وصول مطالبات در قالب سهام ، انتخاب بین بد و بدتر یا فشار و ریسک مضاعف به صنعت بیمه
چهار کارشناس مالی پاسخ دادند؛
اقتصادناب_حق وردیلو: :گر چه فضای کسب و کار نیازمند انعطاف است؛ اما قرار نیست صنعت بیمه متضرر و بیمه گذاران بزرگ حقوقی منتفع شوند و ریسک مضاعفی با وصول مطالبات در قالب سهام به صنعت وارد شود. / بنویدی: در آیین نامه توانگری مالی، ریسک بازار اهمیت خاصی دارد و خودبخود وقتی وصول مطالبات در قالب سهام صورت می گیرد طبق این آیین نامه ریسک شرکت افزایش می یابد ./ دیلمی پور:به هر حال شرکت بیمه باید یک دریافتی جهت پرداخت خسارات داشته باشد چرا که با فروش بیمه نامه این ریسک را به شرکت وارد کرده، حال اگر دریافتی در قالب سهام است سوال اینجاست که این سهام نقدشوندگی اش چگونه است؟/وثوق: وصول مطالبات در قالب سهام انتخاب بد و بدتر است اگرچه ریسک بازار شرکت با این فرایند بالا می رود ولی از طرفی ریسک اعتبار کاهش می یابد .
به گزارش اقتصادناب ،با توجه به نظرات مختلفی که طی روزهای اخیر در خصوص زوایای مختلف وصول مطالبات در قالب سهام از خودروسازان مطرح شده است، شنیدن نظرات مختلف جالب توجه به نظر می رسد.
در حالیکه برخی کارشناسان بر این باورند که تهاتر مطالبات با سهام در حیطه اختیارات خود شرکتهاست و نهادناظر نمی تواند در این زمینه دخالت کند اما بسیاری نیز بر این باورند که عواقب این فرایند در اینده به دلیل افزایش ریسک بازار شرکتهای بیمه ، ورود بیمه مرکزی را موثر می کند.
از طرفی برخی معتقدند، در شرایط فعلی که اقتصاد کشور دچار رکود کم سابقه است وصول مطالبات به هر قیمتی ضروری است و از سوی دیگر گروهی نیز معتقدند شرکتهای بیمه در قبال خودروسازان باید به اجماع سندیکائی برسند نه اینکه در قبال رفتارهای یک جانبه و انحصاگرایانه آنها به هر خواسته ای تن دهند که در نهایت منجر به افزایش ریسک بازار عملیاتی صنعت بیمه شود.
به باور این افراد هنوز هم سندیکا بهترین مکان برای وحدت رویه در قبال انعقاد قرارداد با خودروسازان است اگرچه که با کمک سندیکا و بیمه مرکزی پیش ازین اقداماتی صورت گرفت و نزدیگ به ۱۰۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پرداخت شد اما همچنان مطالبات زیادی باقی است که به جای اانتخاب بین بد و بدتر بهتر است انتخاب بهینه صورت گیرد.
غول های خودروسازی اگرچه شریک تجاری بیمه گران بوده اند اما طی این سالها با اعمال رفتارهای یک سوئه منجر به انعقاد قراردادهایی زیان ده شده اند.
اگرچه این غول های خودروسازی برای خود در پهنه اقتصادی کشور جایگاه ویژه ای قائل هستند تاجائی که رکورد تصادفات سالیانه را نیز با نام خود ثبت کرده اند؛ اما در انعقاد قرار داد با بیمه گران پای مطالبات بحق بیمه گذاران و عدم متضرر شدن سهامداران در میان است.
مجید بنویدی، مشاور ارشد مدیر عامل بیمه اتکائی ایرانیان و کارشناس خبره مالی معتقد است، در آیین نامه توانگری مالی، ریسک بازار اهمیت خاصی دارد و خودبخود وقتی وصول مطالبات در قالب سهام صورت می گیرد طبق این آیین نامه ریسک شرکت افزایش می یابد .
به گفته این کارشناس سهامی دریافت می شود که به قیمت امروز محاسبه می شود و شاید در بازار فعلی همه خوش بین باشند که این سهام رشد می کند؛ اما اتفاق برعکس هم وجود دارد؛ آیا سهام مورد نظر قدرت نقدشوندگی دارد؟ آیا با این حجم در زمان عرضه قیمت آن نمی شکند؟ تا مجبور شویم در زمان عرضه با قیمت کمتربفروشیم! بنابراین به هرحال این ریسک متوجه شرکت هست و ریسک را دو برابر می کند.
بنویدی تصریح کرد: اما با توجه به اینکه اکانت بزرگ و بیمه گذار خاصی است زیرا پرتفوی قابل ملاحظه ای دارد که اجبارا صنعت بیمه باید پوشش دهد در این راستا این راه حلی است که بیمه گران به آن رسیده اند؛ اما در نهایت بهترین راه حل تعهد بیمه گران به میثاق های سندیکائی است.
