اخبار مهماقتصادیبیمهویژهپیشخوان

بیمه‌ها برای گریز از تورم چه کنند؟

اقتصادناب_به وجود آمدن شرایط تورمی در اقتصاد مساله‌ای است که باعث اثرگذاری بر حوزه‌های مختلف بیمه‌ای، مخصوصا بیمه‌های خصوصی شده است؛ امری که مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه معتقد است بیمه‌ها برای سازگاری با آن باید به سراغ فعالیت‌های مولدی مانند سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بروند.”

به گزارش پایگاه خبری اقتصادناب، شرایط پیش آمده در اقتصاد ایران در ماه‌های اخیر و به وجود آمدن شرایط تورمی باعث شده بسیاری از فضاهای کسب‌وکاری تحت تاثیر این شرایط قرار گیرند. یکی از این حوزه‌ها صنعت بیمه است که در ماه‌های گذشته برخی ابلاغیه‌ها نیز از سوی بیمه‌ها و مخصوصا بیمه‌های بدنه اتومبیل منتشر شد که از بیمه‌گذاران خواسته شد نسبت به افزایش حق بیمه‌های خود اقدام کنند. یکی از جدی‌ترین حوزه‌های بیمه‌ای حوزه بیمه‌های عمر و زندگی است که می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلندمدت دستخوش تاثیراتی از شرایط تورمی در اقتصاد باشد.

در این زمینه خلیل حسن‌زاده کمند – مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شرایط تورمی، اقتصاد و تاثیر آن بر بیمه‌های زندگی اظهار کرد: نمی‌توان اثر وضعیت تورمی در بیمه‌های زندگی را انکار کرد. برای مواجهه با این شرایط بیمه‌ها باید نگاه ویژه‌ای را به اینگونه مسائل اقتصادی داشته باشند. به این صورت که از طریق سرمایه‌گذاری‌های مناسب باید بتوانیم اثرات تورم را کنترل کنیم.

نگه‌داشتن پول نقد نمی‌تواند فعالیت مولد باشد

وی درباره شیوه‌های مختلف مواجه با پدیده تورم در صنعت بیمه، گفت: ذخائر و اندوخته‌های بیمه زندگی باید به دارایی‌های مولد و سودآور تبدیل شود، در غیر این صورت نمی‌توان انتظار وضعیت خوبی را برای سال‌های آینده داشت. واقعیت این است که صرف نگه‌داشتن پول به صورت نقد یا سپرده‌های بانکی نمی‌تواند فعالیتی مولد باشد.

مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه با بیان این‌که طراحی بیمه‌نامه‌هایی با شرایط یونیت لینک به گونه‌ای که بتواند سرمایه را به بازارهای سرمایه یا بخش‌های مولد اقتصادی منتقل کرد، بسیار ضروری است، گفت: شرکت‌های بیمه از طریق شیوه‌های پلکانی و همچنین حق بیمه‌هایی که به صورت متناسب با شرایط اقتصادی اخذ می‌شود، می‌تواند اثرات تورم را هم در طول زمان پوشش دهد.

حسن‌زاده با “مستمری تکمیلی” نامیدن بیمه کردن افرادی که تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار دارند، در این باره اظهار کرد: آن چه در مورد بازنشستگان بسیار ملموس است، نیازمند بودن آنهاست؛ به طوری که بسیاری از بازنشستگان کماکان مجبور به کار کردن هستند، چراکه مستمری‌های بازنشستگی اجتماعی یا اجباری کفاف هزینه‌های زندگی آنها را نمی‌دهد.

مستمری تکمیلی چه نوع بیمه‌ای است؟

مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه با اشاره به تجربه‌ کشورهایی که از نظر بیمه‌ای پیشرفته هستند، ادامه داد: در این کشورها برای کارمندان مکمل‌هایی هم در نظر گرفته شده است. به این صورت که بخشی از درآمد دوره بازنشستگی از طریق سازمان‌های بیمه‌گر پایه و بخش دیگر آن از طریق بیمه‌های اختیاری تامین می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی بازنشستگان در دوران بازنشستگی اظهار کرد: بیمه‌نامه مستمری تکمیلی می‌تواند مرهمی برای هزینه‌های گاها مضاعف دوران سالمندی یا بازنشستگی باشد. همان طور که در مورد درمان اگر بیمه‌های پایه می‌توانستند هزینه‌های درمان را کنترل کنند، دیگر نیازی به وجود بیمه‌های تکمیلی نبود در بیمه‌های اجتماعی یا اجباری هم به نظر می‌رسد آنها نمی‌توانند همه هزینه‌های بیمه‌شدگان را پوشش دهند.

حسن‌زاده با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده بین بیمه زندگی خاورمیانه با وزارت علوم آن را نوعی بیمه بازنشستگی مکمل توصیف کرد و گفت‌: این نوع قرارداد برای اولین‌بار قرار است در بین اساتید و کارکنان وزارت علوم اجرایی می‌شود.

مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه در پاسخ به این سوال که نحوه طراحی و نرخ‌گذاری بیمه‌های زندگی برای اعضای سازمان‌ها با شرایط مختلف سنی و سلامت چگونه است؟ گفت: اینگونه قراردادهای سازمانی معمولا به صورت گروهی منعقد می‌شود، اما در عمل به صورت انفرادی به اجرا در می‌آید که در این صورت علاوه بر شرایط سنی و سلامت، میزان حق بیمه‌ای که می‌خواهند پرداخت کنند هم در نظر گرفته می‌شود.

گفتنی است، طرح بیمه‌نامه “مستمری تکمیلی” اولین نوع از این بیمه‌نامه‌هاست که توسط بیمه زندگی خاورمیانه برای اولین بار بار برای اساتید و کارکنان شاغل در وزارت علوم اجرایی شده است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا