چند سوال از مسعود بادین؛ به کجا چنین شتابان!؟ / بازگشت به عقب بعد ۶۲ سال
اقتصادناب_در حالیکه بنا بر اذعان رئیس کل بیمه مرکزی چندین متقاضی تاسیس شرکت بیمه تمام الکترونیک( بدون شعبه) وجود دارد که بیزنس پلن انها در شورای عالی بیمه در حال بررسی است، ،مدیر عامل بیمه آسیا از افتتاح ۱۵ شعبه و واحد پرداخت خسارت در این شرکت بیمه در دو سال گذشته خبر داده و این اقدامات را مایه افتخار دانسته است.ما در اینجا چند سوال از مسعود بادین می پرسیم.
به گزارش اقتصادناب، مسعود بادین در مراسم کلنگ زنی و آغاز پروژه ساختمان بیمه آسیا در شهر قم،از افتتاح ۱۵ شعبه و واحد پرداخت خسارت در این شرکت طی دو سال گذشته خبر داد.
وی اذعان داشته که اولویت بیمه آسیا توسعه ارائه خدمات بیمه ای شایسته به هموطنان در سراسر کشور است که با برنامه ریزی هدفمند، طی دو سال گذشته شعب و واحدهای مذکور افتتاح شده است.
غفلت از آخرین روندهای توسعه ای مبتنی بر فناوری
افتتاح ۱۵ شعبه در دوسال گذشته در بیمه آسیا در حالی اتفاق افتاده است که تمرکز اغلب شرکت های پیشرو بر ارائه خدمات نوآورانه در جهت تسهیل خدمت رسانی به مشتریان در قالب برنامه های راهبردی و پلن های استراتژیک است در این راستا این سوال کلیدی مطرح می شود که بیمه اسیا به عنوان یکی بزرگترین شرکتهای بیمه در ایران به کدام سو می رود؟ آیا به دنبال سرمایه گذاری برای تحقق اهداف کوتاه مدت است تا بدین طریق زمینه جذب نقدینگی برای برآورده کردن نیازهای روزانه خود را فراهم کند؟
آمار عملکرد این شرکت طی سالهای اخیر نشان می دهد، بیش از ۶۰ درصد خسارت های پرداختی بیمه اسیا را خسارات مربوط به خودرو و نزدیک ۶۰ درصد حق بیمه تولیدی این شرکت را بیمه نامه های مربوط به خودرو پوشش داده است و این مسئله به معنی چسبندگی بیش از حد این شرکت به حوزه شخص ثالث را نشان می دهد. اگر کسورات مربوط به عوارض و مالیات مربوط به بیمه نامه های شخص ثالث و دیگر هزینه های مربوطه را مدنظر قرار بدهیم، می بنیم که وابستگی ۶۰ درصدی یک ریسک بزرگ برای شرکت بیمه محسوب می شود. حال با چه استدلالی این بیمه افزایش هزینه های خود در قالب تاسیس شعب و واحدهای پرداخت خسارت در دستور کار قرار داده است سوالی است که در محافل خبری مطرح است.
شرکت بیمه آسیا تا سال ۹۸ و طی ۶۰ سال حدود ۱۰۰ شعبه و به طور متوسط سالانه ۱.۷ شعبه و اداره پرداخت خسارت دایر کرده؛ اما طی دو سال یکباره ۱۵ شعبه و اداره پرداخت خسارت یعنی سالانه ۷.۵ شعبه به شعبات افروده شده است.
بعد از ۶۲ سال
بیمه آسیا با حدود ۶۲ سال سابقه در صنعت بیمه ، قاعدتا باید به اندازه کافی در گستره جغرافیایی کشور توسعه یافته باشد، قطعا طی سالهای متمادی فعالیت این شرکت، گسترش کمی جهت دسترسی ذینفعان به شعب و مراکز ارزیابی خسارت ایجاد شده؛ از سوی دیگر در دورانی به سر می بریم کلیه نهاهای بالادستی از وزارت اقتصاد گرفته تا رگولاتور بیمه ای بر خدمت رسانی الکترونیک به شهروندان تاکید می کنند. طبعا وجود شرکت های بیمه ای که فعالیتهای فیزیکی را جزو افتخارات خود بر می شمرند می تواند علامت تعجب را در ذهن تحلیلگران متبادر سازد.
از طرفی دیدگاه سنتی مدیران عامل بخصوص مدیران کلیدی شرکتهای بزرگ بازار همیشه زیر ذره بین نقد منتقدان بوده است اگرچه کهرهایی از سنت که در افکار مدیران تنیده شده کار آسانی نیست اما ضرورت دنیای امروز بیمه گری است.
از بانکها بیامورزیم
اگر چه مقایسه ماموریت های بانکها و بیمه ها به عنوان دو رکن اصلی بازار پول متفاوت است؛ اما در دنیای امروز می بنیم که در خیلی از راهبردها رفتاری مشترک دارند. در حالی که بانک ها در سالهای اخیر از دوران بانکداری الکترونیک گذر کرده و پیاده سازی تحول دیجیتال را در دستور کار دادند و یکی از آثار آن کاهش و بعضا حذف کامل شعبه است اما در صنعت بیمه، هنوز مدیرانی پیدا می شوند که توسعه تعداد شعب را برگ زرین در کارنامه خود قلمداد می کنند.
افزایش تعداد شعبه و مراکز پرداخت خسارت در دنیای امروز نمی تواند مفهوم خدمت رسانی بهنیه به مشتری را در برداشته باشد.
امروز که هر مشتری یک گوشی دیجیتال دارد، استارت اپهای بزرگ متولد شده اند، وزارت اقتصاد در حال تنظیم سند دیجیتال برای بانک ها و بیمه هاست، بیمه مرکزی حتی نسخه فیزیکی ثالث را حذف کرده است و شرکتهای تمام الکترونیک بیمه در حال تولد هستند قطعا خدمت رسانی در بستر وب برای مشتریان جذاب تر خواهد بود.
از طرفی شیوع ویروس کرونا و خطرات ابتلا افراد به بیماری در دو سال اخیر باید این درس را به بیمه گران داده باشد که حضور فیزیکی مشتری در شعبه و مراکز پرداخت خسارت نه تنها خدمت به مشتری نیست بلکه می تواند خطر هم باشد.
به کجا چنین شتابان
به نظر می رسد ، شرکتهای بزرگ بازار بیمه باید پیشران توسعه اقدامات نواورانه و زیر ساختهای آی تی باشند تا بتوانند سایر شرکتهای بیمه را با خود همراه کنند این پیشرانی نیازمند زدودن زنگار افکار سنتی و قدم در راه نواوری است.
بیمه آسیا و سایر شرکتهای بزرگ بیمه باید در برنامه جامع راهبردی خود تجدید نظر کرده و سیستم سنتی خود را بروز رسانی کنند.
شرکتهای بزرگ بیمه ای باید حرکت به سمت تحول دیجیتال را درستور کار قرار دهند و به عنوان پیش شرط باید بتوانند سیستم جامع بیمه گری و کر اینشورنس بهینه را پیاده سازی کنند. باید از بیمه آسیا پرسید به کجا چنین شتابان؟ به تعبیر دیگر در حالی تحول دیجیتال محور برنامه های شرکت هاست تا بتوانند زنجیره خدمات خود را بر بستر آی تی شکل دهند تا جائی که مشتری که دینفع نهائی است مجبور نباشد با حضور فیزیکی خدمت دریافت کند تاسیس شعب و واحد خسارت چه معنایی در پی دارد؟
تجربه سالهای اخیر هم در ایران و هم جهان نشان داده زنجیره خدمات ، از بازار یابی تا صدور و پرداخت خسارت ، می توانند در بستر دیجیتال و برونسپاری محقق شوند و زمینه چابک سازی و در عین حال کاهش هزینه در شرکت های بیمه را فراهم سازند و بدین صورت انجاست که می تواند رضایت مشتری را به دنبال داشته باشد.