ایا از امیر باقری ، معاونت جدید بانک و بیمه وزارت اقتصاد ،انتظار تحول گرائی می رود؟
به گزارش سایت تحلیلی- خبری اقتصادناب؛ با رفتن ندیمی بوشهری از وازارت اقتصاد ، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی امیر باقری را به سمت معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی منصوب کرد.
در حالیکه از ندیمی بوشهری با سوابق و کارنامه کاری قابل قبولش انتظار اثر گذاری بیشتری می رفت اما عملا تغییر خاصی در این معاونت ایجاد نکرد که البته گفته می شود برخی اختلاف نظرهای وی با وزیر اقتصاد نیز در این امر بی اثر نبوده است.
سوابق کاری وی البته در جایگاهی بالاتر از معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد بود اما در این جایگاه ظاهرا نتوانست انچنان که باید نقش واقعی خود را ایفاء کند.
البته به نظر می رسد وزیر اقتصاد در این معاونت بیشتر یک همراه می خواهد و باید دید ایا امیر باقری با سیاستهای کرباسیان همراه خواهد بود؟
در متن حکمی که از سوی مسعود کرباسیان صادر شده ،آمده است: نظر به تعهد، تخصص، دانش و توانمندی های ارزنده جنابعالی، به موجب این حکم به سمت معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی منصوب می شوید.
انتظار می رود تمام مساعی خود را با جلب توان تخصصی همکاران، کارشناسان و صاحبنظران به منظور انجام وظایف قانونی به ویژه بندهای مندرج در بخش اولویت های عمومی و تخصصی ابلاغی رییس جمهور محترم و در راستای اهداف و برنامه های مندرج در سند راهبردی آن معاونت، سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و تبیین و اجرای ماموریت های محوله به کار گیرید.
ایا از امیر باقری انتظار تحول گرائی می رود؟
مدتهاست که انتقاد صنعت بیمه بر عملکرد منفعلانه معاونت بانک و بیمه وزارت افتصاد وارد است تا جائی که در نگاه بانکداران و بیمه گران این معاونت تبدیل به نقشی فانتزی شده که از معدود کارائی هایش حضور در مجامع شرکتهای دولتی چون مجمع بیمه مرکزی ، بیمه ایران ، بانک مرکزی ، سازمان خصوصی سازی ، شرکت سرمایه گاری خارجی ، سازمان حسابرسی و … است.
گفتنی است که معاونت مذکور، عضو شورای عالی بیمه نیز هست که در جلسات این شورا شرکت می کند اما اینکه تا چه اندازه اثرگذاری قابل توجه داشته است همیشه جای سوال بوده است؟
نگاهی به نحوه عملکرد معاونین بانک و بیمه وزارت اقتصاد نشان می دهد، این انفعال تقریبا همیشه وجود داشته است.
در واقع برگزاری مجامع شرکت های دولتی اعم از بانک،بیمه وظیفه ذاتی و عرفی این معاونت بوده، اگر چه این معاونت به عنوان نماینده سهامدار(دولت و وزارت اقتصاد) در مجامع ، می توانست نقش سهامدار را در بنگاه های دولتی به درستی ایفا کند اما ساختار موجود اقتصاد و شرکتها عملا زمینه برای بروز نقش سهامداری موثر در فرایند عمل این شرکتها را فراهم نکرده ، بر همین اساس حضور این معاونت در مجامع عملا نمادین و غیر موثر بوده و گویا عملا نتوانسته به ساختاری فراتر از یک دبیرخانه پیش رود ، در نهایت اینکه پس از چندی معاونان این معاونت به مردان درجه دو و غیر مهمی در وزارتخانه تبدیل می شوند که جز ایراد سخنرانی در همایش ها و حضور نمادین جهت درج امضا در مجامع وظیفه دیگری بر عهده خود نمی بینند؛ چنین روندی خیلی زود آنان را خسته کرده به روزمرگی وا می دارد.
البته شاید یکی از دلایل آن است که وظایف بانک و بیمه مرکزی با این معاونت تفکیک نشده است و به طور کلی این ابهام را ایجاد میکند که دلیل ایجاد این معاونت در وزارت اقتصاد چه می تواند باشد شاید اگر وظایف مشخص تری برای این معاونت تعریف می شد این انفعال وجود نداشت؟
ضمن اینکه یکی از چالش های موجود در ساختار و وظایف نهادهای نظارتی در کشور ما تداخل یا همپوشانی مسوولیت چند سازمان و نهاد نسبت به یک موضوع است که باعث ابهام در تشخیص متولی اصلی و در عین حال پاسخطلبی از مسوولان آن میشود.
حال این سوال مطرح می شود که ایا امیر باقری می تواند در این معاونت رونقی ایجاد کند یا وی نیز به سیاق مسوبقانش دچار روزمرگی می شود؟