سایه بیمه پس از افزایش قیمت خودروها تا چه میزان اَمن است؟
به گزارش اقتصادناب به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایران به عنوان سی و هشتمین کشور سانحه خیز آن هم در تصادفات جادهای در جهان قرار دارد. موضوعی که سال هاست با اعمال قوانین و نظارت ها، تصمیم جدی برای کاهش آن گرفته شده است، اما تصادف امری اجتناب ناپذیر بوده که باید آن طرف داستان، یعنی جبران خسارات را نیز در نظر گرفت.
بیمهها به عنوان یک نهاد بین المللی، سفیران پرداخت خسارتهای وارد شده به انواع اتومبیلها اعم از سواری، سنگین و موتور سیکلتها هستند. هم اکنون در ایران بیش از ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار سواری و وانت، یک میلیون خودرو سنگین و ۱۱ میلیون و ۲۳۰ هزار دستگاه موتورسیکلت وجود دارد.
گفته میشود از این بین خودرو، تنها ۵ میلیون خودرو بیمه بدنه دارند که یکی از دلایل استقبال کم مردم از بیمه بدنه نیز، اختیاری بودن آن در قبال سایر بیمه هاست. نقطه تمایز بیمه بدنه با بیمه شخص ثالث این است که در بیمهنامه بدنه، خسارت وارده به اتومبیل فرد خاطی و مقصر پرداخت میشود و تفاوت آن با بیمه نامه شخص ثالث از این جهت است. گفته میشود ضریب نفوذ بیمه بدنه خودرو در ایران کمتر از ۱۵ درصد است این امر خود جای تامل دارد.البته در ابتدای سال حق بیمه شخص ثالث بر خلاف سقف آن، افزایش قیمتی را تجربه کرد که مسئولان دلیل آن را افزایش دیه در امسال خواندند.
اما موضوع اصلی این گزارش به نوسانات نرخی و گرانی خودرو و تاثیر آن بر عملکرد بیمهها میپردازد، اینکه آیا بیمهها در قبال افزایش قیمت خودروها، خدمات خود را کاهش خواهند داد یا راهکارهایی برای افزایش سهم خدمات برای مشتریان خواهند داشت؟! به همین دلیل برای روشن شدن ماجرا به سراغ یکی از مسئولان امر رفتیم.
رانندگان نسبت به افزایش سقف بیمه شخص ثالث هوشیار باشند
علی هدایت کار، رئیس اداره نظارت بر بیمه خودروهای کشور با اشاره به طرح جدید بیمه نامه شخص ثالث بیمه مرکزی اظهار کرد: هم اکنون قانون بیمه شخص ثالث مانند سالهای قبل اجرایی میشود و به نظر میرسد قانون جدید در دست تدوین و برای اجرا در سالهای آتی آماده میشود. بنابر این معتقدم به علت اهمیت بالای صدور بیمه نامه شخص ثالث برای هر خودرو باید در این زمینه بهترین اطلاع رسانی از جانب رسانهها صورت بگیرد.
او ادامه داد: در قانون جدید این امکان فراهم خواهد شد تا خریدار بیمه نامه یعنی صاحب خودرو به هنگام خرید بیمه، اسامی استفاده کنندگان از این بیمه نامه را در قرار داد قید کند، این افراد میتواند شامل پدر و مادر، همسر، فرزندان و فرزند بلا واسطه (نوه) را میتواند اعلام کند. این امر هم به علت انتقال تخفیف بیمه نامه مورد نیاز است چرا که فرد به هنگام انتقال تخفیف بیمه نامه باید اقارب (نزدیکان یا همان خانواده) را به بیمه مورد استفاده خود اعلام کند.
این مقام مسئول ادامه داد: تمام این اقدامات مسیرهای بعدی مالکان خودرو را برای انتقال تخفیف بیمهای و همچنین استفاده شوندگان از بیمه را هموارتر میکند البته این قانون ثمره مثبت دیگری را هم به دنبال خواهد داشت، آن هم استفاده هر شخص تنها از خودروی تحت مالکیت خود است.
هدایت کار بیان کرد: این شبهه نباید بین آحاد جامعه ایجاد شود که بیمه مرکزی قصد صدور بیمه نامه برای هر فرد را دارد این موضوع بارها مورد تکذیب قرار گرفته است و قصد ما تنها بروزرسانی اطلاعات استفاده کنندگان از بیمه نامه خودروهاست.
رئیس اداره نظارت بر بیمه خودروهای کشور در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه به نوسانات ارزی و افزایش نرخ خودرو، بیمهها توانایی تقبل خسارات وارده بر خودروها را ندارند؟ گفت: نوسان نرخ خودروها در بیمه نامه ثالث معنی ندارد چرا که بر اساس سقف تعهد بیمه نامه ملزم به جبران خسارت هستیم.
او ادامه داد: اما زمانی که خسارت وارده به خودرو بیش از سقف تعهد بیمهای باشد قابل پرداخت نیست بنابر این در این زمان، رانندگان باید به سقف بیمههای مورد قرار داد خود توجه داشته باشند. به طور مثال اگر در تصادفی فرد ۱۵ میلیون تومان خسارت دیده باشد و سقف بیمه نامه وی ۹ میلیون تومان باشد او میتواند ۹ میلیون تومان را دریافت و ۶ میلیون تومان را از جیب خودش پرداخت کند.
هدایت کار در پاسخ به این سوال که پس نقش بیمه چطور میتواند پر رنگتر شود؟ بیان کرد: مشکل اینجاست که مالکان خودروها با افزایش قیمت خودروها، نسبت به افزایش سقف بیمه نامه خود اقدام نمیکنند. هر فرد با افزایش سقف بیمه نامه خود میتواند خودروی خود را بیشتر تضمین و مورد حمایت بیمه نامهها قرار دهد.
او تصریح کرد: سقف اجباری بیمهها ۹ میلیون است و مالکان میتوانند تا سقف ۱۸۰ میلیون تومان این سقف را افزایش داده و خریداری کنند. اما این بین یک ایرادی نیز موجود است که حال خودروهای بالای ۱۸۰ میلیون تومان را چطور میتوان مورد پرداخت بیمه قرار داد که در این صورت بازهم در تصادف بیمه شخص ثالث میزان سقف را پرداخت میکند و مابقی خسارات بر عهده فرد مقصر باز میگردد.
هدایت کار گفت: در بیمه نامه بدنه زمانی ماشین را بیمه میکنید برای بیمه گر تعهد ایجاد میکنید به طور مثال اگر یک پژویی را تا سقف ۲۰ میلیون بیمه میکنید برای بیمه گر تا سقف ۲۰ میلیون تومان تعهد ایجاد کرده اید، اما با تغییر نرخ و افزایش قیمت خودرو باید مطابق با نوسانات نسبت به افزایش سقف تعهد بیمه خود اقدام کنید. البته شرکتهای بیمهگر در ایران برای بروزرسانی قیمت خودروها و همکاری بیمهها برای سهولت در این امر به مشتریان بستههای ویژهای را معرفی میکند تا رانندگان ملزم به مراجعات روزانه یا ماهانه به شرکتهای بیمهای نباشند.
پیشنهاد افزایش سقف بیمه شخص ثالث را به دولت داده ایم
غلامرضا سلیمانی، رئیس بیمه مرکزی از احتمال افزایش سقف بیمه شخص ثالث خبر داد و گفت: بیمه مرکزی هر سال در جلسه شورای عالی بیمه درباره سقف بیمه و افزایش آن برنامه ریزی و تصمیماتی را اتخاذ می کند.
او ادامه داد: اما اینکه به طور خودکار نسبت به افزایش سقف اقدام کند ممکن نیست. ابتدای بیمه مرکزی موضوع افزایش سقف را شورای عالی بیمه بررسی، سپس در قالب طرح به دولت ارائه می کند، دولت نیز پس از تصویب طرح آن را به صورت لایحه به مجلس ارائه می کند.
رئیس بیمه مرکزی بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت ها و نوسانات نرخی، پیشنهاد افزایش سقف بیمه شخص ثالث را تدوین به دولت ارائه خواهیم کرد.
این روزها ترس جامعه از گرانی اقلام و ملزومات یک خودرو منجر می شود که بیشتر به سمت بیمه ها واستفاده از خدمات آن ها روی بیاورند، به گفته وزیر اقتصاد و دارایی پیشرفت صنعت بیمه خوشایند بوده اما قابل رضایت نیست. سبک ها و روش های جذب و حفظ مشتریان تا حدودی نیازمند بروزرسانی است.
البته سال گذشته بیمه مرکزی در اطلاعیه های پیاپی از رانندگان خواست تا برای افزایش سقف بیمه ای خود جهت بهره مندی بیشتر از خدمات بیمه ای اقدام کنند که به نظر به علت افزایش قیمت سایر اقلام مصرفی و مایحتاج روز، استقبال چندانی از این اطلاعیه ها نشد!
باید فرهنگ استفاده از بیمه نامه های اختیاری با کمک مسئولان کشوری در بین مردم نهادینه شود، چرا که ضریب نفوذ بیمه در کشور ها بشدت وابسته به شرایط اقتصادی خانوارها و کشور بستگی دارد. زمانی که افراد نتوانند مایحتاج مورد نیاز زندگی خود را به سهولت تهیه کنند قطع به یقین به سراغ استفاده از خدمات به ظاهر فرعی نظیر بیمه نخواهند رفت.
هر چند خودرو نیز از جمله مایحتاج یک زندگی در کشورهای به شمار رفته و حفاظت از آن توسط بیمههای نیز ملزم خواهد بود بنابر این در پایان میتوان گفت، عملکرد خوب شرکتهای بیمهای نیازمند ۲ بازوی قوی است. ابتدای بهبود شرایط اقتصادی و راه اندازی صندوقهای سرمایه گذاری بیشتری در صنعت بیمه و دیگر امر مهم نظارت به موقع و برخط سازمانهای نظارتی بر عملکرد شرکتهای بیمه گر است.
چراکه این بین هستند شرکتهایی که در قبال تعهد امضا شده در قرار دادها کارشکنی کرده و منجر به کاهش سرمایه اجتماعی بخش بیمه کشور میشوند.