اجتماعیاخبار مهماقتصادیبیمهصنعت،معدن و تجارتمجلسویژهپیشخوان

منشا طلب آقای وزیر از جیب بیمه های تجاری کجاست؟

اقتصادناب_شاید این توقع ناشی ازاشتباه استراتژیک ورود بیمه گران تجاری درحوزه بیمه های درمان است که خود خواسته بجای پرداختن به وظیفه اصلی که همانا پوشش ریسکهای بازرگانی و تجاری است طی سالیان اخیر به بیمه های مکمل درمان اقبال کرده اند واکنون بدهکار جبران هزینه های درمان پایه بیمه ای آحاد مردم جامعه تلقی می شوند .

 چرا جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی ازدیرباز بدنبال جبران بخشی ازهزینه های درمانی ازجیب بیمه های تجاری است ؟ استناد ایشان به قانون اساسی است یا قانون دیگری مصوب شده که فعالان صنعت بیمه تجاری کشور از آن بی خبرند ؟

شاید این توقع ناشی ازاشتباه استراتژیک ورود بیمه گران تجاری درحوزه بیمه های درمان است که خود خواسته بجای پرداختن به وظیفه اصلی که همانا پوشش ریسکهای بازرگانی و تجاری است طی سالیان اخیر به بیمه های مکمل درمان اقبال کرده اند واکنون بدهکار جبران هزینه های درمان پایه بیمه ای آحاد مردم جامعه تلقی می شوند .

آقای وزیرتوجه داشته باشند حسب آماراعلام شده که امیدواریم همچون دیگر آمار اعلامی صرفا از زاویه دید وزارتخانه ایشان  فقط صحیح نبوده و مقبول سازمانهای مستقل ارزیابی آمار نیز باشد بالغ بر ۹۹.۸ درصد مردم کشور تحت پوشش بیمه اند  .

” در حال حاضر ۴۵ درصد بیمه شدگان در سازمان بیمه سلامت، ۴۸ درصد در سازمان تامین اجتماعی، یک درصد در کمیته امداد و ۵.۸ درصد هم در نیروهای مسلح تحت پوشش بیمه‌اند “

حال اولا این ۶.۹ درصد ایرانی ها که فرموده اند چگونه بیمه ندارند بماند اما یکسان نشدن بیمه های پایه چرا انجام نشده و چه ارتباطی به شرکتهای بیمه تجاری  دارد خود مسئله ای است.
اما سئوال ثانوی ان است که  سود اعلامی از طرح تحول سلامت برای  ۲۸ شرکت بیمه ای تجاری را ایشان از کدام ماخذ استخراج کرده اند ؟

اطلاع کامل دارند که  انعقاد قرارداد بیمه های مکمل درمان برای پرداخت فرانشیز از طرف بیمه گران تجاری با بیمه گذاران نه تنها صحیح است بلکه نشان دهنده حجم عظیمی مبالغ ریالی است که بیمه گذاران را ناچاربه سمت شرکتهای تجاری بیمه روانه کرده و بهتر است ایشان  بخشی از هزینه های درمان را نیز از جیب مردم کاهش دهند .  اگر چه شرکتهای بیمه بازرگانی متاسفانه  به دلایلی که جای بررسی آن اینجا نیست غالبا بخشی از همان ۸۷۳ خدمت که تحت پوشش بیمه پایه نیستند را تحت پوشش قرار داده اند .

 با توجه به اوضاع اقتصادی فعلی مردم علاوه برشهرهای کوچک به تدریج با هزینه های گزاف درمانی درشهرهای بزرگ  مواجه و ایشان نیزبه طبابت سنتی و مالش درمانی پناه برده اند که تجویزی بسیار هوشمندانه بود !

البته ما نیز در صنعت بیمه بازرگانی با این فرمایش وزیر محترم کاملا هم نظر هستیم که باید ” بیمه را هدفمند کنیم؛  به طوری که کسی که درآمد بیشتری دارد حق بیمه بیشتری بپردازد اما نیاز برای همه تامین شود. در این صورت یک نظام کارآمد در حوزه سلامت خواهیم داشت “و معتقدیم با چنین روشی است که می توان عدالت در ارائه خدمات را بر حسب پرداختی بیمه شدگان تعمیم و ارتقا بخشید ولی شرط اول را صراحتا در ایجاد بستر همگانی حداقلهای  بهداشتی و درمانی از محل بودجه ها و اعتبارات عمومی دولت ونه جیب شرکتهای بیمه تجاری در سراسرکشور میدانیم .

برای وزیر محترم که در سالیان وزارت ناچار شدند بطور جد  به اقتصاد درمان نیز پرداخته ، واقعیتهای جامعه را با شاخص های هزینه ای و بهای خدمات و تجهیزات درمانی بخشهای دولتی و خصوصی در یک قاب تصویر ببینند آرزوی توفیق و بالاتر از آن تحقق منابع مورد نیاز برای ساماندهی به تکالیف قانونی درحوزه وزارت از خداوندی که هر گاه مریض شویم شفایمان خواهد بخشید تمنا داریم .
تهیه و تنظیم : علیرضا زراعی / کارشناس بیمه

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا