اخبار مهماقتصادیبیمهویژهپیشخوان

تناقضات آماری مدیر عامل بیمه ایران در نشست خبری دهه فجر

اقتصادناب_مدیر عامل بیمه ایران در پاسخ به سوال ریسک نیوز که صورتهای مالی بیمه ایران در سال ۹۶ از سودی ۱۸۰میلیارد تومانی حکایت دارد در حالیکه این شرکت بیمه با توجه به اظهارنظر حسابرس دارای ۲۰۰۰میلیارد تومان کسری ذخایر فقط در رشته ثالث و ۶۰۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته است ، اقدام به نمایش یک نمودار از طریق مانیتورها کرد و گفت:ذخایر بیمه ایران از سال ۹۰ به این سو ۱۰۰۰درصد رشد داشته است .

به گزارش اقتصادناب،دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی است تا نهادها و شرکتهای دولتی به ارائه امار و عملکرد خود بپردازند اما اینکه این امار و عملکرد چقدر با واقعیتهای موجود منطبق است همیشه جای سوال داشته .
امروز نیز شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی پذیرای خبرنگاران بود تا عملکردش را معرفی کند اما نکته جالب این نشست نمودارهایی بود که از مانیتورها منتشر می شد.
سال گذشته نیز مدیر عامل بیمه ایران صراحتا اعلام کرد ۷۲ سال طول می کشد تا زیان انباشته بیمه ایران مستهلک شود.

محسن پورکیانی ، مدیر عامل بیمه ایران در  نشست خبری امسال عنوان داشت: بیمه ایران دارای سابقه بیش از ۸۰ سال سابقه یک بیمه تجاری است؛ اما همواره تکالیف حاکمیتی به بیمه ایران با اصول بنگاهداری در تضاد بوده است.

مدیرعامل بیمه ایران در ادامه به ارایه توضیحاتی در خصوص عملکرد شرکت متبوعش در سال ۹۷ و مقایسه آن با سال ۹۶ پرداخت گفت :۴۵۰۰ میلیارد تومان طلب داشتیم که ۶۰درصد آن مربوط به بیمه گزاران بزرگ است که تاکنون ۱۸ درصد این مطالبات را وصول کردیم.

مدیر عامل بیمه ایران در پاسخ به سوال ریسک نیوز که صورتهای مالی بیمه ایران در سال ۹۶ از سودی ۱۸۰ میلیارد تومانی حکایت دارد در حالیکه این شرکت بیمه با توجه به اظهارنظر حسابرس دارای ۲۰۰۰میلیارد تومان کسری ذخایر فقط در رشته ثالث و ۶۰۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته است ، اقدام به نمایش یک نمودار از طریق مانیتورها کرد و گفت:ذخایر بیمه ایران از سال ۹۰ به این سو ۱۰۰۰درصد رشد داشته است که نشانه توانمندی بیمه ایران است.

وی می گوید: در سال ۹۶ هم۱۱۱درصد نسبت  ذخیره خسارت معوق به حق بیمه است یعنی ۱۱ درصد از حق بیمه ای که در سال ۹۶ گرفتیم ذخیره گرفته شده است .

به گفته مدیر عامل بیمه ایران، این شرکت بیمه ای  به دنبال شفاف سازی بوده نه پنهان سازی و این زیان هم ناشی از شفافیت است.

وی همچنین در اظهار نظری دیگر گفت: در خصوص ۱۹۰۰ میلیارد تومان هم که شما در خصوص کسری ذخائر ثالث می گویید که حسابرس ان را اعلام کرده است ، باید عنوان کنم بیمه مرکزی هم در نامه ای که به ما داده ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرده است .

به گزارش ریسک نیوز البته این تفاوت قابل توجه در رقم اعلامی حسابرس و بیمه مرکزی در اعلام کسری ذخائر ثالث بیمه ایران قابل توجه است که به نظر می رسد بهتر است بیمه مرکزی میزان کسری ذخایر هر شرکت بیمه در رشته های مختلف بیمه ای را عنوان کند.

البته برخی کارشناسان معتقدند کسری ذخائر بیمه ایران در رشته ثالث به بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان می رسد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر ریسک نیوز در خصوص زیان انباشته بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومانی بیمه ایران و راهکارهای برون رفت از این چالش مجددا به نمایش نموداری دیگر از مانیتور اقدام کرد و گفت: در سال ۹۶ زیان انباشته بیمه ایران به رقمی بالغ بر حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

البته این گفته پور کیانی در حالی است که وی در سال گذشته در نامه ای به معاونت مالی و اداری خزانه داری کل کشور میزان زیان انباشته را ۳۴۰۰میلیارد تومان در سال ۹۵معرفی کرده که با رفم زیان انباشته نمودار فوق فرق دارد.

پور کیانی در ادامه نشست خبری اذعان داشت : حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان ازین زیان به تغییر رویه ذخیره گیری بر می گردد ، ۳۵۰۰ میلیارد تومان به هزینه فرصت از دست رفته در واقع بیمه گذاران بزرگی که حق بیمه ندادند در حالیکه ما سپرده های خود را برای انها شکاندیم و خسارت انها را پرداخت کردیم ، حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان هم رشته ثالث در این پنج سال گذشته زیان داشته است که روند این زیان دهی را در نمودار می بینید.

وی در ادامه در خصوص سود ۱۸۰میلیاردی بیمه ایران با وجود زیان انباشته در سال ۹۶ هم گفت : ان سود هم حداقلی بوده و در قبال فروش بیمه ایران سود محسوب نمی شود.

پورکیانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر ریسک نیوز در خصوص وضعیت واگذاری شرکتهای اقماری بیمه ایران و نحوه مالکیت دولتی یا خصوص بودن انها گفت:در مورد شرکتهای اقماری هم باید بگویم اینها جزو شرکتهایی نیستند که ما اجباری داشته باشیم که واگذار کنیم این شرکتها با توجه به قوانین موجود خصوصی هستند .

به گفته وی کسب و کار سبا بیشتر سرمایه گذاری ملکی و غیر بورسی ما را انجام می دهد که در حال حاضر هم در حال ساخت بزرگترین برج تجاری اداری تهران است.

پورکیانی در خصوص بیمه ایران معین نیز گفت: این شرکت بر اساس قوانین قبلی که ملزم به فعالیت در مناطق ازاد بود ، تاسیس شد اما الان دیگر بیمه ایران در مناطق ازاد فعالیتی ندارد و بخش مناطق ازاد توسط ایران معین انجام می شود و فعلا قصد واگذاری ان را نداریم .

به گزارش ریسک نیوز در حالی مدیر عامل بیمه ایران از خصوصی بودن بیمه ایران معین و کسب و کار سبا می گوید که شرکت کسب و کار سبا پیشتر در نامه ای به مدیر عامل بیمه اتکائی امین که در رسانه ها منتشر شد این شرکتها را دولتی قلمداد کرده است.

پورکیانی درباره پیش بینی دولت برای افزایش سرمایه بیمه ایران در بودجه سال آینده سوال کرد که قرار است از محل فروش سهم دولت در بیمه البرز تامین شود ، توضیح داد: رقم حاصل از فروش سهم دولت در بیمه البرز اثر چندانی در افزایش نسبت توانگری بیمه ایران نخواهد داشت و حداکثر یک درصد خواهد بود زیرا سهم دولت در بیمه البرز حدود ۷۲ میلیارد تومان برآورد می شود.

رئیس هیات مدیره بیمه ایران افزود: تاکید اصلی ما برای بهبود نسبت توانگری، بر کاهش زیان انباشته است که بخشی از آن از محل اصلاح قانون بیمه شخص ثالث حاصل می شود.

پورکیانی تاکید کرد: در قانون بیمه شخص ثالث بیمه ایران ملزم شده که بدون قید و شرط بیمه نامه صادر کند و بنابراین انتخابی برای کاهش ریسک این رشته بیمه ای ندارد و این کار هر ساله مقدار مشخصی زیان انباشته برای این شرکت رقم می زند.

وی با برشمردن اینکه چهار ریسک بیمه ایران را تهدید می کند که ۹۹.۵ درصد آن به ریسک بیمه گری باز می گردد، گفت: از این میزان سهم بیمه شخص ثالث ۸۰ درصد است؛ یعنی ۸۰ درصد علت کاهش توانگری مالی بیمه ایران مربوط به بیمه شخص ثالث است و پس از آن رشته درمان با ۱۹ درصد قرار می گیرد.

بدهی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سایپا به بیمه ها
پورکیانی بدهی سایپا به صنعت بیمه را ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دنبال این هستیم که این رقم بدهی را از سایپا وصول کرده و آمار دقیقی از میزان بدهی این شرکت به هر یک از بیمه ها به دست آوریم.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا