اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

کارسنجی کارکنان صنعت بیمه در دوران کرونا و بورس تازی

افزایش کارمندان بورس باز در شرکتهای بیمه؛ دغدغه جدید مدیران

اقتصادناب_نکته قابل تامل انجاست که بهترین زمان کاری کارمندان و کارکنان که اساسا بهره وری بیشتری دارد از ساعت ۹ صبح تا ۱۲/۳۰ است که در ماههای اخیر عمدتا به بورس بازی و معامله سهام از طریق تلفن همراه اختصاص می یابد چرا که معاملات در تالار بورس نیزدر همین زمان صورت می گیرد./ آیا اقبال بی اندازه کارکنان به رصد بورس و سرمایه گذاری در بازار سرمایه می تواند از بهره وری کار در شرکتهای بیمه بکاهد؟

به گزارش اقتصادناب ایرنا در گزارشی قابل تامل با تیترموج استعفاء کارمندان به خاطر معامله در بورس، اشاره داشته ، در ماه‌های اخیر، دیده شده برخی کارمندان درخواست تغییر ساعات کاری و شروع کار بعد از ساعت ۱۲:۳۰ یعنی زمان بسته‌شدن بورس را مطرح کرده‌اند. آنهایی که با پاسخ منفی مواجه شدند، شغل خود را ترک کردند.

در این گزارش تصریح شده است به نظر می‌رسد استقبال از بورس و فعالیت در این بازار، موجب تغییر رفتار نیروی کار و منابع انسانی شده است. با اینکه می‌دانیم حضور در بازار سهام لزوماً با ادامه فعالیت شغلی تداخل ندارد، اما گروهی از فعالان بازار با اینکه جزو سهامداران خُرد هستند، ترجیح می‌دهند در ساعت فعالیت بورس، بازار را رصد کنند و این به معنای تحت تأثیر قرار گرفتن حدود نیمی از ساعت حضور آنها در محل کار است. همین موضوع،‌ واکنش برخی کارفرمایان را به همراه داشته و حتی موجب شده است موضوع توسط برخی مراجع نیز پیگری شود.

به گزارش اقتصادناب ، صنعت بیمه ایران نیز با دارا بودن یک شرکت بزرگ دولتی و ۳۰ شرکت خصوصی دارای حجم عظیمی از کارمندان و کارکنانی است که به سبب ماهیت شغلی شان که جزئی از بازار های مالی محسوب می شوند به شدت درگیر تحولات بازار سرمایه قرار دارند.
با توجه به اینکه شرکتهای بیمه منابع حق بیمه را می توانند طبق آیین نامه های موجود در بورس سرمایه گذاری کنند این امر سبب شده علاوه بر اینکه صنعت بیمه یک بال بازار مالی به شمار می آید با بازار سرمایه نیز به دلیل ماهیت خود عجین باشد در این راستا کارکنان و کارمندان نیز خودبخود در ارتباط بیشتری با تحولات بازار سرمایه در ماههای اخیر قرار دارند.اگر چه این خاصیت صنعت بیمه تنها دلیل روی اوردن کارمندان و کارکنان به بورس نبوده و این روزها شعف سرمایه گذاری در بورس کلیه مشاغل و اقشار جامعه را در برگرفته است.

اما آیا اقبال بی اندازه کارکنان به رصد بورس و سرمایه گذاری در بازار سرمایه می تواند از بهره وری کار در شرکتهای بیمه بکاهد؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده که با مراجعه به شعب بانک ها و یا ادارات و سازمانهای مختلف، کارمندانی را مشاهده کنید که دائما در تلفن همراه خود مشعول رصد بازار هستند که نگارنده همین امر را در کارکنان چند شرکت بیمه  نیز مشاهده کرده است.

فارغ از مسایل مختلفی که در اقتصاد کشور رخ داده و مسیر سرمایه گذاری را به سمت بورس سوق داده اما مقایسه ورود افراد به بورس در مدت حدود چهار ماه اخیر و سال گذشته نشان می‌دهد استقبال در سال جاری رشد چشمگیری داشته است.تعداد کدهای صادر شده در سال ۱۳۹۷ معادل ۱۰۰ هزار و در سال ۱۳۹۸ نیز ۹۰۰ هزار بوده است.

در واقع استقبال از بازار سهام، تعداد فعالان این بازار را افزایش داده به‌طوری که براساس اعلام  مدیرعامل فرابورس ایران، در حال حاضر به جز سهامداران عدالت، ۱۵ میلیون نفر دارای کد بورسی فعال هستند.

بدون شک همه این ۱۵ میلیون نفر را نمی‌توان تنها و تنها سرمایه‌گذار یا معامله‌گر بورس دانست و بسیاری از آنها در بخش خصوصی یا دولتی مشغول به‌کار هستند که شرکتهای بیمه و بانک ها نیز جزئی از ان محسوب می شود..

به نظر می رسد صنعت بیمه مستثنی از سایر بخش های جامعه نیست و اتفاق به دلیل اتصال با مدیران مالی و سرمایه گذاری ، این امکان بیشتر فراهم است.

موضوع کاهش بهروری کاری در سازمانهای مختلف ایران بخصوص دولتی ها سالهاست که از دید متخصصین منابع انسانی پنهان نمانده و آمارهای موجود در خصوص بهروری کار در سازمانهای ایرانی همیشه مورد انتقاد بوده است که متاسفانه فراگیرتر شده و اخیرا هم خرید و فروش سهام در بازار سرمایه نیزآنرا تشدید کرده است.

.نکته قابل تامل انجاست که بهترین زمان کاری کارمندان و کارکنان شرکتهای بیمه که اساسا بهره وری بیشتری دارد از ساعت ۹ صبح تا ۱۲/۳۰ است که در ماههای اخیر عمدتا به بورس بازی و معامله سهام از طریق تلفن همراه اختصاص می یابد چرا که معاملات در تالار بورس نیزدر همین زمان صورت می گیرد.

اگرچه این عارضه را نمی توان به همه کارکنان شرکتهای بیمه نسبت داد اما وقتی فقط در فروردین‌ماه امسال تعداد کدهای صادر شده به بیش از ۱۹۳ هزار کد رسیده است به تنهائی می تواند بر خیل عظیم مشتاقان بورس دلالت کند..

بنطرمی رسد،  نقش مدیران و نظارت بر عملکرد بهینه نیروی انسانی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد،مدیران بویژه معاونین توسعه مدیریت و مدیران منابع انسانی باید به وظیفه اصلی شان بپردازند و به مدیریت منابع انسانی بیشتر توجه کنند.

از طرف دیگر جدای از مقوله اقبال کارمندان به معامله در بورس در ساعات اداری و موج کرونا، تحول زیر ساختی منابع انسانی در صنعت بیمه از جهات دیگر ضروری به نظر می رسد .

وقتی که تقریبا ۸۰ درصد بیمه نامه های صنعت بیمه را نمایندگان و کارگزاران بیمه صادر می کنند و اغلب خسارتها  نیز به شرکتهای ارزیاب خسارت برون سپاری شده و از سویی با توسعه آی تی بسیاری از امور شرکتهای بیمه با فناوری اطلاعات گره خورده است ،تراکم بیش از حد نیروی انسانی در ستاد برخی شرکتهای بیمه در جای خود نیازمند بازبینی است.

در حالیکه بسیاری از شرکتهای بیمه در ستاد با هزینه های سنگین نیروی انسانی اداره می شوند باید دید شعار تحقق دولت الکترونیک در کجای استراتژی

سازمانی مدیران می گنجد؟
در ادامه باید گفت با توجه به شرایط ویژه کشور یعنی تداوم شیوع ویروس کرونا از یک سو و تحولات بازار سرمایه و هیجان کارمندان به سرمایه گذاری در بورس ، شاید زمان آن رسیده که شرکتهای بیمه با تحقیقات میدانی منابع انسانی و نیروی کار خود را کارسنجی کنند.

.
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که  بسیاری از مشکلات اقتصادی مانند عدم افزایش دستمزد کارمندان متناسب با تورم سبب شده معیشت کارکنان سازمانها با نوسان های بورسی گره بخورد  و تورم موجود انگیزه شاغلان سازمانی را برای تداوم کار و یا وفاداری سازمانی کاهش دهد.

ذکر این نکته ضروری است که اگر چه در ماههای اخیر و با شیوع ویروس کرونا کارکنان صنعت بیمه با شرایط کاری طاقت فرسائی  روبرو بوده اند و در شرایط خطر افرین فعلی در محل کار خود حاضر شده اند که به نظر می رسد این امر از سوی شرکتهای بیمه و رسانه ها جای تقدیر و قدردانی دارد؛ اما رونق بورس و اضافه شدن تعداد بیشماری به خیل سهامداران، شرایط کاری ویژه ای را در ارگانها و سازمانهای دولتی و  خصوصی کشور ایجاد کرده  که در نوع خود به لحاظ  فرایند رفتار سازمانی و رفتار شناسی قابل بررسی است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا