اجتماعیاخبار مهماقتصادیبیمهویژهپیشخوان

بازخورد نظرات طهماسب مظاهری در میان کارشناسان صنعت بیمه

کیائی : بیمه مرکزی و بیمه ایران بهتر است بر روی صندوق های بازنشستگی کارکنان خود نظارت دقیق تری داشته باشد تا این صندوق ها نیز در آینده به سرنوشت صندوق های دیگر دچار نشوند./

حجاریان : ضروری است که بیمه مرکزی مسئولیت تنظیم مقررات ، رگولاتوری و نظارت بر صندوقهای بازنشستگی را بر عهده بگیرد/ دستباز:این کار نشدنی است زیرا مدیران صندوق ها منافع خاص خود را دارند .

به گزارش اقتصادناب، پیشنهاد رگولاتوری صندوقهای بازنشستگی که این روزها پاشنه آشیل اقتصاد ایران شده توسط بیمه مرکزی چندی پیش از سوی عبدالناصر همتی ،رئیس کل بیمه مرکزی، مطرح شد .
روز گذشته نیز طهماسب مظاهری ، رئیس کل پیشین بانک مرکزی و وزیر اسبق اقتصاد در دوران اصلاحات ازین ایده حمایت کرد به طوریکه در گفتگو با ریسک نیوز اذعان داشت که بیمه مرکزی می تواند در این زمینه ورود پیدا کند.

این پیشنهاد برای خروج صندوق های بازنشستگی از بحران موافقان و منتقدانی دارد ضمن اینکه از سوی برخی انتقاداتی نیز بر گفته های مظاهری وارد آمده است.

اما مصطفی کیائی ، مدیر عامل بیمه اتکائی امین در این خصوص با بیان اینکه اظهارات اقای مظاهری نشان می دهد ایشان شناخت کافی از صنعت بیمه ندارند، اظهار کرد:در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی و مدیریتی که صندوقهای بازنشستگی دارند امکان اینکه آنها زیر چتر بیمه مرکزی قرار بگیرند، وجود ندارد.

وی افزود: البته این پیشنهاد می تواند مطرح شود که صندوقهای بازنشستگی تازه تاسیس می توانند ضمن انطباق با اساسنامه بیمه های بازرگانی ، تحت نظارت بیمه مرکزی قرار گیرند.

مدیر عامل بیمه اتکائی امین با تاکید بر اینکه با وضعیت فعلی صندوق های بازنشستگی امکان نظارت بیمه مرکزی بر انها بسیار دشوار می باشد،تصریح کرد: بیمه مرکزی به عنوان رگولاتور بیمه های بازرگانی لازم است نظارت دقیق تری بر عملیات فنی شرکتهای بیمه ار جمله رشته عمر و ثالث داشته باشد تا دوباره شاهد توسعه دیگری نباشیم.

وی با اشاره به صندوق بازنشستگی کارکنان بیمه ایران و بیمه مرکزی  تاکید کرد:به نظر می رسد ، بیمه مرکزی و بیمه ایران  بهتر است بر روی صندوق های بازنشستگی کارکنان خود  نیز نظارت دقیق تری داشته باشد تا این صندوق ها نیز در آینده به سرنوشت صندوق های دیگر دچار نشوند.

کیائی عنوان کرد : واکاوی صندوق های بازنشستگی بیمه ایران و بیمه مرکزی نشان می دهد در حال حاضر این صندوق ها با حمایت بیمه ایران و بیمه مرکزی و نه عملیات بازرگانی خود ادامه حیات می دهند و به زعم بسیاری در حال حاضر صندوق ها ی بازنشستگی موجود در صنعت بیمه در صورت عدم حمایت و نظارت طی چند سال آینده دچار مشکل خواهند شد.

مسعود حجاریان ، کارشناس بیمه، در این خصوص به ریسک نیوز گفت: به نظر من ضروری است که بیمه مرکزی مسئولیت تنظیم مقررات ، رگولاتوری و نظارت بر صندوقهای بازنشستگی را بر عهده بگیرد، در این راستا بنده ضرورت این امر را به مقامات ذیربط نیز اعلام کرده ام.

مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه با بیان اینکه این امر ضروری است ، در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند بیمه مرکزی در حال حاضر توانائی این کار را ندارد ،اذعان داشت:مسلما باید توانائی خود را افزایش دهد.

وی البته تصریح کرد: بیمه مرکزی  فقط باید مسئولیت حاکمیتی  آنها را بر عهده بگیرد و مسئولیت مالی در قبال انها نداشته باشد.

در همین راستا هادی دستباز با بیان اینکه بیمه مرکزی توان این کار را ندارد ، گفت:اگر منظور مدیریت این صندوق هاست که یک مدیریت واحد داشته باشند و در نهایت سود و زیانش با خود دولت
است بد نیست اما اگر قرار است کم و کسر بین خروجی و ورودی حق بیمه و مستمری ها بیمه مرکزی تقبل کند ، هرگز.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه منظور بیمه مرکزی سیاستگذاری و رگولاتوری است ، گفت:این کار نشدنی است زیرا مدیران صندوق ها منافع خاص خود را دارند که این به اعتقاد من نشدنی است .

به گفته وی اگر نظر دکتر همتی یک سیاستگذاری واحد است ، می تواند پیشنهاد بهینه ای باشد اما اگر بیمه مرکزی ایران بخواهد وارد جبران کسری بین ورودی و خروجی صندوق ها شود مصیبت بزرگی است.

این کارشناس خبره بیمه ای در خصوص اینکه بیمه مرکزی به عنوان نهاد حاکمیتی ورود پیدا کند ، گفت:به اعتقاد من به عنوان سیاستگذار ورود پیدا کند بهتر است تا نهاد حاکمیتی چرا که بعید می دانم صندوق ها با این همه تنوعی که دارند اصول حاکمیتی بیمه مرکزی را به راحتی پذیرا باشند ضمن اینکه برداشت بنده از حاکمیتی یعنی مدیریت در حالی که من با سیاست گذاری واحد موافق ترم.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا