اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

چرا بیمه تجارت نو دستخوش حواشی شد؟نگاهی به اتفاقات بیمه تجارت نو و درسی برای صنعت بیمه

اقتصادناب_بر کسی پوشیده نیست که شرکت بیمه تجارت نو بیش از دو سال است تحت تاثیر حواشی قرار دارد و اختلافات سهامداری و مدیریتی برند این شرکت را تحت تاثیر قرار داده است.شرکتی که ظرفیتهای سهامداری منحصر بفردی دارد و از نیروی انسانی زبده و جوان بهره مند است چرا باید دستخوش حواشی باشد که در نهایت شهرت این کسب و کار دچار خدشه شود؟در این گزارش به ریشه های این حواشی اشاره شده است.

 

به گزارش اقتصادناب سرانجام پس از کش و قوس های فراوان برای برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بیمه تجارت نو جهت انتخاب اعضاء هیات مدیره، امروز شنبه ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۲ مجمع برگزار شد و تجارت نو  اعضا جدید هیات مدیره خود شامل مهران رضوانی ، بهزاد درگاهی، غلامرضا زمردیان، سعید حشمتیه و بهنام شهریار را شناخت.

 

بر اساس اخبار موجود مهران رضوانی هم به عنوان مدیر عامل انتخاب شد.

 

خداحافظی نورالهی با تجارت نو

 

در پی برگزاری مجمع بیمه تجارت نو و انتخاب اعضاء جدید هیات مدیره، نیما نورالهی مدیر عامل بیمه تجارت نو با انتشار متنی خطاب به کارکنان شرکت متبوعش از آنها خداحافظی کرد.

 

در حالیکه طی دو سال اخیر بیمه تجارت نو دچار چالش های مختلف و اختلافات سهامداری شدیدی بوده با خداحافظی نورالهی و آمدن تیم جدید باید دید که آیا تجارت نو دوباره در مسیر ثبات قرار خواهد گرفت؟

 

نیما نورالهی در متن خداحافظی خود به نکاتی در خصوص اقداماتش طی پنج سال حضور در این شرکت اشاره کرده است.

 

وی در این متن اشاره کرده است: در سال سومِ شروع همکاریمان مجوز اتکائی کسب کردیم و در سال چهارم به باشگاه هزار میلیاردی های صنعت بیمه پیوستیم؛ در سال پنجم هم ردیف و گاه ارجح بر شرکتهای پیشکسوت صنعت بیمه، نزد بیمهگ ذاران ارزیابی شدیم و برترین های تحول دیجیتال را به نام خود ثبت کردیم؛ رتبه اول بیمه کشتی را به دست آوردیم و فرآیندهای مبتنی بر فناوری و حرکت به سمت آینده ای متفاوت در صنعت بیمه بر پایه فناوری اطلاعات را پایه ریزی کردیم.

 

نورالهی همچنین به تقویت برند تجارت نو هم اشاره می کند و می گوید:برند خوشنام ساخته شده از بیمه تجارت نو، وظیفه و ماموریت اینجانب به عنوان مدیرعامل و شما همکاران غیور و پرتلاش شرکت بعنوان ذینفعانِ حاصل از آن بوده است.

 

نگاهی به عملکرد بیمه تجارت نو

 

نگاهی به متن خداحافظی نیما نورالهی و  گذری بر عملکرد بیمه تجارت نشان می دهد که وی مدیری جوان، چالاک و البته جویای نام است، اقدامات موثری نیز در بیمه تجارت نو انجام داده به طوریکه تلاش کرده تا با قدم گذاشتن در مسیرهای تازه و گاها پرریسک برندی تازه ای از تجارت نو خلق کند.

 

اما نورالهی چقدر در نگاهداشت تلاش خود و حفظ برند شرکت بیمه تجارت نو موفق بوده است؟

 

شاید برای پاسخ بدین سوال بد نباشد نگاهی به عملکرد آماری بیمه تجارت نو در سال ۱۴۰۱ و سه ماهه ۱۴۰۲ بیندازیم.

 

عملکرد سال ۱۴۰۱ صنعت بیمه نشان می دهد،حاصل فعالیتهای بیمه تجارت نو در سال ۱۴۰۱ زیان خالص ۱.۰۷۷.۴۰۸ میلیون ریالی است.

 

علاوه بر این چرخش ۱۸۰ درجه ای عملکرد بیمه تجارت نو در ۳ ماهه نخست سال نیز قابل توجه است.

 

شرکت بیمه تجارت نو در فصل نخست عملکرد سال ۱۴۰۲ به زیان خالص ۱۷۳ میلیارد تومانی (با احتساب سرمایه ۶.۰۰۰ میلیارد ریالی ۲۸۹ ریال به ازای هر سهم) دست یافت. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۱۰۵ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده بود.

 

درآمد حق بیمه ناخالص شرکت در دوره مورد بررسی رشد ۱۹ درصدی را به ثبت رساند و حق بیمه خالص با افزایش ۲۳ درصدی به ۵۱۴ میلیارد تومان رسید. هم چنین درآمدهای بیمه ای شرکت با افزایش ۲۳ درصدی رقم ۵۴۶ میلیارد تومان را ثبت کرد.

 

علی رغم رشد پارامترهای درآمدی، افزایش ۱۴۳ درصدی خسارت و مزایای پرداختی خالص و هم چنین ۴۹ درصدی هزینه های بیمه ای منجر به شناسایی زیان ناخالص فعالیت های بیمه به مبلغ ۱۰۴ میلیارد تومان شد.

 

حق بیمه صادره (شامل قبولی اتکایی) این شرکت تا پایان تیر ماه سال جاری ۱.۰۷۲ میلیارد تومان گزارش شده که مقایسه آن با عملکرد ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ حاکی از رشد ۳ درصدی درآمد صدور بیمه نامه می باشد.

 

نسبت خسارت نیز در ۳ ماهه نخست ۱۴۰۱ معادل ۵۱ درصد بود؛ اما در ۳ ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۲ این نسبت به ۹۶ درصد افزایش یافت. نکته دیگر این که مجموع سرمایه گذاری های شرکت در اوراق بهادر، سپرده های بانکی و املاک به حدود ۳۹۶ میلیارد تومان رسید که از این محل ۳۷ میلیارد تومان سود شناسایی کرده است.

 

برند کسب و کار زیر سایه سنگین حواشی

 

آمار مذکور نشان می دهد، جوانی و چالاکی و ریسک پذیری یک مدیر باید در کنار تجربه و احتیاط باشد تا برند کسب و کار تحت شعاع حواشی قرار نگیرد.

 

بر کسی پوشیده نیست که شرکت بیمه تجارت نو بیش از دو سال در معرض حواشی مدیریتی است و اختلافات سهامداری برند این شرکت را تحت تاثیر قرار داده است.

 

شرکتی که ظرفیتهای سهامداری منحصر بفردی دارد و از نیروی انسانی زبده و جوان بهره مند است چرا باید دستخوش حواشی باشد که در نهایت شهرت این کسب و کار دچار خدشه شود؟

 

بیمه تجارت نو همزمان از ظرفیت های سهامداری مطلوبی چون بانک تجارت ، پست بانک، شرکت بین المللی عمران رضوی و … برخوردار بوده که می توانسته ظرفیتهای منحصربفردی را برای شرکت خلق کند.

 

البته شکی نیست که از این ظرفیتها استفاده شده اما سوال اینجاست که چرا این ظرفیتهای سهامداری بیش از اینکه در خدمت خلق محصولات جدید و ایجاد پرتفوی باشد در راستای حواشی مدیریتی بوده است؟

 

به نظر می رسد،در اینجا ضعف پیاده سازی آیین نامه حاکمیت شرکتی و ضعف بیمه مرکزی در نظارت بیش از پیش نمایان می شود.

 

از طرفی شرکتهای بیمه از آنجا که خود ریسک می پذیرند، باید در مسیر راهبری و مدیریت با احتیاط بیشتری قدم بردارند؛ بنابراین به نظر می رسد هدایت بیمه تجارت نو نیازمند مدیریت ریسک بیشتری بوده است.

 

حال باید دید تیم مدیریتی جدید چه راهکاری برای برون رفت از چالش ها بر می گزینند.

 

به نظر می رسد در وهله اول باید نسبت به عملکرد مالی شرکت بیمه تجارت نو و زیان آن شفاف سازی دقیقی صورت گیرد و برنامه ترمیم مالی منسجمی برای رسیدن به سود پیاده سازی شود تا نماگر های شرکت در شاخص هایی چون ضریب ترکیبی، نسبت سود خالص به حقوق مالکانه، نسبت زیان انباشته به سرمایه و… در موقعیت مساعدی قرار گیرند.

 

ضمن اینکه توجه به نگهداشت نیروی انسانی ماهر، دور نگاه داشتن شرکت از حواشی ، توجه به اجرای مدیریت ریسک و تمرکز بر تقویت برند شرکت باید در دستور کار تیم جدید مدیریتی قرار گیرد.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا