اخبار روزاخبار مهماستارت آپ هااقتصاد و داراییاقتصادیاملاک و مسکنصنعت،معدن و تجارتعلم و فناوریمقالاتویژهپول وسرمایهکارآفرینان

نحوه محاسبه میلگرد موردنیاز برای ساختمان

مقالات

اقتصادناب_نحوه محاسبه میلگرد موردنیاز برای ساختمان، مسئله مهمی است که نباید نادیده گرفته شود؛ چراکه خرید بیش‌ازاندازه میلگرد و یا خرید کمتر ازآنچه واقعاً نیاز دارید، می‌توانید تأثیر زیا د ی در هزینه‌های نهایی پروژه شما داشته باشد. اگر قرار است یک ساختمان بسازید و دقیقاً نمی‌دانید که به چه اندازه میلگرد نیاز دارید، این مقاله برای شما نوشته‌شده است. تا انتها همراه ما باشید.

برآورد هزینه ، اولین و مهم‌ترین اقدام شما برای خرید میلگرد!

اینکه قرار باشد برای خرید میلگرد چقدر هزینه کنید، مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. یک نکته ساده و مهم که بهتر است همیشه به خاطر بسپارید این است که برای اینکه بدانید چقدر قرار است هزینه کنید، قیمت روز میلگرد و وزن میلگرد موردنظر ( از هر کارخانه‌ای که باشد.) در این مبلغ ضرب کنید. با این کار به‌راحتی می‌توانید تخمین بزنید که چه اندازه باید هزینه کنید.

مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان به چه صورت محاسبه می‌شود؟

اگر میلگرد خریداری‌شده، بیشتر از مقدار موردنیاز باشد، شما هزینه بیشتری را پرداخت کرده‌اید و اگر هم میلگرد کمتری تهیه کنید، قطعاً برای بار دوم باید خرید کنید و در این صورت، علاوه بر هزینه‌های اضافی حمل  ونقل، شاید با افزایش قیمت میلگرد مواجه شوید! خب چطور بفهمیم که برای ساختمانمان چقدر میلگرد لازم داریم؟ به‌طورکلی ، به ازای هر مترمربع ، شما ۶۰ تا ۶۷ کیلوگرم میلگرد برای ساختمانتان نیاز دارید. اگر بخواهید برای سقف ‌ها یا ستون‌ها، پی و فونداسیون ساختمان، میلگرد بخرید، ب اید برآورد دقیق‌تری داشته باشید.

برای فونداسیون چقدر میلگرد نیاز داریم؟

میلگردهایی که در فونداسیون به کار گرفته می‌شوند، معمولاً به شکل عرضی، طولی و تقویتی هستند. میلگردهای فونداسیون باید در ردیف‌های بالایی و پایینی فونداسیون قرار می‌گیرند . یک نکته مهم این است که برای محاسبه وزن میلگرد، اول‌ازهمه باید طول آن را در نظر داشته با شید و برای اندازه‌گیری طول میلگرد باید طول محور پی، کاور و خم قسمت انتهایی و ابتدایی میلگرد را در نظر بگیرید .

« منظور از کا ور ، فاصله‌ای است که میلگرد باید برای جلوگیری از زنگ‌زدگی از قسمت خارجی بتن بگیرد. » درنهایت طول میلگرد موردنیاز از رابطه زیر به دست می‌آید:

(۲* طول کاور)- (۲*طول خم)+ طول محور = طول میلگرد

از طریق فرمول بالا ، شما می‌توانید مقدار میلگردهای طولی و عرضی به‌کاررفته در ساختمان را محاسبه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که عمق فونداسیون به تعداد طبقات سازه بستگی دارد و برای محاسبه باید تعداد طبقات یک سازه را در ۱۰ ضرب کنید و مقداری که به دست می‌آید را با عدد ۲۰ جمع کنید.

اگر می‌خواهید به‌صورت دقیق‌تر در مورد مقدار میلگرد موردنیاز برای ساختمان بدانید، به لینک زیر مراجعه کنید.

https://esfahanahan.com/mag  ی لگرد -مورد-ن ی از -برا ی -ساختمان

برای ستون و سقف‌ها چ ه مقدار میلگرد می‌خواهیم؟

برای ستون و سقف، قبل از هر چیز باید به نوع اسکلت سازه دقت کنید. اگر اسکلت بتنی دارید، ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم میلگرد لازم است و ا گر هم ساختمان شما از نوع اسکلت فلزی است، حدود ۶۰ تا ۸۵ کیلوگرم   میلگرد باید خریداری کنید.

نکته: مقدار میلگرد به‌کاررفته با توجه به نوع سقف متغیر است .

rId7

برای اسکلت ساختمانی باید چقدر میلگرد بخریم؟  

بعد از همه‌ی موارد گفته‌شده ، حالا نوبت به مقدار میلگرد مصرفی در هر مترمربع برای اسکلت بتنی و فلزی می‌رسد. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بیان کنیم، شما برای اسکلت فولادی در هر مترمربع تقریباً بین ۴۵ تا ۶۵ کیلوگرم میلگرد نیاز خواهید داشت. البته اگر قاب خمشی در اسکلت فولادی استفاده‌شده باشد این مقدار به ۶۵ تا ۹۰ کیلوگرم در هر مترمربع هم خواهد رسید.

برای اسکلت‌های بتنی نیز مقدار ۴۰ تا ۵۵ کیلومتر میلگرد نیاز است. البته این مقدار باوجود دیوار برشی و قاب خمشی، به حدود ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم می‌رسد.

سخن پایانی

بدون وجود میلگرد، هیچ سازه ساختمانی را نمی‌توان به اتمام رسید. در اصل، میلگردها به کمک بتن، نقش مهمی در استحکام و مقاوم‌سازی ساختمان دارند. مح اسبه مقدار دقیق میلگرد موردنیاز برای ساختمان می‌تواند به شما کمک کند . با این کار شما به‌راحتی می‌توانید تخمین بزنید که چقدر میلگرد نیاز دارید و اصلاً قرار است چقدر هزینه کنید. در اصل شما می‌توانید در هزینه‌ها ی مصرفی ساختمان صرفه‌جویی کنید.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا