۵دلیل عمده که ایرانی ها از خرید بیمه عمر منصرف میشوند
گردآورنده؛ مهندس حسن شاه حسینی
اما استقبال نکردن ایرانیها از بیمه عمر چه دلایلی دارد؟
نبود اطلاعات کافی و شفاف
در تحقیقاتی که شد؛ عوامل فردی، مانند وضعیت تأهل، وضعیت شغلی، میزان درآمد، سن و میزان آشنایی فرد با بیمه عمر، مؤثرترین عوامل در خرید بیمه عمر شناسایی شدهاند.
۳۲ درصد از افراد، دلیل عدم تمایلشان به خرید بیمه را بیاطلاعی از شرایط بیمهنامه دانستهاند. بیمه عمر ازآنجهت نیاز به شناسانده شدن دارد که اکثر مردم اطلاع درستی در مورد پوششهای بیمهای و سرمایهگذاری آن ندارند! برای مثال اگر بدانند بعد از پرداخت اولین قسط، تحت پوشش بیمهای قرار میگیرند و حتی در صورت فوت، تمام سرمایه انتخابیشان بهحساب وارثانشان میرسد.
در پایان قراردادشان تمام پولهایی که کمکم پسانداز کرده بودند با سود تضمینی و سود مشارکتی بهصورت یکجا به حسابشان واریز میشود. در چنین شرایطی چرا باید در برابر خرید بیمه عمر مقاومت کنند؟ پس اولین دلیل عدم استقبال مردم ایران از بیمه عمر، فقدان اطلاعرسانی و آموزش صحیح و مناسب است.
درآمد پایین = عمر کمتر
رشد پایین درآمد مردم، زندگی با فقر و کمبودِ دهکهای پایین جامعه و البته تورم بالا از عواملی هستند که باعث میشوند مردم کمتر به فکر خرید بیمه عمر باشند.
پس هرچقدر درآمد افراد پایینتر باشد؛ احتمال خرید بیمه عمر کمتر است و هرچقدر تورم بالاتر باشد؛ باز هم احتمال خرید بیمه عمر کمتر است.
مشکلات و کمبودهای مالی باعث میشوند مردم بیشتر زمان حال را در نظر بگیرند نه آینده و یکی از مهمترین ویژگیهای بیمه عمر آینده نگریست!
اثربخشی بعدِ سرمایهگذاری بیمه عمر، طولانیمدت است و صبر بیشتری میطلبد؛ این در حالیست که شرایط بد اقتصادی باعث میشود افراد دنبال سرمایهگذاریهای کوتاهمدت با بازده سریع باشند.
۱۰درصد از افراد، سنگینی حقبیمه و ۱۷ درصد از افراد، کمبود درآمد ماهانه را علل اصلی نخریدن بیمه عمر، عنوان کردند. پس به این نتیجه میرسیم که تورم بالا، قدرت خرید افراد رو کاهش میدهد و در نتیجه میل به خرید بیمه عمر کاهش پیدا میکند.
وقتی تأمیناجتماعی هست چرا عمر؟
بسیاری از مردم باور دارند تا سازمان تأمین اجتماعی و خدمات درمانی و صندوقهای بازنشستگی هستند؛ چرا بیمه عمر؟ وجود این نوع بیمهها خوب است ولی تورم و مشکلات مالی و اقتصادی روی این سازمانها نیز تأثیر منفی گذاشته و گروهی معتقدند؛ بیش از آنچه، بهعنوان ایفای تعهدات میپردازند، توان پرداخت ندارند و با رشدِ تورم و هزینههای افراد در طول زندگی، مستمری این سازمانها، کفاف امرارمعاش افراد را نمیدهد. پس برای رفاه خانواده، وجود یک بیمهنامه مکمل عمر و پسانداز ضروری است تا بتوان، از مزایای سرمایهگذاری و حتی مستمری آن استفاده کرد!
عدم اطمینان به شرکتهای بیمه
از عوامل دیگری که باعث میشود؛ رشدِ فروش بیمه عمر کند شود، نبود اطمینان مردم به شرکتهای بیمه است. سؤال اکثریت افراد، این است که اگر سالها پول خود را در شرکتهای بیمه سرمایهگذاری کنیم و شرکت ورشکست شد، چه کنیم؟ اصلاً آیا تضمینی وجود دارد که پول و سرمایهمان به ما بازگردد؟ یا اینکه شرکتهای بیمه میتوانند به تعهدات خود در آینده عمل کنند؟
تمامی سؤالات منطقی است؛ اما باید بگوییم که نگرانی بابت این مسائل بیمورد است، چراکه ۵۰ درصد حق بیمههای اشخاص، بهحساب بیمه مرکزی واریز میشود و بیمه مرکزی در هر شرایطی حتی ورشکستگی شرکت بیمه، مبلغ سرمایهگذاری و سود تضمینی را به افراد میدهد؛ پس دیگر جای نگرانی از اطمینان و تضمین بیمههای عمر وجود ندارد. در مورد توانایی عمل به تعهدات هم باید بگوییم؛ بیمه مرکزی هرسال یک سری معیار برای امتیازدهی شرکتهای بیمه منتشر میکند که با چک کردن آنها، بهراحتی میتوانید تصمیم بگیرید. مثلاً اگر توانگری شرکت بیمه در چند سال گذشته بالای ۱۰۰ بود، میتواند از پس تعهداتش بربیاید.
دوراهی بانک و بیمه
مقایسه ناعادلانه بانک و بیمه یکی دیگر از چالشهایی است که اکثراً با آن مواجهاند. اکثر مردم سوددهی بانک را به بیمه ترجیح میدهند؛ چراکه معتقدند بانکها سود بیشتری میدهند؛ آنهم بهصورت ماهیانه و قابلیت نقدشوندگی بالاتری هم دارند که این خود، نقطه قوت بانکهاست.
ولی این را در نظر نمیگیرند که برای گرفتن سود قابلتوجه، باید در ابتدا مبلغ زیادی را نزد بانک سپردهگذاری کنند که همه افراد این توانایی را ندارند، اما در بیمه عمر میتوانند با پساندازهای کوچک خود مثلاً ماهانه ۵۰ هزار تومان، هم تحت پوشش بیمهای قرار بگیرند و هم در آینده مبلغ قابلتوجهی را چه بهصورت یکجا و چه بهصورت مستمری، ماهانه دریافت کنند. البته باید گفت بانک و بیمه مکمل یکدیگر هستند که در مقالهای جداگانه به آن پرداختیم.
میتوان اینطور نتیجه گرفت؛ با توجه به اینکه دلیل اصلی عدم استقبال مردم ایران از خرید بیمه عمر، فقدان اطلاعات کافی و شفاف است؛
گرد آورنده ؛حسن شاه حسینی