اخبار مهماقتصادیبیمهویژهپیشخوان

گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب رئیس‌کل جدید بیمه مرکزی

اقتصادناب- با اعلام خبر انتصاب «عبدالناصر همتی» به عنوان سفیر ایران در چین، گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب رئیس‌کل جدید بیمه مرکزی ایران آغاز شد.طبق گزارش نام افرادی که برای این پست به وزیر امور اقتصادی و دارایی معرفی شده‌اند کم نیست، اما ۲۰ مدیرعامل صنعت بیمه، با ارسال نامه‌ای رسمی از سوی سندیکای بیمه‌گران ایران از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواسته‌اند، از درون صنعت بیمه کشور رئیس‌کل را انتخاب کند.

به گزارش سایت تحلیلی- خبری اقتصادناب بیمه‌گران ایران می‌خواهند نفر اول بیمه کشور از همین خانواده انتخاب شود و اعتقاد دارند در این زمان فرصت آزمون و خطا نداریم و کارنامه بیمه مرکزی نشان می‌دهد که هر گاه رئیس‌کل شناخت بیشتری از بیمه‌گری داشته، این صنعت در وضعیت بهتری قرار گرفته است. هرچند در دنیا بیمه مرکزی به این شکل ایجاد نشده و سال‌هاست نهاد نظارت بر بیمه‌گری در سایر کشورها به زیرمجموعه‌ای از بانک مرکزی یا وزارت دارایی سپرده شده است، اما در ایران، بیمه مرکزی طبق قانون تعیین می‌کند: «شرکت‌های بیمه چه خدماتی عرضه کنند، با چه شرایطی به چه کسانی بفروشند و درآمد ایجادشده را چگونه سرمایه‌گذاری‌ کنند.»بیمه مرکزی تقریبا بر تمام فعالیت‌های بیمه‌گران علاوه‌بر نظارت دخالت نیز دارد و با عملیات اتکایی – اجباری درنهایت یک شریک ناظر است؛ بنابراین کار نفر اول صنعت بیمه دشوار است و عبدالناصر همتی، رئیس‌کل کنونی بیمه مرکزی ۳۰ خرداد ماه امسال در ۴۷ سالگی این نهاد نظارتی گفت: «به‌عنوان فردی که ثلث این مدت، تصدی بیمه مرکزی را به عهده داشته و در کنار مدیران، کارشناسان و فعالان صنعت بیمه در تحولات و پیشرفت‌های آن نقش داشته‌ام هر روز که می‌گذرد به اهمیت و نقش مقام ناظر و سیاست‌گذار صنعت بیمه در راهبری صحیح بازار بیمه، ثبات، استحکام و توانگری شرکت‌ها و بسط نفوذ بیمه بیشتر واقف می‌شوم.»

اولویت اول

معصوم ضمیری، مدیرعامل بیمه پاسارگاد در این باره گفت: صنعت بیمه اکنون نمی‌تواند زمان را ازدست بدهد و برای شروع به کار رئیس‌کل جدیدی که تخصص بیمه‌ای ندارد، وارد دوره جدید انتظار شود. ضمیری گفت: بهتر است این پست به فردی از خود صنعت بیمه سپرده شود و دراین انتخاب هم اولویت با فردی است که در بیمه مرکزی است و سپس سایر مدیران بیمه‌ای خارج از ساختمان بیمه مرکزی.

خاک‌خورده بیمه

یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون درباره ویژگی‌های رئیس‌کل بیمه مرکزی  گفت: «رئیس‌کل» باید با زوایا و گوشه‌های پنهان دنیای بیمه‌گری آشنا و خاک‌خورده دنیای بیمه باشد و بعد از مشورت با بدنه کارشناسی بیمه مرکزی بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. مظلومی با بیان اینکه رئیس‌کل باید توان هماهنگ شدن با سایر نهادها و سیاست‌های دولت را داشته باشد، گفت: دراین زمان که همتی با عنوان سفیر به چین می‌رود، می‌تواند حلقه واسطه صنعت بیمه ایران با بیمه‌گران چین باشد؛ زیرا صنعت بیمه چین در ۲۰ سال گذشته توسعه خیره‌کننده‌ای داشته است.او با بیان اینکه سال‌های اخیر شاهد تاثیرات منفی تحریم‌ها بر صادرات کشور بودیم، یادآور شد: می‌توان چین را متقاعد کرد تا از ظرفیت صنعت بیمه ایران در بنادری که شناورهای ایرانی می‌روند استفاده شود. مظلومی ادامه داد: همچنین تحریم‌ها طی سال‌های گذشته اجازه نداد تا در زمان بروز حوادث ایران به‌رغم آنکه در دنیای تجارت مرسوم است از بیمه‌نامه به‌عنوان ضمانت و آزادسازی کشتی‌ها استفاده کند؛ بنابراین حضور دکتر همتی که به مسائل بیمه‌ای تسلط دارند در دستگاه دیپلماسی می‌تواند موجب پذیرش گواهینامه‌های کلوپ‌های p&I ایرانی باشد.

تنظیم ارتباطات خارجی

همچنین علیرضا بیانیان، مدیرعامل بیمه آرمان در این باره گفت: به همراه ۲۰ تن از مدیران عامل شرکت‌های بیمه در نامه‌ای به آقای وزیر، درخواست خود را مبنی براینکه رئیس‌کل را از خانواده صنعت بیمه انتخاب کنند مطرح کردیم. بیانیان با بیان اینکه ایران تجربه بیش از ۸۰ سال بیمه‌گری دارد، گفت: صنعت بیمه ایران به این بلوغ رسیده که بتوان از بین مدیرانش فرد مناسبی را برای پست ریاست کلی بیمه مرکزی انتخاب کرد. وی از برگشت دوباره همتی به صنعت بیمه به‌عنوان تجربه‌ای بزرگ برای مسوولان نام برد و گفت: اتفاقاتی که در صنعت بیمه رخ داد به‌خوبی بازگوکننده این مطلب است که بیمه مرکزی را باید به دست کاردان بیمه‌ای سپرد، فردی که از نزدیک با پیچ و خم‌های بیمه‌گری آشنا باشد. بیانیان یادآور شد: بیمه، صنعتی است که باید با دنیا تعامل داشته باشد و دنیا با توجه به اعتباری که نفر اول بیمه در ایران دارد ارتباطات خود را با ما تنظیم می‌کند و این اعتبار مشروط به داشتن علم بیمه و شناخت از این خدمت تخصصی است.

پست حکومتی

اما مصطفی کیایی، مدیرعامل بیمه اتکایی امین دراین باره نظر مخالفی داشت و گفت: رئیس‌کل بیمه مرکزی یک پست حکومتی است و وزیر اقتصاد الزامی به مشورت با دیگران ندارد. کیایی با اشاره به اینکه رای اعتماد مجلس به وزیر اقتصاد یعنی اینکه او برای بخش‌های مختلف حوزه وزارتخانه برنامه دارد، گفت: موضوع مهم‌تر از انتخاب رئیس‌کل، بازنگری قوانین کهنه بیمه مرکزی است که سالیان گذشته در دنیا منسوخ شده است. وی با بیان اینکه در دنیا بیمه مرکزی شبیه آنچه درایران است نداریم، افزود: این بیمه مرکزی به شکل کنونی نیازمند فردی است که قدرت وزارت داشته باشد که البته تاکنون درایران این اتفاق نیفتاده است.کیایی گفت: بیمه مرکزی در تجربه بیمه توسعه بی‌تقصیر نبود و نشان داد در نظارت برعملکرد شرکت‌ها توفیق نداشته است. چراکه اگرنظارت درست و جامع باشد هیچ شرکت بیمه‌ای نباید از مرز ورشکستگی عبور کند و اگر عبور کرد دیگر فرصت بازگشت دوباره را نباید برای آن فراهم کرد. به گفته مدیرعامل بیمه اتکایی امین، قوانین بیمه‌گری نباید سلیقه‌ای اعمال شود و بیمه مرکزی باید مراقب باشد، دولت ناگزیر به جبران زیان‌های شرایط سخت مالی برخی از شرکت‌های بیمه شود.

حقوق صاحبان سهام

رسول تاجدار، مدیرعامل بیمه البرز نیز در این باره گفت: رئیس‌کل باید با شاخص‌های کلان صنعت بیمه آشنا باشد و الزاما تحصیل کرده رشته اقتصاد باشد.تاجدار افزود: این فرد باید به نقش بیمه در اقتصاد کلان از دو جهت ایجاد اطمینان برای فعالیت‌های اقتصادی و کارکردهای نقدینگی حق بیمه‌ها در بخش‌های مختلف احاطه داشته باشد. او بر آگاهی از نظارت مالی تاکید کرد و گفت: پس از برداشتن تعرفه‌ها از بازار ایران تسلط به نظارت مالی از اهمیت زیادی برخوردار است. تاجدار همچنین از درک اهمیت تعامل سازنده بین شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی به‌عنوان یک ضرورت نام برد و گفت: تعامل دوسویه است و هیچ چالشی صرف دستوری حل نخواهد شد. وی یادآور شد: رئیس‌کل باید به اهمیت تامین منافع ذی‌نفعان صنعت بیمه توجه داشته باشد و در تصمیم‌گیری‌ها صرفا با تمرکز بر جنبه اجتماعی موضوعات، موجب از بین رفتن انگیزه سرمایه‌گذاری‌ها درصنعت بیمه نشود. تاجدار گفت: با حجم پایین حقوق صاحبان سهام و بازدهی اندک سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه نمی‌توان به رشد بیمه‌گری در کشور امیدوار بود؛ زیرا سرمایه‌گذار با آگاهی سرمایه‌گذاری‌ می‌کند و برای حضور در بازار بیمه باید از منافع خود مطمئن باشد.

تجربه نظارت در حین کار

مسعود حجاریان، مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه درباره گزینه مناسب پست ریاست کلی بیمه مرکزی گفت: در صنعت بیمه افراد ذی‌صلاح اندکی داریم و دلیل آن هم این است که فضا برای پرورش افراد و ارتقای آنان بسیار محدود است. حجاریان با بیان اینکه نیروی انسانی در سطوح حکمرانی (رگولاتوری) به‌طور کلی در کشور کم داریم در صنعت بیمه هم همین‌طور است، ادامه داد: مسوولان به اندازه‌ای درگیر امور جاری هستند که به امور توسعه‌ای و تربیت نیروی انسانی توجه کافی نمی‌شود. در واقع تعداد افرادی که صلاحیت پذیرش مسوولیت بالا را داشته باشند، معدود است. او با بیان اینکه تعداد بالای نیروی انسانی متخصص انتخاب را برای دولت ساده می‌کند، ادامه داد: بنابراین گاهی مجبور هستیم به جای بهره‌مندی از مقامات، از مدیران استفاده کنیم تا تجربه حکمرانی مقام ناظرشدن را در حین کار کسب کند. البته برای آن هزینه‌های زیادی هم به صنعت وارد می‌شود. مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه درباره توانمندی‌های حرفه‌ای رئیس‌کل یادآور شد: کسی که این مسوولیت را می‌پذیرد باید از بیمه، مدیریت ریسک، حقوق ملت و نهادهای مالی شناخت کافی داشته و توان تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی بررسی اقلام ترازنامه بیمه‌ها را داشته باشد.حجاریان با بیان اینکه بخش خصوصی از ۲۰ سال پیش وارد حوزه بیمه‌گری شد، ادامه داد: پس از ۲۰ سال، بخش خصوصی پیشرفته‌ای نداریم؛ زیرا تحت‌نظارت حرفه‌ای نبودند و یاد نگرفتند تکالیف خود را به‌درستی ادا کنند.وی ادامه داد: بیمه‌ها برعکس سایر تولیدی‌ها دارای تعهدات مالی بلندمدت هستند و مقام ناظر باید این تعهدات را تضمین کند.حجاریان گفت: تضمین تعهدات شرکت‌های بیمه به این معنی نیست که پس از ورشکستگی بیمه مرکزی زیان‌ها را جبران کند؛ بلکه به این معناست که پوشش‌های بیمه‌ای مورد قبول مقام ناظر باشد. در واقع بیمه مرکزی باید با بررسی اطلاعاتی که بخش خصوصی درسایت خود اعلام می‌کند، بتواند صحت و سقم آن را تایید کند که این تایید نقش بیمه مرکزی است و رئیس‌کل جدید باید قادر باشد این نقش را به خوبی ایفا کند.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا