۲۵ هزار نفر در صنعت ورزش اشتغال دارند
– به گزارش اقتصادناب از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ج.ا.ایران: سرپرست و عضو هیئتمدیره شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ج.ا.ایران در مراسم افتتاح هفدهمین نمایشگاه بینالمللی ورزش و تجهیزات ورزشی گفت: تا چند دهه پیش سرگرمی تنها وجه ورزش تلقی میشد، اما در دهههای اخیر پیوندی ناگسستنی میان اقتصاد و ورزش به وجود آمده است. به گونهای که امروزه بیشتر کارشناسان و تحلیلگران رویدادهایی همچون المپیک و جامجهانی را رویدادی صنعتی و اقتصادی قلمداد میکنند، تا اینکه به آن نگاه ورزشی یا سرگرمی داشته باشند. عباس قبادی توضیح داد: جذب گردشگر، تبلیغات وسیع رسانهای، نقل و انتقال چند ۱۰ میلیون دلاری ورزشکاران، فروش بلیت، اسپانسرینگ و … از جمله عواملی هستند که وجه اقتصادی ورزش را پررنگ کرده و باعث شده است همواره در کنار واژه «ورزش» کلمه «صنعت» هم دیده شود. او افزود: گزارشهای کمیسیون «گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی» نشان میدهد سهم ورزش در تولید ناخالص داخلی کشورهای دنیا به طور میانگین حدود سه درصد برآورد میشود. این مهم در حالی است که سهم ورزش در تولید ناخالص داخلی ایران به حدود ۰.۵ درصد میرسد. همچنین تحقیقات دانشگاهی نشان میدهد که اکنون حدود ۲۵ هزار نفر در این صنعت مشغول بهکارند که نشان از سهم یک درصدی کارکنان در این بخش دارد. البته باید توجه داشت که صنعت ورزش صرفاً محدود به رویدادهای ورزشی نمیشود، بلکه تولید و صادرات دستگاهها و البسه ورزشی نیز بخش مهمی از این صنعت به حساب میرود که توجه به آن میتواند این صنعت را در مسیر توسعه قرار دهد و سهم آن را در تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی افزایش دهد. قبادی اظهار کرد: با اینکه تا چند سال پیش ایران توان صادراتی این کالاها و محصولات را داشت، اما به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی امروز فقط ۳۰ درصد نیاز کشور از داخل تامین میشود و ۷۰ درصد محصولات موجود در بازار وارداتی هستند. عضو هیئتمدیره شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی عنوان کرد: امروزه اکثر کشورهای توسعهیافته به نقش پراهمیت ورزش در اقتصاد پی بردهاند و از این صنعت به عنوان پایهای برای درآمدزایی و اشتغالزایی استفاده میکنند. با این حال هنوز برخی کشورها در جهان سوم همان دید سنتی را نسبت به ورزش دارند و بیش از آنکه از این صنعت درآمد داشته باشند، برای آن هزینههای هنگفتی انجام میدهند. اما ورزشهای مختلف ظرفیتهای عظیمی در خود جای دادهاند که اگر به آن توجه شود میتواند خود به عنوان نیروی محرکه اقتصاد عمل کند. قبادی متذکر شد: ظرفیت انسانی یا همان طرفداران نقطه مشترک تمام ورزشهاست که غیر از کسب درآمد از بلیتفروشی میتوان از طرق دیگر از این ظرفیت درآمدزایی کرد. ورودی پارکینگ، فروش مواد غذایی و خوراکی، اجرای موسیقی، انتظامات، پخش تلویزیونی، عکاسی، مصاحبه و … بخشهای دیگری هستند که از طریق برگزاری یک مسابقه میتوان از آن درآمد کسب کرد و مهمتر از آن بر تعداد شاغلان افزود. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها برای کسب میزبانی مسابقات مهم ورزشی نظیر المپیک و جامجهانی تمام تلاش خود را در پیش میگیرند. او اضافه کرد: بنا بر اعلام کمیته برگزاری رقابتهای جامجهانی ۲۰۱۸، این مسابقات بیش از ۸۵۰ میلیارد روبل یعنی حدود ۵/۱۳ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی این کشور کمک کرد. کشور ایران نیز طی سالیان اخیر پیشرفتهای خوبی در صنعت ورزش داشته است، اما دولتی بودن این بخش نیز توسعه آن را به کندی پیش میبرد. در این زمینه برگزاری نمایشگاههای مختلف میتواند محلی برای توسعه این صنعت و معرفی محصولات جدید و گامی در مسیر خصوصیسازی باشد. به همین منظور هفدهمین نمایشگاه بینالمللی ورزش و تجهیزات ورزشی از ۲۱ مهر تا بیستوچهارم همین ماه در محل دائمی نمایشگاههای تهران برگزار میشود. عضو هیاتمدیره شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی در ادامه بیان کرد: حمایت از تولیدات داخلی و کالای ایرانی در کنار معرفی و ارائه آخرین دستاوردهای جهانی، یکی از اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه است. با توجه به اطلاعرسانی صورتگرفته و انتقال این نمایشگاه به محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران، حضور تولیدکنندگان داخلی نسبت به دورههای قبل رشد قابل ملاحظهای دارد که این مهم نمایانگر حرکت جامعه صنعتی فعال در حوزه ورزش به سمت اقتصاد درونزا در این حوزه است. علاوه بر این، امسال برای اولین بار استارتاپهای ورزشی از این رویداد استقبال کرده و تمایل خود را برای حضور در هفدهمین دوره نمایشگاه بینالمللی ورزش و تجهیزات ورزشی نشان دادهاند. |