نگاه بیمههای تجاری به اینشورتکها / مسیری برای تحول کُرانشورنس
اقتصادناب_طی چند سال گذشته، سرمایهگذاری جهانی در زمینه اینشورتک به شدت رشد داشته است و از ۲۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ به ۳/۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده است؛ اگرچه ایالات متحده بازاری پیشگام برای این شرکتها بود؛ اما اکنون فقط ۳۸ درصد از کل شرکتهای بیمه در آنجا دارای دفتر مرکزی هستند
به گزارش اقتصادناب شرکتهای فعال در صنایع مختلف برای حمایت از مدلهای جدید تجاری، بهبود کارایی و کسب مزیت رقابتی به دنبال پذیرش فناوریهای دیجیتال هستند. مدیران بیمههای تجاری به وضوح مزایای دنیای دیجیتال را تشخیص میدهند؛ اما در ایجاد پیشرفت با برخی موانع روبهرو هستند. کهنهکاران صنعت عقب هستند؛ زیرا ماهیت پیچیده کار آنها اغلب نیاز به قضاوت و تعامل انسانی دارد، تراکنشها به طور معمول دارای حجم کم و سفارشی هستند و سیستمها و فرایندهای قدیمی فناوری اطلاعات، انتقال منابع را فشرده و پیچیده میکنند. علاوه بر این، در طول تاریخ، بیمههای تجاری به کندی تغییر میکنند و نبود شرکتهایی که تأثیرات واضحی از دیجیتالی شدن دارند، باعث شده بسیاری از مدیران بر روی برنامه کاری خود متمرکز شوند.
در جانب اینشورتکها در حال حاضر بیشتر شرکتهای بیمه به دنبال تغییر شکل کامل خطوط تجاری نیستند؛ بلکه بیشتر برای فعالسازی یا گسترش زنجیره ارزش بیمه هستند. در بیمه شخصی، اینشورتکها نقش مهاجمان دیجیتال را بازی میکنند و سهم بازار را در نقاط خاصی از زنجیره ارزش به دست میگیرند. مدیران صنعت بیمه به واسطه فقدان مقیاس و تخصص لازم برتری در تجارت توسط اینشورتکها، به آنان به عنوان رقبایی که باید از آنها ترسید نگاه نمیکنند؛ بلکه به عنوان شرکای بالقوهای که میتوانند تلاشهای دیجیتالیسازی آنها را تسریع کنند، آنها را مورد توجه قرار میدهند.
گسترش سریع اینشورتکهای تجاری، چالشی را برای کهنهکاران بزرگ ایجاد کرده است و آن نحوه شناسایی نامزدهای شایسته همکاری است. به دلیل این عدم اطمینان، بسیاری از بیمههای تجاری در حاشیه نشستهاند و فقط نظاره میکنند.
ضرورت استفاده از ابزارهای دیجیتال فقط در سالهای آینده افزایش خواهد یافت؛ بنابراین بیمههای تجاری عاقلانه وارد بازی میشوند. با این حال بهتر است هر چه زودتر به این زمینه ورود کنند. به عنوان اولین قدم، مدیران اجرایی باید در حوزههایی از زنجیره ارزش که اینشورتکها روی آنها تمرکز کردهاند، بیشتر آشنا شوند. با داشتن این زمینه تفکر، بیمهها میتوانند از طریق روشهایی که میتواند برای استراتژی آنها ارزش افزوده ایجاد کند، تعامل خود را با اینشورتکها اولویتبندی کنند. این همکاری استراتژیک میتواند به استفاده از رویکردهای جدید و مجهز به فناوری منجر شود که باید باعث تحریک کهنهکاران تجاری و سرعت بخشیدن به دیجیتالیسازی شرکت آنها شود.
اینشورتکها پشت درب صنعت
طی چند سال گذشته، سرمایهگذاری جهانی در زمینه اینشورتک به شدت رشد داشته است و از ۲۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ به ۳/۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده است؛ اگرچه ایالات متحده بازاری پیشگام برای این شرکتها بود؛ اما اکنون فقط ۳۸ درصد از کل شرکتهای بیمه در آنجا دارای دفتر مرکزی هستند. بر اساس آخرین آمار، بیش از یک هزار و ۵۰۰ بیمهگر در جهان وجود دارد و ۳۷ درصد آنها در اروپا (به ویژه آلمان و انگلستان)، خاورمیانه و آفریقا مستقر هستند. همانطور که در شکل ۱ نشان داده شده است، تجزیه و تحلیل از پایگاه داده مکنزی نشان میدهد که حدود ۳۹ درصد از اینشورتکها در بخش تجاری، بیشتر در شرکتهای کوچک و متوسط (SME) تمرکز دارند.
اینشورتکها چگونه کهنهکاران را تحت تأثیر قرار میدهند
هر چه تعداد اینشورتکهای تجاری افزایش یابد، نفوذ آنها اشکال مختلفی به خود میگیرد. برخی از اینشورتکها برای ارائه محصولات و خدمات جدید به صورت ابتکاری با کهنهکاران شریک میشوند و برخی دیگر خریداری و در شرکت بیمه به طور کامل ادغام میشوند. اکثر اینشورتکهای تجاری (۶۳ درصد) بر روی امکان ایجاد زنجیره ارزش بیمه و مشارکت با کهنهکاران متمرکز هستند. فقط تعداد اندکی از اینشورتکها (۹ درصد) در تلاشاند تا بازار بیمه را کاملاً بر هم بزنند (شکل ۲). این شرکتها در حال حاضر خطری جدی برای کهنهکاران تلقی نمیشوند؛ اما در سالهای آینده ممکن است، بتوانند در خطوط یا بخشهای خاصی از کسب و کار نفوذ کنند و سهم بازار را به دست آورند.
بهرغم پیشرفتهای قابل توجه دیجیتالی، خطوط تجاری هنوز به شدت به قضاوت انسان، به ویژه در پذیرهنویسی، متکی هستند. این مدل دستی نه تنها هزینههای عملیاتی را افزایش میدهد؛ بلکه توانایی کهنهکاران در ارائه خدمات برتر به مشتریان (مانند پیشگیری از خطر و کنترل خسارت) را به تعداد معدودی از مشتریان خاص، به ویژه آنهایی که حساب زیادی دارند یا تغییر رفتار ریسک آنها تأثیر قابل توجهی دارد، محدود میکند. با این حال، اینشورتکها میتوانند با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، امکان تعامل بیشتر و تقویت قضاوت انسان با استفاده از فناوری را فراهم و به مقیاس و گسترش خدمات کمک کنند. با انجام این کار، شرکتها میتوانند خدمات خود را به دامنه بیشتری از مشتریان گسترش دهند در حالی که عملکرد و کارایی را به طور قابل توجهی بهبود میبخشد.
اینشورتکهای تجاری در حال حاضر به طور عمده در دو زمینه متمرکز شدهاند، تعامل دیجیتال و قابلیتهای کرانشورنس (شکل ۳).
مدلهای تعامل دیجیتال
با الهام از موفقیت کارگزاران دیجیتال و مشاوران اینشورتکها در خط کسب و کار بیمه شخصی، تعدادی از اینشورتکهای تجاری مانند Finanzchef24، Insureon و Zensurance تجارب جدید و بدون دغدغه را به مشتری دیجیتال ارائه میدهند. شرکتهای دیگر از مدلهای همتا به همتای دیجیتال (P2P) که در بخش خردهفروشی مانند Gather دیده میشوند، الهام گرفته شدهاند. مدلهای جدید تعامل دیجیتال همچنین هزینه خدمات به مشتریان را کاهش میدهد و شفافیت در قیمتگذاری و پوششها را افزایش میدهد. علاوه بر این برخی کارگزاران دیجیتال با برونسپاری فرآیندهای بیمه مانند رسیدگی به مطالبات، مستقیماً با بیمههای اتکایی و سایر تأمینکنندگان سرمایه ارتباط برقرار میکنند. این اقدامات ممکن است در نهایت نقش بیمهگران سنتی را کاهش دهد. به احتمال زیاد مدلهای تعامل دیجیتالی مورد استفاده توسط اینشورتکهای تجاری بیشترین ارزش را در بخش شرکتهای کوچک و متوسط (SME) خواهند داشت.
از آنجا که سفر تصمیم مشتری در پایینترین سطح خطوط تجارت به خطوط بیمه شخصی شباهت دارد، شرکتهای سنتی و اینشورتکها در آمریکایی شمالی به طور فعال با استفاده از راه حلهای دیجیتال به دنبال SMEهای تجاری هستند. روندهای اصلی عبارتاند از پذیرهنویسی خودکار یا کارآمدتر، تغییر شعب و خدمات فیزیکی به دیجیتال، جایگزینی تعامل مشتری غیر مستقیم با «مستقیم» و توسعه راه حلهای گردآوری خدمات.
قابلیتهای یک کُراینشورنس دیجیتال
با استفاده از فناوریهای جدید، اینشورتکها در خطوط تجاری مختلف در کاهش مشارکت انسانی و تقویت قضاوت انسان در فرآیندهای اصلی بیمه، مانند برخی از زمینههای پذیرهنویسی و مطالبات، پیشتاز هستند. افزایش وابستگی به فناوری، هزینهها را کاهش میدهد و به بیمهگران اجازه میدهد تا در رشتههای اصلی، از جمله پذیرهنویسی، انتخاب ریسک و جلوگیری از درز اطلاعات ادعا، رویکرد خود را از ابتدا تا انتها تنظیم کنند.
علاوه بر این، اینشورتکها از رویکردهایی استفاده میکنند که توانایی ارائه خدمات جدید به مشتریان خود را دارند و به آنها امکان میدهد تا با هزینه مقرون به صرفه فعالیتهای نظارتی، جلوگیری و کاهش خطر خود را انجام دهند؛ مثلاً موارد زیر مربوط به استفاده از کراینشورنس دیجیتال در SME و بخشهای پیچیدهتر در خطوط تجارت است:
- واقعیت مجازی و فناوری هواپیماهای بدون سرنشین برای بهبود دادهها و تصمیمات بازرسی مربوط به پذیرهنویسی و ادعای خسارات. اینشورتکهایی مانند Aerobotic و Airware قابلیتهای بازرسی پیشرفتهای را در املاک و کشاورزی ایجاد کردهاند.
- فناوری بلاکچین برای ارزیابی منشأ بیمهگذاران و در نتیجه جلوگیری از درز اطلاعات ادعاها. مثلاً میتوان به شرکت Everledger برای بیمه الماس و BlockVerify برای بیمه محصولات الکترونیکی و دارویی اشاره کرد.
- منابع داده جدید برای پذیرهنویسی و جلوگیری از خسارت. مثلاً Meteo Protect از دادههای هواشناسی استفاده میکند، بیمه Augury اطلاعات وضعیت را از ماشینآلات اینترنت اشیا (IoT) دریافت میکند و Windward از دادهها و تجزیه و تحلیلهای دریایی استفاده میکند.
- تجزیه و تحلیل پیشرفته. مثلاً Adapt Ready، برای کاهش وقفه در تجارت و بهبود انتخاب ریسک ابزارهای یادگیری ماشین را به کار میگیرد.
هنوز خیلی زود است که دقیقاً بگوییم مدلهای دیجیتالی بیشترین تأثیر را در خطوط تجارت بیمه دارند. با این حال، تجزیه و تحلیل اخیر مکنزی نشان داد که هزینههای اداری برای شرکتهای بیمه گرینفیلد، به طور متوسط برابر و حتی در برخی اوقات کمتر از نیمی از هزینههای کهنهکاران است. پیشتازی آنها در زمینه کاهش هزینهها تا حدی به دلیل تمرکز بر یک خط تجارت و نبود سیستمهای فناوری اطلاعات، فرآیندها، محصولات و طرز فکر قدیمی و در کنار آن، محصولات طراحیشده مبتنی بر دیجیتال است. در حالی که این نتایج در درجه اول به خطوط بیمه شخصی مربوط میشود؛ اما تأثیر آن بر خطوط بیمه تجاری با شروع از حوزه SME، با گذشت زمان به همان اندازه قابل توجه خواهد شد.
تدوین برنامه عملیاتی
هنگامی که جنبش فینتک در خدمات مالی آغاز شد، بانکهایی که سریعاً برای مقابله با چالش سازگار شدند، یک استراتژی را در سه مرحله تدوین کردند: درک، تعامل و اقدام. بیمههای تجاری به خوبی میتوانند از روشی مشابه برای تعیین بهترین راه مشارکت با اینشورتکها پیروی کنند (شکل ۴).
درک: در حالی که برخی از بیمهها و بیمههای اتکایی بزرگ در هر سه مرحله تعامل پیشرفت کردهاند، بسیاری از بیمهها در حال حاضر در این مرحله هستند. مدیران تجاری باید با تکامل اکوسیستم اینشورتک بیشتر آشنا شوند و همچنین با تحقیق در پایگاههای اطلاعاتی یا نشریات اینشورتک و شرکت در برنامههای شتابدهنده اینشورتکها که توسط شرکتهای ثالث اداره میشود، این موقعیت را درک کنند. سایر بیمهها هکاتونهایی (مسابقات بینالمللی برنامهنویسی) را با شرکتهای اینشورتک راهاندازی کردهاند؛ مثلاً زوریخ، یک رویداد دو روزه با نام «Insurhack» برگزار کرد که بر نوآوری در نرمافزار تمرکز داشت. این رویداد مبلغ ۷۵ هزار یورو جایزه نقدی به شرکتکنندگان در چالشهای متمرکز بر زمینههایی مانند دادههای باز و بیمه روزمره ارائه پرداخت میکند.
تعامل: این مرحله شامل تعامل با بازیگران اکوسیستم اینشورتک برای جستوجوی مشارکت یا الهام گرفتن از این شرکتهاست. بیمههای تجاری میتوانند پیشاهنگ رسمی این تعامل با اینشورتکها برای توسعه راه حلهای proof-of-concept یا راهاندازی برنامههای پرورشی باشند. کهنهکارانی مانند AIG برنامههای پرورش را در تلاش برای تأمین سکوی پرش به اینشورتکها آغاز کردهاند. به همین ترتیب، Allianz یک شرکت تابعه با نام آلیانز ایکس ایجاد کرد که به دنبال توسعه و مقیاسسازی مدلهای جدید کسب و کار در فضای تجاری است. برنامه ۱۰۰ روزه این شرکت با نام «کارآفرین در محل سکونت» رهبران تجارت کوچک را قادر میسازد تا با متخصصان شرکت برای ایجاد استارتاپ همکاری کنند. شرکتکنندگان در این برنامه به مربیان و همچنین به منابع مختلف برنامهنویسی و داده دسترسی دارند.
اقدام: مدیران حوزه تجارت میتوانند از دانش در دسترس خود برای استفاده از فرصتهای شراکت با اینشورتکها در زمینه تعیین سرمایهگذاری، همکاری، اتخاذ رویکرد اینشورتک بهره برده یا تنها منتظر بمانند و مشاهده کنند که سرانجام چه میشود. چند شرکت بیمه مستقیم و بیمه اتکایی چند ملیتی بزرگ نیز به طور فعال و با استفاده از مدلهای مختلف تعامل (از سرمایهگذاریها گرفته تا مشارکتها و پوشش بیمههای اتکایی) در حال سرمایهگذاری و ایجاد فرصت در فضای اینشورتک هستند.
برخی از بیمهها صندوقهای سرمایهگذاری مشارکتی را در فضای اینشورتک راهاندازی کردهاند؛ مثلاً شرکای AXA Venture ۴۵۰ میلیون دلار بودجه دارند و در نرمافزارها و فناوریهای سازمانی، هوش مصنوعی و امنیت سایبری سرمایهگذاری میکنند. Allianz Corporate Ventures از سال ۲۰۱۵ هفت سرمایهگذاری انجام داده است و بخشی از استراتژی آن این است که از اینشورتکها به عنوان شریک استفاده کند که میتوانند دیجیتالی شدن آن را تسریع کنند. MunichRe بیش از ۶۸ میلیون دلار سرمایهگذاری با تمرکز ویژه بر دسترسی به اکوسیستمهای اینترنت اشیا در شرکتهای اینشورتک انجام داده است. رهبران اینشورتک سرمایهگذاریها را به عنوان مشارکت طولانی مدت در نظر میگیرند که در آن نه تنها سرمایه به اینشورتک وارد میشود؛ بلکه تخصص، مشتریان و برندهای تجاری را نیز به ارمغان میآورد. به همین ترتیب، XL Catlin Ventures هم در اینشورتکهای مشترک اقتصادی ایالات متحده سرمایهگذاری کرده و هم محصول جدیدی را ایجاد کرده است که یک راه حل بیمه سایبری درخواستی برای SMEهاست.
برخی از بیمههای تجاری در هر سه مرحله فعال هستند. از آنجا که فضای اینشورتک به سرعت در حال تغییر است، اقدام برای «درک» و «تعامل» به عنوان تلاشهای مداوم و نه فعالیتهای یکباره، میتواند اطمینان حاصل کند که مدیران از آخرین تحولات حوزه مطلع هستند.
شناسایی شرکای اینشورتک
یافتن یک شرکت اینشورتک مناسب برای تعامل با آن نیاز به یک رویکرد ساختاریافته دارد. مدیران باید هنگام ارزیابی یک اینشورتک برای تعامل رسمیتر، پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرند:
- درجه نوآوری: تجزیه و تحلیل باید شامل فعالیتهایی از جمله بهبود زنجیره ارزش فعلی (مثلاً از طریق معرفی تجزیه و تحلیل پیشرفته)، گسترش زنجیره ارزش فعلی (با ارائه خدمات برای پیشگیری و کاهش ریسک) و بررسی کامل ریسکها و مدلهای کسب و کار جدید (مثلاً از طریق اکوسیستم).
- قرارگیری در امتداد زنجیره ارزش بیمه: اینشورتکها در هر مرحله از زنجیره ارزش از بازاریابی و فروش گرفته تا مدیریت و ادعای خسارات، ظهور کردهاند.
- ارتباط استراتژیک و ارزش برای شرکت: این ابزار به دنبال تعیین اهمیت نوآوری در سراسر زنجیره ارزش بیمه است.
ارتباط و ارزش میتواند در هر قسمت از زنجیره متفاوت باشد؛ مثلاً بیمههایی که به دنبال گسترش زنجیره ارزش هستند باید بر خسارات تمرکز کنند که بیشترین ارتباط و تأثیر را بر این محرک ارزش دارد.
نتیجهگیری
اینشورتکها در حال ورود به فضای خطوط کسب و کار هستند. بسیاری از این شرکتهای نوپا شکست خواهند خورد و تعدادی موفق خواهند شد. مهمترین تأثیر خطوط تجاری اینشورتکها این است که آنها منبع الهام برای شرکتهای کهنهکار بیمه و بیمه اتکایی در خطوط تجاری فعلی و راهی برای جهش به سمت دیجیتالی شدن هستند.
بیمههای تجاری که قادر به یافتن اینشورتکهای مناسب برای تعامل با آنها هستند، میتوانند حاشیههای سود را بهبود بخشند، مشتریان خود را گسترش دهند و خدمات خود را توسعه دهند. ایجاد چنین مشارکتی ممکن است به آنها امکان دهد از فشارهای دائمی هزینهها و حاشیههای فرسایشی پس از بلوغ فناوریهای جدید خلاص شوند. برای استفاده از این مزایا، بازیگران تجاری باید مشارکتهای خود را به طور مؤثر مدیریت کنند و قابلیتهای آیتی را گسترش دهند تا راه حلهای ارائه شده توسط اینشورتکها را پیادهسازی کنند. همه این اقدامات مستلزم سرمایهگذاری برای درک و تعامل با شرکتهای اینشورتک، تعریف مدلهای مناسب تجاری و ادغام راه حلهای اینشورتک در معماری آیتی و سیستمهای اصلی است. نتیجه این همکاری میتواند نه تنها افزایش دیجیتالیسازی و روشهای جدید تولید ارزش، بلکه موقعیت رقابتی قویتری در سالهای آینده باشد.