اما نتوانست با قدرت هم ادامه بدهد.

-زمان بررسی ایین نامه ۹۰ در کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه پیشنهاد شد از ظرفیتهای انجمن برای احراز صلاحیت حرفه ای مدیران استفاده شود اما در نهایت این پیشنهاد پذیرفته نشد شاید یکی از علتها این بود که هنوز  در نظر کسانیکه در کمیسیون تخصصی شورا فعال بودند اعتبار انجمن برای این کار کافی نبوده است.

– انجمن حرفه ای قائم به فرد است وبه همین دلیل با خروج دکتر حجاریان از بیمه ملت فعالیتهایش کمرنگ شد.

-انجمن اتفاقا قائل به فرد نیست چرا که ساختار دارد و هیت مدیره را افراد اصلی انتخاب می کنند .

-مدیران عامل باید به انجمن نقش بدهند و به کارکنان بابت عضویت در انجمن حرفه ای امیاز بدهند و به عبارتی به ازمونهای انجمن اعتبار دهند.

-اتفاقا مدیران عامل و بخصوص انها که از اعضا انجمن هستند تلاش خود برای عضویت کارکنان را در انجمن انجام داده اند اما برای رشد انجمن باید از افراد عبود کنیم و این راهکار دیگر جوابگو نیست بلکه فعالیتهای انجمن انقدر باید جذاب باشد که افراد را به عضویت و شرکت ترغیب کند.

– روند رشد تشکل های صنفی به گونه ای است که وقتی انجمن تاسیس می شود هیات موسس از افراد برجسته هستند و قطعا برای انجمن اعتبار می اورند ام نکنه اینجاست که وقتی کار پیش می رودباید اهسته و تدریجا فعالیتها گسترده شود و انجمن به واسطه فعالیتهایش معتبر شود نه صرفا واسطه نام افراد.

-اینکه برای افراد و اعضا فعال پرداختی صورت نمی گیرد وکارها داوطلبانه انجام می شود خودش آفت است شاید باید برای ساختار انجمن فکری کرد این نحوه اداره کردن می تواند انجمن را به رکود بکشاند.

-تغییر رویکرد مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه از رشد و توسعه انجمن به سمت ایجاد کمیته صیانت از شرکتهای بیمه در نهاد نظارتی و تاسیس بازار متشکل بیمه و همچنین تاسیس شرکت بیمه علامت سوال بزرگی را ایجاد می کند که ایا انجمن ظرفیت توسعه و رشد را ندارد؟

-شرح وظایف انجمن انقدر زیاد شده که هدفش  از خط مستقیم خارج شده است .

-اگر هدف انجمن حرفه ای این بوده که موسسه ای مانند چاتر لندن ایجاد شود  بنچ مارک ضعیفی داشته و هنوز جا دارد که در مسیر توسعه شغلی  کارکنان صنعت بیمه حرکت کند و چارچوب شایستگی ها را توین کند و در شیوه برگزاری کلاس ها و ازمونها تغییر ایجاد کند زیرا الان درس های که برگزار می کند کارگاهی و ارتباطی به ازمونها ندارد.

-اصولا اگر انجمنی بخواهد حرفه ای عمل کند نباید وارد جناح گیری ها در خصوص عزل و نصب ها شود چرا که یک انجمن حرفه ای است که هدفش باید توسعه مهارتها باشد.

– یکی از اهداف انجمن توسعه کسب و کار امده است که پیشنهاد می شود که در اهدافش بازنگری شود مگر اینکه بخواهد در راستای هدف اصلی اش که توسعه مهارتهای حرفه ای صنعت بیمه است باشد وگرنه توسعه فضای کسب و کار در صنعت بیمه متولیان خود را دارد.

-در طراحی اولیه انجمن فکر خوبی بوده که بزرگان صنعت وارد شدند اما ازین بعد باید به قدری روی کیفیت  خدمات کار شود که اعتبار از فعالیتهای خود انجمن گرفته شود نه اعضا مانند چارتر.

-صنعت بیمه باید از این حرکت یعنی حرفه ای گری و مستند سازی دانش و چارچوب صلاحیت حرفه‌ای حمایت کند.

-در راس این حمایت بیمه مرکزی باید ان را به رسمیت بشناسد ،برخی شرکت ها کار خوبی کرده‌اند و عضویت در انجمن و داشتن مدارک حرفه‌ای را به رسمیت شناخته و جزو الزامات ارتقاء شغلی قرار داده‌اند

-اگر سرگذشت انجمن را مرور کنیم و این انجمن را به عنوان یک نهاد در صنعت بیمه به نظر بگیریم ‌میتوانیم این نهاد را با خود نهاد بیمه در کشور مقایسه کنیم. انجمن حرفه‌ای نهادی است که در دوران طفولیت به سر می‌برد و عمر کمتر از ۱۰ سال دارد و نهاد بیمه یک نهاد بالغ صدساله در کشور است اگر بخواهیم عملکرد انجمن را به عنوان نهادی در نهاد بیمه ارزیابی کنیم و با عملکرد خودت صنعت بیمه مقایسه کنیم به نظرنمره قبولی می گیرد چراکه هنوز در ابتدای راه است و بسیاری از تلاش‌ها هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است این در حالی است که انجمن بیمه چارتر لندن موریت اصلی خود را ایجاد اعتماد عمومی به بیمه قرار داده است و قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد

-یکی از کارکردهای انجمن حرفه ای تعیین استانداردهای حرفه‌ای است که به نظر من هم‌ترین خدمتی است که انجمن حرفه‌ای می‌تواند به صنعت بیمه انجام دهد همچنین باید مسیر حرفه‌ای گری و مسیر ارتقاء صلاحیت حرفه‌ای را به شاغلین و جوانان نشان دهد.

– در صنعت بیمه موازی کاری زیادی بین پژوهشکده بیمه و انجمن حرفه‌ای وجود دارد. نهاد های صنعت بیمه متاسفانه همپوشانی زیادی دارند و این همپوشانی به جای اینکه باعث هم افزایی شود در برخی موارد باعث خنثی شدن تلاش ها میشود.

-برخی انجمن حرفه‌ای و سندیکای بیمه گران را کنار هم و حتی رقیب هم می دانند در حالیکه به هیچ عنوان این طور نیست و سندیکای بیمه گران تشکلی صنفی است که به دنبال منافع اعضای خود که همان شرکت های بیمه است در حالی که انجمن حرفه‌ای تشکل افراد حقیقی و برای اعتبار بخشی به آنهاست.

-پژوهشکده بیمه در حال حاضر در امور پژوهشی آموزش و سنجش در صنعت بیمه فعالیت می کند که این درست نیست باید وظایف آموزشی را به موسسات آموزشی برون سپاری کرد سنجش را انجمن حرفه‌ای انجام دهد.

-انجمن بیمه متعلق به همه دست اندرکاران صنعت بیمه است و کار خوبی آغاز شده ولی مسیر درازی وجود دارد

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا