اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

مقایسه سهم شرکت‌ها از تعداد نمایندگان بیمه فعال

شهدنوشان فروش/آمار تعداد نمایندگان بیمه به تفکیک استان‌ها

اقتصادناب_بررسی میانگین رشد دو ساله تعداد نمایندگان در شرکت‌ها نشان می‌دهد که در ۲ سال گذشته بیمه زندگی باران با آغاز به کار خود تعداد نمایندگان را به طور چشمگیر افزایش داده و تنها در سال گذشته رشد ۶۰ درصدی را تجربه کرده است./بررسی عملکرد شرکت‌ها در جذب نمایندگان نشان می‌دهد که بیمه پارسیان طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ توانسته است تعداد نمایندگان خود را بیش از سه برابر افزایش دهد.

به گزارش اقتصادناب به نقل از بیمه داری نوین نمایندگان بیمه یکی از دو رکن اصلی فروش در صنعت بیمه را تشکیل می‌دهند. نمایندگان برخلاف کارگزاران تنها برای یک شرکت فعالیت کرده و در نتیجه فعالیت آنها جنبه تبلیغاتی بیشتری دارد و در مقایسه با کارگزاران می‌توان به آنها به عنوان گزینه دوم در خرید پوشش بیمه‌ای اشاره کرد. در حال حاضر نمایندگان به واسطه اینکه بازاریابی را بیشتر به صورت غیر رسمی انجام می‌دهند موفقیت بیشتری برای شرکت‌های بیمه، به ویژه بیمه عمر ایجاد کرده‌اند. این امر باعث  شده است تا بسیاری از شرکت‌های بیمه داخلی به دنبال جذب نمایندگان بیشتر باشند و در نتیجه در سال‌های گذشته شاهد رشد بسیار چشمگیر تعداد نمایندگان در این صنعت هستیم

بر اساس آخرین آمار بیمه مرکزی، در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار نماینده فعال در سطح کشور فعال هستند که سهم عمده آنها مربوط به بیمه پاسارگاد و ایران است. علاوه بر این عمده نمایندگان فعال کنونی در کشور نماینده فروش بیمه عمر محسوب می‌شوند و بیش از نیمی از کل نمایندگان صنعت را تشکیل می‌دهند. از نظر رشد تعداد نمایندگان، بیمه‌های باران، تعاون، حافظ و دی در دو سال گذشته بسیار خوب عمل کرده‌اند و توانسته‌اند رشد بیش از ۲۰ درصدی را در تعداد نمایندگان خود ایجاد کنند.

عمده نمایندگان فروش بیمه در استان‌های تهران، خراسان رضوی و البرز مستقر هستند و بیشترین تعداد در استان تهران با حدود ۱۵ هزار نماینده مشاهده شده است. با این حال استان تهران از نظر سرانه نماینده بیمه در رتبه متوسط قرار دارد و استان‌های البرز، سمنان و گیلان در صدر جدول قرار دارند.

سهم شرکت‌ها از تعداد نمایندگان

بر اساس آخرین آمارهای بیمه مرکزی در حال حاضر نزدیک به ۸۵ هزار نماینده به صورت فعال در سطح کشور حضور دارند که ۴۴ هزار نفر نماینده بیمه عمر و ۳۹ هزار نفر نیز نماینده حقیقی عمومی هستند. ۸۴۰ نماینده حقوقی نیز در سطح کشور فعال هستند. طی سال‌های گذشته در حدود ۳۹ هزار نماینده نیز لغو فعالیت شده‌اند و تعداد بسیار کمی در وضعیت تعلیق یا مرخصی هستند (شکل ۱).

از بین شرکت‌های مختلف بیمه در حال حاضر بیمه پاسارگاد بیشترین تعداد نماینده را داشته و نمایندگان فعال این شرکت به حدود ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسند. ۴۴۰۰ نفر نیز طی سال‌های گذشته نمایندگی خود را لغو کرده‌اند. بیمه ایران نیز با حدود ۱۳ هزار نماینده فعال در رتبه دوم قرار دارد و بیمه‌های آسیا، دانا و ملت نیز با اختلاف در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بالاترین نسبت نماینده فعال به لغو شده در بیمه خاورمیانه مشاهده شده است که نسبت نمایندگان لغو شده به فعال تنها ۶ درصد است. در بیمه ایران این نسبت حدود ۲۴ درصد است و در بیمه پاسارگاد ۱۳ درصد برآورد شده است. در برخی از شرکت‌ها مانند بیمه سامان و بیمه آرمان این نسبت به بیش از ۲۰۰ درصد می‌رسد؛ بنابراین می‌توان گفت که شرکت‌های بیمه خاورمیانه، پاسارگاد، ایران و حکمت صبا در حفظ نمایندگان موفق عمل کرده‌اند (شکل ۲).

مقایسه سهم شرکت‌ها از تعداد نمایندگان فعال در سطح کشور نشان می‌دهد که بیمه پاسارگاد با بیش از ۳۴ هزار نماینده بیش از ۴۰ درصد از نمایندگان فعال را در اختیار دارد و به همراه ۱۳ هزار نماینده بیمه ایران بیش از ۵۵ درصد از کل نمایندگان فعال در سطح کشور را به خود اختصاص داده‌اند. سایر شرکت‌های بیمه در مقایسه با این دو شرکت سهم بسیار کمی را در اختیار داشته و عموماً در حدود ۱ تا ۲ هزار نماینده فعال در سطح کشور دارند (شکل ۳).

تفکیک نوع نمایندگان هر شرکت نشان می‌دهد که بیمه پاسارگاد به طور چشمگیری روی بیمه عمر و زندگی تمرکز داشته و بیش از ۸۵ درصد از نمایندگان این شرکت، نمایندگان محصولات بیمه عمر هستند. این در حالی است که در بیمه ایران بیش از ۷۵ درصد از نمایندگان، نمایندگان پوشش بیمه عمومی بوده و تنها حدود یک چهارم از نمایندگان در حوزه فروش بیمه عمر فعالیت می‌کنند. بیمه‌های ملت و ما نیز تمرکز زیادی روی بیمه زندگی داشته و سهم عمده نمایندگان این دو شرکت را نیز بیمه عمر تشکیل می‌دهد (شکل ۴).

عملکرد شرکت‌ها در جذب نماینده

بررسی عملکرد شرکت‌ها در جذب نمایندگان نشان می‌دهد که بیمه پارسیان طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ توانسته است تعداد نمایندگان خود را بیش از سه برابر افزایش دهد. این در حالی است که بیمه ایران رشد بسیار کندی را در تعداد نمایندگان تجربه کرده است. در سال ۲۰۱۵ تنها ۲۱ درصد از کل نمایندگان فعال صنعت بیمه در اختیار شرکت پاسارگاد بوده است، در حالی که این سهم در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۴۱% رسیده است (شکل ۵).

علاوه بر این، بررسی میانگین رشد دو ساله تعداد نمایندگان در شرکت‌ها نشان می‌دهد که در ۲ سال گذشته بیمه زندگی باران با آغاز به کار خود تعداد نمایندگان را به طور چشمگیر افزایش داده و تنها در سال گذشته رشد ۶۰ درصدی را تجربه کرده است (رشد ۸۰ درصدی در ۲ سال گذشته). بیمه‌های تعاون و حافظ نیز رشد قابل توجه ۲۷ و ۲۳ درصدی را به ترتیب تجربه کرده‌اند. تعداد نمایندگان بیمه پاسارگاد نیز به طور میانگین در دو سال گذشته رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده و بیمه ایران نیز رشد ۷/۶ درصدی را شاهد بوده است (شکل ۶).

تمرکز استانی نمایندگان

آمار تعداد نمایندگان به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد که در حدود ۱۵ هزار نماینده در استان تهران فعالیت دارند و تعداد نمایندگان حقوقی به طور قابل توجهی در این استان بالا است (۴۰۰ نماینده از ۸۴۰ نماینده). علاوه بر این، سهم نمایندگان بیمه عمومی در مقایسه با بیمه عمر در این استان نسبت به بسیاری از استان‌ها بالاتر است. در استان البرز عمده نمایندگان در رشته عمر فعالیت دارند. در حالی که در استان‌هایی چون اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی، کرمان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان، نمایندگان بیمه عمومی بیش از نیمی از نمایندگان فعال را تشکیل می‌دهند (شکل ۷).

بررسی سهم شرکت‌های بزرگ از نمایندگان در استان تهران نیز نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد از نمایندگان فروش بیمه عمر شرکت پاسارگاد در استان تهران فعال هستند و تعداد آنها به حدود شش هزار نفر می‌رسد. این در حالی است که عمده نمایندگان فعال شرکت‌های بیمه ایران، آسیا و پارسیان و برخی از شرکت‌های دیگر در رشته‌های غیر زندگی فعالیت دارند. بیمه ایران به تنهایی بیش از ۲ هزار نماینده عمومی در استان تهران مستقر کرده است (شکل ۸).

بررسی سهم نمایندگان فعال و غیر فعال شرکت‌ها در استان تهران نیز نشان می‌دهد که تنها بخش کمی از نمایندگان بیمه پاسارگاد در استان تهران لغو فعالیت داشته‌اند. بیمه ما نیز توانسته است عمده نمایندگان فعال خود را حفظ کند. حدود ۲۵% از نمایندگان بیمه ایران نیز در طول سال‌های گذشته نمایندگی خود را لغو کرده‌اند؛ اما این سهم در شرکت‌هایی چون پارسیان، دی و سامان بیشتر است (شکل ۹).

در نهایت بررسی سرانه نمایندگان به تفکیک استان نشان می‌دهد که استان البرز با دارا بودن ۲۲ نماینده به ازای هر ۱۰ هزار نفر بیشترین تعداد نماینده را در رشته‌های مختلف در خود جای داده است. استان سمنان نیز با ۱۷ نماینده به ازاری هر ۱۰ هزار نفر در رتبه دوم قرار دارد. سرانه نمایندگان در استان تهران به حدود ۱۲ نفر می‌رسد و کمترین سرانه در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و خوزستان با کمتر از ۸ نماینده به ازای هر ۱۰ هزار نفر مشاهده شده است (شکل ۱۰).

نمایندگان، اهرم اصلی شرکت‌های بیمه

اهرم اصلی شرکت‌های بیمه در جذب بیمه‌گذار و افزایش نرخ نفوذ خود نمایندگان هستند. نمایندگان به واسطه ماهیت شبکه‌ای که دارند و همچنین تبلیغ غیر رسمی شرکت، می‌توانند سهم قابل توجهی از مردم را به سمت شرکت‌ها جلب کنند. از آنجایی که نمایندگان در کشور ما به عنوان نماینده بیمه‌گر و نه بیمه‌گذار فعالیت می‌کنند، تعداد آنها نقشی حیاتی در تبلیغ شرکت ایفا می‌کند.

بنابراین، تمرکز شرکت‌ها در جذب نماینده و توسعه شبکه فروش خود با کاهش کوتاه‌مدت حاشیه سود و افزایش کمیسیون‌های نمایندگان منجر خواهد شد تا در بلندمدت و به ویژه در محیط اقتصادی کم‌بهره در آینده‌ای نزدیک بقای خود را تضمین کنند.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا