اخبار مهماقتصادیبیمهفرهنگیمقالاتویژهپیشخوان

طرح پژوهشی اوراق بهادار در پژوهشکده بیمه انجام شد

اقتصادناب- نتایج طرح پژوهشی اوراق بهادار بیمه‌ای با رویکرد نیاز بازار بیمه کشور ایران که در پژوهشکده بیمه انجام شده است منتشر شد.

به گزارش سایت تحلیلی- خبری اقتصادناب و به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه با توجه به اینکه شرکت‌های بیمه‌ای برحسب بیمه‌نامه‌هایی که برای بیمه‌گذاران صادر می‌کنند با مسائل و چالش‌های مختلفی از قبیل تأمین سرمایه لازم جهت قبول ریسک مربوطه یا نیاز و ضرورت انتقال ریسک مواجه می‌شوند، لذا این شرکت‌ها نیز به‌دنبال راه‌هایی برای برطرف کردن این نیازهای خود هستند و بازار سرمایه یکی از بازارهایی است که می‌توان راه‌های انتقال ریسک را در آنجا جستجو کرد.
این گزارش می‌افزاید: بخش اعظم جایگزین‌های انتقال ریسک که به اوراق بهادار بیمه‌ای (اوراق بهادار مرتبط با بیمه) معروف‌اند ، طی فرآیند تبدیل به اوراق بهادارسازی ریسک به‌وجود آمده‌اند و بخش دیگری نیز با استفاده از ابزارهای مشتقه طراحی شده‌اند. براساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده، بازار بیمه و همچنین بازار سرمایه ایران نیز ظرفیت طراحی و به‌کارگیری این ابزارهای مالی را دارد و این ابزارها می‌توانند این دو بازار را بیش از پیش با یکدیگر پیوند دهند و شرکت‌های بیمه‌ایران می‌توانند به‌منظور تأمین سرمایه لازم و انتقال قسمتی از ریسک‌هایی که پذیرفته‌اند، اوراق بهادار بیمه‌ای منتشر کنند.
لذا این طرح پژوهشی با هدف ارائه الگوها و مدل‌های لازم برای انجام این کار که براساس شرایط بازار بیمه و بازار سرمایه کشور ایران بومی‌سازی شده باشند، انجام شد و شامل۶ بخش اصلی است که بخش اول به معرفی کلی موضوع و بیان انگیزه‌های اصلی اوراق بهادارسازی پرداخته است. در بخش دوم مبانی نظری و ادبیات موضوع بیان شده است. در این بخش پرکاربردترین مدل های اوراق بهادار بیمه‌ای که تاکنون در دنیا منتشر شده است به همراه ارکان آن‌ها، معرفی شده‌اند و کارکرد اصلی هرکدام به اختصار بیان گردیده است. سپس در انتهای این بخش مهم‌ترین نیازها و مشکلات بازار بیمه ایران که انتشار اوراق بهادار بیمه‌ای می تواند راه حلی برای رفع آن‌ها باشد، بیان شده است و انواع مدل‌های اوراق بهادار بیمه‌ای که می‌تواند به عنوان ابزاری برای تأمین مالی شرکت‌های بیمه ایرانی به‌کار گرفته شود و براساس نیازها و پتانسیل‌های بازار بیمه ایران بومی‌سازی و طراحی شده‌اند، ذکر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا