اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

زمستان سرد، فصل داغ خرید بیمه عمر + نمودار ۱۵ شرکت بیمه

رفتار فصلی مشتریان در خرید بیمه عمر در 15 شرکت بررسی شد

اقتصادناب_بر اساس اطلاعات تجمیعی، روند کل حق بیمه دریافتی در بیمه عمر نیز در طول هر سال روندی نسبتا صعودی دارد. نکته قابل اهمیت در این روند، رشد قابل توجه حق بیمه دریافتی رشته عمر در فصل زمستان هر سال نسبت به سایر فصول است.نحوه بهره برداری از این نتیجه می تواند، سر نخی برای مدیران بازاریابی شرکت های بیمه برای استفاده هر چه بیشتر آن ها از بازار داغ رشته عمر در فصل زمستان باشد.

به گزارش اقتصادناب  به نقل از نشریه بیمه داری نوین بررسی رفتار مشتریان در بازه‌های زمانی مختلف در اکثر رشته‌ها موضوعی اساسی به شمار می‌رود ‌این موضوع می‌تواند در درک فضای واقعی کسب و کار به مدیران و دیگر ذی‌نفعان کمک کند و توجه به آن نیز می‌تواند به مدیران کمک کند تا زمینه‌های لازم برای رشد درآمدها و به تبع آن سودآوری شرکت را فراهم آورند. صنعت بیمه نیز از ‌این گزاره کلی مستثنی نبوده و می‌توان رفتار مشتریان و همچنین فضای حاکم بر بازار در فصل‌های مختلف را مورد بررسی قرار داد. رشته عمر یا زندگی یکی از رشته‌هایی است که به اذعان تمامی کارشناسان امر در مقایسه با دیگر کشورها پتانسیل رشد بسیار دارد؛ بنابراین بررسی رفتار مشتریان در ‌این رشته می‌تواند داده‌های آماری ارزشمندی در اختیار مدیران قرار دهد.

هر چند اطلاعات فصلی مربوط به‌حق بیمه دریافتی در شرکت در رشته زندگی به کل برای کل صنعت بیمه در دسترس نیست؛ اما به واسطه انتشار درآمد ماهانه شرکت‌های بیمه‌ای پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس بر روی سامانه کدال (به تعداد ۱۵ شرکت) می‌توان به داده‌های قابل اتکا در‌ این مورد دست یافت. بر ‌این اساس حق بیمه صادره شرکت‌ها در رشته عمر (جمع اندوخته‌دار و غیر اندوخته‌دار) از ابتدای سال ۹۷ به صورت فصلی (۱۷ فصل گذشته) مورد بررسی قرار گرفته است. هر چند در برخی شرکت‌ها به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات، بازه زمانی بررسی‌ها کوتاه‌تر شده است.

هر چند در اکثر شرکت‌ها آمار داده شده در برخی فصول از روند کلی انحرافاتی دارد؛ اما بر اساس داده‌های موجود می‌توان شرکت‌های مورد بیمه شرکت‌های مورد بررسی را به لحاظ رفتار مشتریان در رشته‌ی عمر به ۳ دسته تقسیم کرد. در دسته نخست حق بیمه صادره شرکت در طی فصول مختلف سال صعودی بوده به گونه‌ای که در هر فصل از سال شرکت حق بیمه صادر شده بیشتری در رشته عمر نسبت به فصل قبل از آن کسب کرده است. شرکت‌هایی همچون بیمه پاسارگاد و بیمه نوین از ‌این دسته‌اند.  دسته دوم شرکت‌هایی هستند که حق بیمه دریافتی رشته بیمه در آنها در فصول تابستان و زمستان بیشتر از دو فصل بهار و پاییز بوده است. شرکت‌هایی همچون بیمه آسیا و بیمه سامان در ‌این دسته جای می‌گیرند. دسته سوم نیز شرکت‌هایی هستند که رفتار مشتریان آنها در رشته زندگی از روند منظمی تبعیت نکرده است. شرکت‌هایی مثل بیمه دی و بیمه میهن در ‌این گروه هستند.

شاید بتوان مهم ترین دلایل در تفاوت روند صدور حق بیمه عمر در بین رشته ها را در ناهمگونی مشتریان آن ها جست و جو کرد. آن چه مسلم است بخش اعظمی از شرکت های فعال در صنعت بیمه نهادی بوده و یا حداقل مراوداتی با برخی نهادهای خاص دارند. لذا اگر چه رشته عمر رشته ای شخص محور تر نسبت به اکثر رشته هاست، اما جذب حق بیمه به صورت گروهی در مقطع خاصی از سال می تواند یکی از دلایل عمده تفاوت روند جذب حق بیمه در رشته عمر در شرکت های مختلف باشد.

با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات فصلی و ماهانه در کل صنعت، عملکرد شرکت های با اطلاعات موجود و مورد بررسی در این گزارش، به عنوان نماینده ای قابل اتکا از کل صنعت مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات تجمیعی، روند کل حق بیمه دریافتی در بیمه عمر نیز در طول هر سال روندی نسبتا صعودی دارد. نکته قابل اهمیت در این روند، رشد قابل توجه حق بیمه دریافتی رشته عمر در فصل زمستان هر سال نسبت به سایر فصول است. دلایل این نتیجه می تواند موضوع تحقیقات جداگانه ای باشد اما می توان دلایل سطحی و اولیه ای همچون افزایش درآمد حقوق بگیران (دولتی یا غیردولتی) و همچنین رونق بسیاری از کسب و کار ها در ماه های پایانی سال برای آن برشمرد. اما مهم تر از دلایل برای شرکت های بیمه، نحوه بهره برداری از این نتیجه می تواند، سر نخی برای مدیران بازاریابی شرکت های بیمه برای استفاده هر چه بیشتر آن ها از بازار داغ رشته عمر در فصل زمستان باشد.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا