همکاری بیمه گران با موسسات اعتبار سنجی
اطلاعات مشتریان سه شرکت بیمه ای مبنای رتبه بندی اعتباری
اقتصاد ناب_«شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران» که به عنوان نهاد رتبهبندی اعتباری و اعتبارسنجی در نظام بانکی و اعتباری کشور شناخته شده است، علاوه بر شبکه بانکی، اطلاعات مشتریان از سه شرکت بیمه ای را نیز در رتبه بندی آنها لحاظ می کند.
به گزارش اقتصاد ناب و به نقل از خرد و کلان، گزارش های اعتباری اشخاص حقیقی و حقوقی، مدتی است که ملاک عمل نهادهای مالی و پولی قرار گرفته است. بانک ها در بدو رسیدگی به پرونده متقاضیان تسهیلات، گزارش اعتباری آنها را دریافت کرده و بر اساس آن، به درخواست دریافت تسهیلات می پردازند.
گزارش اعتباری بر اساس میزان بدهی افراد به شبکه بانکی، ریسک آنها را ارزیابی کرده و در اختیار نهاد متقاضی گزارش قرار می دهد. همچنین به افراد، یک امتیاز اعتباری بین صفر و ۹۰۰ تعلق می گیرد. در این گزارش اعتباری، فهرستی از تسهیلات دریافتی، وضعیت چک برگشتی، تعهدات مالی در جریان و ضمانت های مالی انجام شده توسط افراد قابل مشاهده است.
با این حال، آن طور که در سایت شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران دیده می شود، علاوه بر بانک ها، اطلاعات متقاضیان رتبه بندی از سه شرکت بیمه ملت، بیمه البرز و بیمه تجارتنو نیز دریافت می شود.
شرکت بیمه البرز، با ۱۲٫۴۳ درصد، بزرگترین سهامدار شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران است و پس از آن شرکت بیمه ایران با ۸٫۹۷ درصد و شرکت بیمه آسیا با ۳٫۷۲ درصد، در این شرکت سهامدارند. با این وجود، مشخص نیست چرا دو شرکت بیمه ایران و آسیا، در فهرست ارائه کنندگان اطلاعات مشتریان به منظور اعتبارسنجی مشتریان قرار ندارند. همچنین این ابهام وجود دارد که چرا فقط سه شرکت از بیش از ۳۰ شرکت بیمه، اطلاعات بیمه گزاران خود را در اختیار شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران قرار می دهند.
اواخر سال گذشته و با انعقاد تفاهم نامه همکاری میان بیمه مرکزی و شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران، طرح اعتبار سنجی مشتریان و رتبه بندی شرکت های بیمه کلید خورد.
رئیس کل بیمه مرکزی در آیین امضای این تفاهم نامه از این سند همکاری به عنوان یک پروژه ملی یاد کرد و گفت: ایجاد بستر اعتبارسنجی مشتریان و مخاطبان صنعت بیمه و در گام بعدی رتبه بندی شرکت ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.
علی استادهاشمی همچنین از برنامه ریزی نهاد ناظر برای احصا و تعیین شاخص های اعتبارسنجی برای شرکت ها و مخاطبان صنعت بیمه خبر داد و افزود: زمینه های همکاری برای تبادل داده ها بین دستگاه های مرتبط فراهم است و از هر گونه تعامل در مسیر تسهیل عملیات بیمه گری استقبال می کنیم.
علی بنیادی نائینی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی نیز هدف از امضای این تفاهم نامه را تحقق اهداف کلان و سیاست های کلی نظام بیمه به منظور احصاء رتبه اعتباری بیمه شدگان و بیمه گذاران و طراحی پروفایل ریسک آنها اعلام کرد.
درباره شرکت مشاوره رتبهبندی اعتباری ایران
این شرکت با حمایت وزارت امور اقتصادی و دارایی، نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مشارکت همه بانکهای کشور و برخی از شرکتهای بزرگ بیمه و لیزینگ در آبان ماه ۱۳۸۵ به صورت سهامی خاص تحت شماره ۲۸۲۳۹۵ و شناسنامه ملی ۱۰۱۰۳۱۹۷۱۲۲ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تاسیس شده است. شرکت در راستای تحقق ماده (۵) قانون تسهیل اعطای تسهیلات مصوب مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد رتبهبندی اعتباری و اعتبارسنجی به نظام بانکی و اعتباری کشور معرفی شد.
این شرکت بر اساس آییننامه نظام سنجش اعتبار (موضوع مصوبه شماره ۲۱۱۸۲۹/ت۳۹۳۹۶هـ مورخ ۲۶/۱۲/۱۳۸۹ هیات محترم وزیران)، سامانه ملی اعتبارسنجی را در نظام بانکی و اعتباری کشور عملیاتی نموده و در حال حاضر با تجمیع اطلاعات دریافتی از تامینکنندگان اطلاعات شامل بانکها، موسسات مالی و اعتباری، شهرداریها، شرکتهای لیزینگ و … محصولات خود شامل انواع گزارشهای اعتباری و اعتبارسنجی را ایجاد و به استفادهکنندگان سامانه اعتبارسنجی ارائه میکند.
شرکت مشاوره رتبهبندی اعتباری ایران مبتنی بر دادهکاوی و پردازش هوشمندانه اطلاعات، رفتار اشخاص حقیقی و حقوقی را پیش بینی و کمک میکند تا خریداران و فروشندگان، اعتباردهندگان و اعتبارگیرندگان و شرکای تجاری و سیاستگذاران با اطمینان، آرامش و شفافیت بیشتری تصمیمگیری کنند.
با توجه به جامعیت فعالیت این شرکت و محرمانگی اطلاعات آن، تصمیم به تغییر وضعیت از سهامی خاص به سمت حاکمیتی شدن گرفته شده است و به زودی نام آن به شرکت ملی اعتبارسنجی ایران تبدیل خواهد شد. فراهم کردن اطلاعات، بهینهسازی تصمیمات و روانسازی معاملات دغدغه همیشگی شرکت میباشد.