شقایق دیلمی پور معاونت مالی بیمه نوین در این خصوص معتقد است،بر کسی پوشیده نیست که به محض فروش بیمه نامه و از همان زمان پوشش این ریسک به شرکت وارد می شود و چه بسا ممکن است همان لحظه یا یک ساعت بعد خسارتی واقع شود چرا که وقوع ریسک قابل پیش بینی نیست، پس از کدام محل باید این خسارت تامین شود بدون شک از محل بیمه عمر تامین خسارات خلاف قانون است – به همین دلسل تفکیک جسابها عمر و غیر عمر الزام اور شده است- درنتیجه از محل همان بیمه نامه باید پرداخت شود .
به گفته وی به هر حال شرکت بیمه باید یک دریافتی جهت پرداخت خسارات داشته باشد چرا که با فروش بیمه نامه این ریسک را به شرکت وارد کرده، حال اگر دریافتی در قالب سهام است سوال اینجاست که این سهام نقدشوندگی اش چگونه است؟چون قرار نیست در قبال خسارات ثالث در صورت نداشتن نقدینگی به منابع بیمه های عمر دست اندازی کنیم.
به گفته وی اقدام بیمه مرکزی مبنی بر صدور اطلاعیه در خصوص عدم تایید این اقدام به موقع بود.
وحید وثوق معاونت مالی بیمه ما وصول مطالبات در قالب سهام را انتخاب بد و بدتر دانسته و اذعان داشت:یا باید منتظر افزایش مطالبات باشیم یا اینکه به تشخیص شرکت سهام و ملک و هر نوع دارائی دیگر دریافت شود.
به گفته وی بدون شک ریسک بازار شرکت با این فرایند بالا می رود ولی از طرفی ریسک اعتبار کاهش می یابد .
وی معتقد است، در نهایت این تصمیم را باید بر عهده مدیران شرکت بگذاریم .
محمود حق وردیلو ، مدیر نظارت مالی بیمه مرکزی عنوان داشت: این مطالبات عمدتا با وقفه دریافت شده است این در حالی است که مطالبات در طی یکسال ایجاد شده در حالیکه با ایجاد خسارت در لحظه باید زیان بیمه گذار پرداخت شود.
به گفته وی در حالی که از زمان فروش بیمه نامه تعهدات شرکت بیمه اغاز می شود اما سال مالی گذشته است و هیچ سودی برای این امر مترتب نشده است .
به گفته وی بعضا شرکتهایی بوده اند که در سال های قبل مطالبات را در قالب سهام تهاتر کرده اند ولی سهام به موقع به فروش نرسیده و حتی برای ان کاهش ذخیره ارزش در حسابها گرفته شده است.
مدیر کل نظارت فنی بیمه مرکزی اذعان داشت:وقتی برای بیمه گذار بیمه نامه ای صادر می شود قرار نیست ریسک دارائی هایش و نوسان ریسک بازار به شرکت بیمه منتقل شود.
فعالیت بیمه گری برای این ایجاد شده که ریسک های منتقل شده به شرکت بیمه توسط بیمه گر مدیریت شود این در حالی است که ریسک های ناشی از تهاتر سهام با مطالبات یعنی ریسک مضاعف.
وی تصریح کرد: به بعبارتی علاوه بر ریسک بیمه گری که طبیعتا باید به بیمه گر منتقل شود ریسک نقد شوندگی ، نوسانات بازار و دارایی های بیمه گذار حقوقی نیز به بیمه گر منتقل می گردد که در سالهای قبل شرکتهایی را داشته ایم که ازین بابت متضرر شده اند.
به گفته حق وردیلو این فرایند باعث می شود حتی چارچوب ها و نصاب های ایین نامه سرمایه گذاری نیز بهم بخورد و بعضا شرکتهایی که نصابها را بهم می زنند به بیمه مرکزی مراجعه می کنند و برای رعایت مجدد انها مهلت می خواهند.
به گفته وی شرکتهای بیمه به غیر از ریسک های بیمه گری، مجاز به تقبل ریسک های مترتبه بر املاک و سهام بیمه گذار از جمله ریسکهای نقدشوندگی و ریسک بازار دارایی ها نمی باشند.
مدیر کل نظارتی مالی بیمه مرکزی تاکید کرد: اکر صنعت بیمه از طریق سندیکا موضع گیری واحدی در قبال وصول مطالبات از بیمه گذاران بزرگ داشته باشد بهنیه تر است.
وی تاکید کرد:شرکتی که در چارچوب قانون تجارت کار می کند باید حواسش باشد، قرار دادی نبندد که همه اش مطالبات شود با این حال سال گذشته بیمه مرکزی و سندیکا کمک کردند تا بیمه گران مقداری از مطالباتش از سایپا را گرفت.
به گفته وی علی رغم اینکه بیمه مرکزی وظیفه ای جهت وصول مطالبات بیمه گران ندارد اما حتی دکتر سلیمانی در جلساتی با خودروسازها مذاکراتی کردند تا در نهایت وصول مطالبات تسهیل شود.
وی اذعان داشت:گر چه فضای کسب و کار نیازمند انعطاف است؛ اما قرار نیست صنعت بیمه متضرر و بیمه گذاران بزرگ حقوقی منتفع شوند.