اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

خسارات وارده در چه شرایطی قابل پرداخت هستند؟

سوالات بیمه ای به قلم مهندس شاه حسینی

آیا خسارت وارده به یک خودرو سواری پژو ۴۰۵ در زمان حمل ۲۰کیسه شکر ۵۰کیلویی(حمل بار بیش از حد مجاز)، قابل رسیدگی و پرداخت می باشد؟

✅ پاسخ:خیر، طبق بند ۹ ماده ۶ آیین نامه شماره ۵۳ شورای عالی بیمه(شرایط عمومی بیمه نامه بدنه)، خسارتهای که به علت حمل بار بیش از حد مجاز توسط موضوع بیمه به آن وارد شود قابل رسیدگی و پرداخت نمی باشند.

آیین نامه بدنه شماره ۵۳ شورای عالی بیمه
ماده۶ – خسارتهای غیرقابل جبران
۱.خسارت‌هایی که به موجب جنگ، شورش، تهاجم،حمله یا اعتصاب به خودرو وارد می‌شوند.
۲.خسارتهای مستقیم و غیرمستقیم ناشی از انفجارهای هسته ای
۳.خسارت‌هایی که به صورت عمدی توسط بیمه‌گزار، ذی‌نفع یا راننده خودرو به آن وارد می‌شوند.
۴.خسارت‌هایی که در حین فرار از پلیس برای خودرو پیش می‌آید؛ البته درصورتی‌که گریز از پلیس توسط فردی باشد که به صورت غیرقانونی و بدون اجازه مالک خودرو، اصطلاحاً خودرو را تصرف کرده باشد، بیمه‌گر خسارات وارده را پوشش می‌دهد.
۵.در صورتی‌که فرد گواهینامه رانندگی نداشته باشد یا گواهینامه آن باطل شده باشد یا مطابق مقررات راهنمایی و رانندگی گواهینامه راننده برای رانندگی موضوع بیمه متناسب نباشد، بیمه‌گر خسارتی را پرداخت نمی‌کند.
برای مثال: درصورتی‌که فردی با گواهینامه رانندگی لیفتراک، راننده یک خودروی سواری دارای بیمه بدنه باشد، بیمه‌گر، خسارتی را متقبل نمی‌شود.
ضمنا اتمام اعتبار گواهینامه در حکم بطلان آن نیست.
۶.خسارت‌های ناشی از حوادثی که علت وقوع آن، استفاده از مشروبات الکلی، مواد روان‌گردان یا مخدر باشد.(طبق گزارش مقامات ذیصلاح)
۷.خسارتی که در اثر بکسل کردن وسیله نقلیه دیگری به خودرو وارد می‌شود، شرکت بیمه در قبال خودروهایی که بکسل کردن،جزو موضوعات بیمه‌ای آنها است و اصول و مقررات ایمنی توسط آنها رعایت شده است، متعهد به پرداخت خسارت است.
۸.خسارتهای وارده به وسایل و دستگاههای الکتریکی و الکترونیکی موضوع بیمه در صورتیکه ناشی از نقص و خرابی در کارکرد آنها باشد.
۹.خسارتهایی که به علت حمل بار بیش از حد مجاز توسط موضوع بیمه به آن وارد شود

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا