اخبار روزاخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبانک و بورسپول وسرمایهپیشخوان

ستاره دنباله‌دار بورس در انتظار تابستان

اقتصادناب_نماگر اصلی تالار شیشه‌ای دومین روز از هفته آخر فصل بهار را با افت ۹۱/ ۰‌درصدی به پایان رساند و در ارتفاع ۲‌میلیون و ۱۶۲‌هزار‌واحدی قرار گرفت.

 

به گزارش خبرگزاری اقتصادناب، شاخص‌کل هموزن نیز با کاهش ۴۸/ ۱‌درصدی در سطح ۷۳۲‌هزار‌واحدی ایستاد. در این بین نمادهای ایران‌خودرو، بانک ملت، هلدینگ معدنی خاورمیانه، مخابرات ایران، فولادمبارکه، بانک پاسارگاد و شستا به ترتیب بیشترین اثر کاهشی را بر نماگر اصلی بازار سرمایه از خود به‌جا گذاشتند.

 

 

 

روز گذشته خبرهای ضد‌ونقیضی مبنی‌بر انتشار صورت‌های مالی دو گروه خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا منتشر شد که فضای غبارآلود بازار را تیره کرده‌است. برزو حق‌شناس کارشناس بازار سرمایه درباره اوضاع و احوال بازار در روزهای اخیر گفت: روز گذشته شاهد قرمزپوش‌شدن گروه خودرویی در تابلوی معاملاتی بودیم.

 

در روزهای اخیر در بازار سرمایه گره‌های عجیب و غریبی به‌وجود آمده است که اخبار مربوط به انتشار زیان در صورت‌های مالی گروه خودروسازی موجب پیچیدگی هرچه بیشتر کلاف سردرگم بازار می‌شود.

 

درواقع می‌توان اظهار کرد در صورتی‌که عرضه گروه خودروسازی در بورس‌کالا ادامه می‌یافت و خودروهای پرتقاضا همچنان در بورس‌کالا عرضه می‌شد، زیان عملیاتی شرکت‌های خودروسازی کاهش پیدا می‌کرد.

 

بر این مبنا ضرورت دارد که سیاستگذاران اقدامات لازمی همچون تجدید ارزیابی‌های مجدد را انجام دهند تا مانع از سرایت حال ناخوش این بخش بازار به بخش‌های دیگر شوند. در حال‌حاضر نیز با توجه به اینکه نرخ ارزتغییرات چندانی از خود نشان نمی‌دهد و به حالت کما رفته‌است، بازار سرمایه نیز در فضای برزخی به‌کار خود ادامه می‌دهد.

 

این دو عامل روز گذشته به مانند اهرمی عمل کردند و موجب افزایش موج عرضه در بازار برای ساعاتی از روز شدند، با این‌وجود شاهد آن بودیم که در ساعات پایانی از موج فروش سهام کاسته شد و بازار کمی به تعادل رسید، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار در ادامه هفته‌جاری به شرایط مطلبوب‌تری نزدیک شود و همچنان به تغییرات نرخ ارز با چشم بصیرت نگاه کند و در این میان می‌توان تابستان داغ و بهتری برای بازار متصور بود، چراکه بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی عقب‌ماندگی بیشتری دارد و بر اساس پیش‌بینی‌ها این عقب‌افتادگی در سال‌های آینده جبران خواهد شد.

 

 

 

همچنین در همین‌باره علی عصاری کارشناس بازار سرمایه افزود: زمانی‌که از اواسط اردیبهشت ماه سال‌جاری شکست روند در بازارسرمایه اتفاق افتاد، روند بازار از حالت صعودی به نزولی تغییر پیدا کرد و حجم معاملات نسبت به سه ماه گذشته به حدود یک‌سوم آن تقلیل پیدا کرد.

 

در این میان به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده گروه خودرویی گزارش‌های جالبی را منتشر نکنند و با توجه به اینکه این گروه از بازار از یک‌سو با قیمت‌گذاری دستوری و از سوی دیگر با کسری تولید مواجه هستند، با وجود اینکه روزهای اخیر زمزمه‌هایی از کارشناسان بازار مبنی‌بر اجباری‌شدن تجدید ارزیابی‌ها به گوش می‌رسد، به دلیل اینکه گروه خودرویی‌ها در سال‌های گذشته تجدید ارزیابی شدند، در شرایط کنونی امکان تجدید ارزیابی مجدد آنها وجود ندارد.

 

در این میان به‌نظر می‌رسد با توجه به جهش نرخ ارز در سال‌های گذشته ضرورت امکان تجدید ارزیابی مجدد این گروه برای برگشت بازار به روزهای گذشته بیش از پیش ضروری به‌نظر می‌رسد. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود هفته‌جاری هفته پر رمق‌تری به دلایلی همچون ورود به سه‌ماهه دوم سال‌ و بر‌‌گزاری مجامع نسبت به هفته‌های گذشته باشد، بنابراین در کوتاه‌مدت می‌توان متصور بود که بازار کمی سرش را از زیر برف بیرون بکشد و تا حدودی کام سرمایه‌گذاران طعم شیرین فصل تابستان را بچشد.

 

 

 

محمد خبری زاد، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار گفت: روز گذشته خبری مبنی‌بر انتشار صورت‌های مالی گروه خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا فضای بازار را مسموم کرد. با توجه به اینکه گروه خودروسازی به‌نوعی لیدر بازار محسوب می‌شود، روز یکشبنه شاهد‌‌‌‌ آن بودیم که فشار فروش به‌تدریج بقیه بخش‌ها را هم تحت‌الشعاع قرار داد، حتی با وجودی که در ساعات پایانی بازار به تعادل نسبی رسید. در این بین افت روند کاهشی ارزش معاملات که از اواسط اردیبهشت سال‌جاری آغاز شده‌بود ادامه یافته‌است که کمی نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد.

 

البته روند کم‌ثبات بازار با وجود شیب به نسبت منفی آن با توجه به نزدیکی به فصل مجامع و روند تقسیم سود شرکت‌ها و تغییرات نرخ ارز پیش‌بینی می‌شود که بازار از حال سکون خود کمی فاصله بگیرد.

 

در ماه‌های داغ فصل تابستان با توجه به احتمال قطعی برق صنایع می‌توان درنظر داشت که تولیدات صنایع مختلف به‌خصوص شرکت‌های بزرگ که ارز‌آور هستند، تحت‌تاثیر جدی قرار بگیرد و شاهد افزایش نرخ تولیدات این صنایع در روزهای آتی باشیم. البته باید منتظر ماند و دید مذاکرات بین‌المللی با وجود افزایش قیمت کامودیتی‌ها چه تاثیری بر آینده بازار سرمایه خواهند گذاشت.

 

منبع: دنیای اقتصاد

 

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا