API ها کیفیت خدمات بیمه را متحول خواهند کرد
مدیر کل فاوا بیمه مرکزی:
اقتصادناب _مدیر کل فاوا بیمه مرکزی فراهم اوردن زیر ساخت از سوی شرکتهای نرم افزاری مانند داتین تا به واسطه ان شرکت بیمه به استارت آپها API ارائه دهد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: درواقع این مساله علاوه بر شکل ارائه خدمات بیمه، خود خدمات و ماهیت آنها را هم تغییر خواهد داد، همینطور نهایتا ساختار و شکل زنجیره ارزش بیمه را هم تغییر می دهد.
به گزارش اقتصادناب، رابط برنامهنویسی نرمافزاری موسوم به API این روزها سهم قابل توجهی در ارائه خدمت به مشتریان و سایر ذینفعان مانند استارت آپها دارد.
سازندگان و توسعهدهندگان نرمافزاری در سراسر جهان در حوزه های مختلف اعم از بانکی و بیمه ای به این مسیر رهنمون شده اند که برای کاهش هزینه ها، ایجاد ارزش افزوده و تمرکز بر خدمت رسانی به مشتری می توانند منابع خود را به رابط های موجود یا API در پلتفرم های بزرگ متصل کنند.
تجارب جهانی نشان می دهد، این قابلیت به شرکتها امکان میدهد تا روشها و مسیرهای بهکارگیری مختلف و متنوعی را دنبال کنند که درنهایت برای مشتری نیز جذاب و در تکمیل زنجیره خلق ارزش اثرگذار خواهد بود.
مطالعات نشان می دهد، صنعت بانکداری در ایران و جهان تلاش کرده تا از این نحوه خدمت رسانی بهره مند شود اما در صنعت بیمه ایران استفاده از رابط برنامهنویسی نرمافزاری موسوم به API تا چه میزان مورد توجه قرار گرفته است؟
بررسی ها گویای آن است که برخی شرکتهای بیمه از این روش بهره گرفته اند و در میان شرکتهای ارائه دهنده و توسعه دهنده نرم افزار بیمه ای نیز شرکت داتین مدتهاست که صراحتا اعلام کرده ، زیرساختی را فراهم آورده که شرکتهای بیمهای با استفاده از این زیرساخت، می توانند API را در اختیار استارتاپها قرار دهند.
با توجه به اهمیت این روش در تکمیل زنجیره خلق ارزش و درنهایت خدمت رسانی آسان و سریع به مشتری و از طرفی حضور پرررنگ استارت آپهای بیمه ای و تاکید نهاد نظارتی بر توسعه اینشورتک ها گفتگویی با سید قاسم نعمتی، مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی انجام دادیم.
مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: هنوز آمار مشخصی درخصوص API ارائه شده در صنعت بیمه وجود ندارد و البته تنوع زیادی نیز در این زمینه هنوز به چشم نمی خورد اما برخی شرکتهای ارائه دهنده کراینشورنس، API هائی به شرکتهای بیمه ارائه می کنند و برخی از شرکتها نیز به فراخور اهداف کلان خود، کارهایی انجام داده اند.
وی معتقد است، هنوز موضوع در سطح مقدماتی قرار دارد و جا دارد که این مهم کماکان توسعه پیدا کند و سطح وسیعتری از فرایندهای بیمه گری و سهولت کار را دربرگیرد.
مدیر کل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی با اشاره به مزیت های این راهکار بهینه جهت خدمت رسانی به مشتریان بیمه ای اذعان داشت: از دقت نظر شما به این موضوع مهم ممنونم زیرا پرداختن بدین موضوعات به طور غیرمستقیم سبب افزایش اطلاعات در این زمینه می شود، واقعیت این است که آینده کسب وکار بیمه به سمت وسویی در حال حرکت است که بخش بیمه گری خرد، بیمه نامه هایی که مورد بیمه آنها در سطح پروژه های بزرگ مهندسی و کشتی و … نیست، در نمایندگی ها ارائه نخواهد شد و درخلال فرایند امور دیگر و با خواست بیمه گذار به طور خودکار ارائه خواهد شد. این موضوع از طریق ارائه API از سوی شرکتهای بیمه و شرکتهای نرم افزاری به سایر کسب وکارهایی که مردم با آنها سروکار دارند محقق خواهد شد که قطعا شکل زنجیره ارزش بیمه، شبکه فروش بیمه و کیفیت خدمات بیمه را متحول خواهد کرد.
وی در این زمینه با اشاره به مثالی تشریح کرد: به عنوان مثال شخص خریدار موبایل در لحظه خرید و به واسطه فروشگاه موبایل در خلال خرید گوشی موبایل یا تجهیزات رایانهای میتواند بیمه نامه تهیه کند. گویا تجهیزات جانبی تهیه می کند، نه نماینده بیمه را میبیند نه لازم است زمان صرف کند و به نماینده بیمهای مراجعه. بهعبارت بهتر، بیمه نامه در همان لحظه همزمان با ارائه خدمات دیگر، ارائه خواهد شد، همین اتفاق میتواند در ارائه خدمات پرداخت خسارت رخ دهد که از این حیث کاری در صنعت انجام نشده است.
به گفته وی این اتفاق در انواع مختلفی از بیمه نامههای آتش سوزی، حمل ونقل، تجهیزات رایانهای و غیر رایانهای و ….. قابل انجام است و به نوبه خود اتفاق بزرگی محسوب میشود.
نعمتی در ادامه با بیان اینکه شرکتهای بیمه به تازگی به این موضوع روی آورده اند و هنوز فراگیر نیست، گفت: «تعداد شرکتها انگشت شمار است، البته برخی از شرکتها API دریافت یا طراحی کردند اما در سایت یا اپ های خودشان استفاده میکنند ولی بنده استفاده حرفهای و واقعی از API ها را ناظر بر ارائه آن به کسب وکارهای دیگر میدانم و زمانی که این اتفاق بیفتد، از نظر من درحال تغییر شگرف خواهد بود.
نعمتی درخصوص ارائه API از سوی شرکتهای نرم افزاری به استارت آپ ها گفت:همانطور که گفتم ارائه API موجب توسعه و تحول در صنعت بیمه خواهد بود و توجه داشته باشیم که API قرار است امور بیمه گری شرکت بیمه و خدمات شرکت بیمه را برای بیمه گذار سهل الوصول کند.؛ بنابراین ارائه API از طرف شرکت غیربیمه گر به استارت آپ ها گویش دقیقی نخواهد بود. در این زمینه شرکتهای نرم افزاری با واسطه شرکت بیمه API را به استارت آپ ها ارائه می دهند.
مدیر کل فاوا بیمه مرکزی در ادامه فراهم اوردن زیر ساخت از سوی شرکت نرم افزاری داتین تا به واسطه آن شرکت بیمه به استارت آپها API ارائه دهد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: درواقع این مساله به نظرم علاوه بر شکل ارائه خدمات بیمه، خود خدمات و ماهیت آنها را هم تغییر خواهد داد. همینطور نهایتا ساختار و شکل زنجیره ارزش بیمه را هم تغییر می دهد.
وی در عین حال معتقد است، حضور و فعالیت صحیح استارت آپها، تنها راه تغییر شگرف در صنعت بیمه است و نقطه آغاز این فرایند شروع ارائه فراگیر API از طرف شرکتهای بیمه به استارت آپها و ایجاد فعالیت و حضور گسترده آنها در همه حلقه های زنجیره ارزش بیمه است.
وی تصریح کرد: باید مشخص شود که استارتآپ با API شرکتهای نرم افزاری چه کاری می خواهد انجام دهد زیرا استارت آپ نمی تواند راسا بیمه گری کند بلکه این کار باید با هماهنگی و مجوز شرکت بیمه باشد.
نعمتی تاکید کرد:«با این وجود موفقیت هر طرحی مبتنی بر API قطعا معطوف به میزان موفقیت شرکتهای ارائهکننده کور اینشورنس مانند داتین و … است.
مدیر کل فاوا بیمه مرکزی اذعان داشت: هرگونه فعالیت مبتنی برAPI لازم است تحت نظر بیمه مرکزی باشد که در این خصوص بیمه مرکزی آیین نامه کارگزاری آنلاین را وضع و ابلاغ کرده است.