معرفی کتاب حرفه ای گری درصنعت بیمه
به قلم ؛مرتضی گودرزی
به گزارش اقتصادناب مفاهیم “حرفه” و “حرفهای” از جمله مفاهیمی هستند که در زبان محاورهای و هم در ادبیات علمی به کرّات استفاده میشوند. استفاده از این واژهها در زبان محاورهای و گاهی اوقات در ادبیات علمی با اهداف متفاوتی به کار میرود. با واکاوی مفهوم حرفه، روشن میشود که کاربرد غیردقیق واژه حرفه یا حرفهای، مفهوم ریشهای آن را تحت تأثیر قرار داده است. عنوان جذاب حرفه و حرفهایگری باعث شده است در غالب مواقع بدون اینکه درک روشنی از مفهوم حرفه وجود داشته باشد، از این واژه استفاده شود. در زبان محاورهای و ادبیات عامیانه نیز، وضعیت به مراتب بغرنجتر است.
در دنیای معاصر که صاحبان مشاغل و پیشههای گوناگون هر یک سعی میکنند خود را واجد صلاحیت لازم برای منزلت حرفهای قلمداد کنند، تبیین مفهوم حرفه و حرفهایگری در صنعت بیمه، دیدگاه روشنی به بیمهگران میدهد تا جایگاه خود را در این عرصه که مدعیان زیادی دارد، بازشناسند.
سوال جالبی که برای بیمهگران مطرح میشود این است که آیا بیمه نیز حائز ویژگیهای یک حرفه است؟ آیا عملیات بیمهگری که ذات و ماهیت آن با ریسک و عدم اطمینان گره خورده است، ویژگی یک حرفه را دارد؟ آیا بیمهگران توانستهاند با حرفهایگری به مشتریان خود اطمینان دهند که با ریسک و عدم اطمینان روبرو شوند؟
نویسنده در این کتاب تلاش نموده است با واکاوی مفاهیم حرفه، حرفهایگری و حرفهایگری نوین به سوالات بالا پاسخ دهد.
در کتاب حرفه ای گری در صنعت بیمه، ابتدا در فصل اول به واکاوی مفهوم حرفه و شاخصها و ویژگیهای یک حرفه پرداختهشده است. با واکاوی مفهوم حرفه، خواننده کتاب می تواند به صورت ذهنی به ارزیابی پیشه هایی که مدعی حرفه ای بودن هستند، بپردازد.
در فصل دوم صنعت بیمه در شاخصهای حرفهایگری به بحث گذاشته شده و این سوال مطرح شده است که آیا بیمه حرفه است یا خیر؟ در این فصل، خواننده کتاب، می تواند نظر نویسنده کتاب را از حرفه بودن عملیات بیمه گری و حرفه ای گری صنعت بیمه دریابد.
در فصل سوم، نقش نهاد ناظر در حرفهایسازی و به عنوان خطمشیگذار حرفهایگری در صنعت بیمه مورد بررسی قرار گرفته است. بیمه مرکزی چگونه می تواند به حرفه ای سازی و حرفه ای گری در صنعت بیمه بپردازد؟ نویسنده در فصل سوم به این سوال پاسخ داده است.
در فصل چهارم مفهوم حرفهایگری نوین، و مباحث جدید و چالشی پیرامون آن بررسی شده است. این فصل تا حدودی تم فلسفی دارد. آشنایی با مفهوم حرفهایگری نوین، برای علاقهمندان به مفهوم حرفه ای و حرفهایگری، مفید است.
در فصل پنجم، فصل پایانی کتاب، مسائل اخلاقی صنعت بیمه مورد بحث قرار گرفته است. رکن حرفهایگری، اخلاق مداری است. آشنایی با مسائل اخلاقی در هر حرفه ای لازم است.
مخاطب اصلی این کتاب، خطمشیگذاران و متولیان و مسئولان صنعت بیمه در کشور، خبرگان عملیات بیمهگری، و مدیران عالی و مسئولان و مدیران کلیدی شرکتهای بیمه هستند. کلیه کارشناسان و فعالان صنعت بیمه نیز می¬توانند به فراخور اشتیاق خود به مفهوم حرفه و حرفهایگری و نیز علاقه به سرنوشت صنعت بیمه از محتوی کتاب بهره لازم را ببرند.
برای تهیه این کتاب می توانید با کتابفروشی پژوهشکده بیمه به شماره تلفن ۲۲۰۷۳۰۳۶ تماس بگیرید.