چند سوال از مدیرعامل بیمه ایران و کاهش پنج درصدی سهم ثالث
اقتصادناب_در حالی مدیر عامل بیمه ایران از کاهش پنج درصدی سهم ثالث خبر داده سوالات و ابهاماتی در این خصوص مطرح است که می تواند واقعیت اصلاح ترکیب پرتفوی بیمه ایران را نمایان سازد از طرفی گفته می شود وزارت اقتصاد خواستار افزایش سهم بیمه ایران در بازار است.
به گزارش اقتصادناب حسن شریفی مدیر عامل بیمه ایران، تنها شرکت ذولتی که این روزها کاهش سهم بازارش در رسانه ها زیاد شنیده می شود در دیداری از شعبه های تهران نو، مطهری و مدیریت منابع انسانی از اصلاح ترکیب پرتفوی شرکت بیمه ایران خبر داد و گفت: اصلاح ترکیب پرتفوی شرکت با کاهش ۵ درصدی سهم بیمه های شخص ثالث آغاز شده است.
وی البته سخنی از وضعیت پرتفوی دیگر رشته های بیمه ای از جمله درمان، عمر و …. به میان نیاورده است.
کاهش پنج درصدی سهم ثالث در بیمه ایران، چگونه؟
همانطور که می دانیم بر طبق قانون شخص ثالث تنها بیمه دولتی ایران ملزم به فروش بیمه شخص ثالث است.
در این راستا سوال ما از حسن شریفی مدیر عامل بیمه ایران این است که این کاهش سهم ثالث چگونه صورت گرفته است؟
در حالی که شرکتهای خصوصی الزامی به فروش ثالث ندارند و تنها بیمه ایران باید ثالث بفروشد بخصوص به دلیل تجریه و سابقه چندین ساله اش در این رشته بیمه ای و اینکه شعب زیادی نیز برای پرداخت خسارت دارد.
ابهامات زیادی در چگونگی کاهش این سهم ایجاد می شود:
آیا این کاهش سهم به دلیل عدم تمدید یکسری بیمه گذاران حقوقی می تواند باشد؟ بیمه گذاران حقوقی که قراردادهای بزرگی با بیمه ایران داشته اند که در کنار آن پوشش بیمه ای شخص ثالث نیز وجود داشته است.به عبارتی سبدی از محصولات بیمه ای که رشته ثالث نیز جزوی از آن بوده است.
که در این صورت خروج این دست پرتفوی ها ارادی نبوده و بر اثر رقابت از شرکت بیمه خارج می شود؛ به عبارتی بر اساس برنامه مدون و در مسیر اصلاح پرتفوی نیست.
سوال دیگر این است که آیا این کاهش سهم می تواند به دلیل عدم تمدید بیمه نامه های ثالث بیمه گذارانی باشد که به دلیل شرایط رکود تورمی تمایلی به تمدید بیمه نامه خودرو خود نداشته اند؟
آیا آماری از عدم تمدید بیمه نامه های ثالث به دلیل وضعیت اقتصادی وجود دارد چرا که با افزایش نرخ دیه و تعهدات جانی و مالی این پیش بینی توسط کارشناسان صورت گرفت که امکان عدم اقبال جامعه به خرید بیمه نامه ها افزایش خواهد یافت.
علاوه بر این سوال دیگر از مدیر عامل بیمه ایران این است که در مسیر اصلاح پرتفوی سایر رشته های بیمه ای چه وضعیتی دارند؟
آیا کاهش سهم ثالث به دنبال رشد فروش رشته های دیگر مانند عمر و مسئولیت و انرژی و … بوده است؟
بیمه ایران سالهاست که بر محصول مان تبلیغات گسترده ای انجام داده آیا کاهش پنج درصدی سهم ثالث در کنار افزایش رشد بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری بوده است؟
یکی از مدیران صنعت بیمه که در یکی از شرکتهای موفق در فروش بیمه عمر فعالیت دارد ، اذعان داشته که فروش بیمه های عمر به یک سوم کاهش یافته است در این راستا خوب است مدیر عامل بیمه ایران نیز در خصوص میزان فروش و سهم بیمه های عمر توضیحاتی ارائه دهد.
همچنین توضیح در خصوص اینکه کاهش ۵ درصدی سهم ثالث شرکت بیمه ایران چگونه و با چه راهکاری انجام شده است اهمیت دارد.
ماموریت بیمه ایران چه بود؟
آیت کریمی خبره صنعت بیمه می گوید قرار بود ایران به سمت رشته هایی برود که برای بخش خصوصی جذابیت ندارد.
اما آیا بیمه ایران موفق شده است وظیفه راهبری خود را به درستی ایفا کند؟
تحول دیجیتال محوری است که این روزها بیمه ایران بسیار بر آن تاکید می کند و گویا جنبه تبلیغاتی برای این شرکت پیدا کرده است.
سوال دیگر این است که فاصله از روش های سنتی و راهبری دیجیتالیزه سازی در صنعت بیمه در عملکرد بیمه ایران دیده می شود؟
این محوری است که در گزارش بعدی بدان پرداخته می شود.