اخبار روزاخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبانک و بورسدلار و ارزپیشخوان

ریزش وال استریت

بورس آمریکا به دنبال انتشار آمار رشد بخش خرده فروشی این کشور ریزش کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادناب، به نقل از بلومبرگ، آمار رشد منفی بخش خرده فروشی آن هم پس از اوج گیری تورم آمریکا، باعث نگرانی فعالان بازار شده است. در ۱۲ ماه منتهی به می، رشد این بخش به منفی ۱.۳ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد کمتر شده است. اقتصاد آمریکا وابستگی زیادی به بخش خرده فروشی دارد و حدود دو سوم کل بار رشد اقتصادی این کشور روی دوش آن است. انتظار می رفت رشد بخش خرده فروشی منفی ۰.۸ درصد باشد اما این آمار بدتر از حد انتظار، زنگ هشدار را برای آمریکا به صدا درآورده است.

در جریان سفر جو بایدن به لندن، طرف آمریکایی با طرفین اروپایی به توافقات خوبی در زمینه احیای مجدد روابط دست یافت تا جایی که بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس از آن به عنوان دمیدن جریان هوای تازه در روابط دو کشور نام برده است. انتظار می رود در نتیجه این دیدار، روابط تجاری و سرمایه گذاری دو طرف جان تازه ای بگیرد. پیشتر و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا روی طیفی از اقلام وارداتی به ارزش بیش از ۷.۵ میلیارد دلار از اروپا تعرفه تجاری اضافه وضع کرد.

بازگشت به زندگی عادی به لطف پیشرفت در روند واکسیناسیون در بسیاری از کشورها در حال انجام است. با کاهش ریسک های کرونایی و احیای سطح تقاضا، فعالیت های تجاری و سطح تولیدات در حال افزایش است و این مساله به شکل افزایش قابل توجه رشد اقتصادی، خود را نشان می دهد. مرکز آمار انگلیس اعلام کرد رشد اقتصادی در ماه آوریل از دو درصد عبور کرد که بهترین رشد ماهانه این کشور در طول یک سال اخیر محسوب می شود.

نرخ تورم آمریکا کماکان به طرز نگران کننده ای رو به افزایش است.  متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به می با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۵.۰ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۳ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده ۱۳ سال اخیر بوده، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش انرژی قرار گرفته؛ به گونه ای که تورم بنزین به ۵۶.۲ درصد رسیده است.

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد کسری حساب تجاری این کشور در آوریل به ۶۸.۹ میلیارد دلار رسیده که این رقم نسبت به ماه قبل کاهش ۶.۱ میلیارد دلاری را نشان می دهد. در این مدت آمریکا ۲۰۵ میلیارد دلار صادرات به دیگر کشورها داشته و ۲۷۳.۹ میلیارد دلار هم کالا و خدمات وارد کرده است. به تفکیک بخش های مختلف، حساب کالا دارای کسری ۶.۲ میلیارد دلاری و حساب خدمات دارای مازاد ۰.۱ میلیارد دلاری بوده است. ۳۲.۴ میلیارد دلار از این کسری مربوط به تجارت با چین بوده است.

به نظر می رسد که تشدید اختلافات آمریکا با چین بار دیگر اثر فوری بر روی مناسبات تجاری آن ها داشته است: طبق اعلام اداره گمرک چین، در ماه می این کشور ۱۳.۱۱ میلیارد دلار واردات از آمریکا داشته که این رقم نسبت به ماه قبل ۸۳ میلیون دلار کمتر شده است. این اتفاق در حالی رخ می دهد که که رشد واردات چین از دیگر کشورهای جهان نسبت به ماه قبل ۵۱.۱ درصد اندازه گیری شده که بزرگ ترین رشد ثبت شده یک دهه اخیر بوده است.

نرخ بیکاری آمریکا تا پایان ماه می رقم ۵.۸ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری کمترین نرخ ۱۱ ماه اخیر است. از آوریل پارسال که نرخ بیکاری آمریکا با رسیدن به ۱۴.۸ درصد رکوردشکنی کرد، روند نزولی بیکاری ادامه داشته است.  با این حال نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان هنوز فاصله زیادی با نرخ بیکاری ۳.۵ درصدی ثبت شده در ماه فوریه دارد یعنی پیش از آن که بخش بزرگی از اقتصاد آمریکا بر اثر کرونا به تعطیلی کشیده شود.

اخبار مربوط به ویروس کرونا کماکان هم مربوط به اخبار خوب و هم مربوط به اخبار بد است و این مساله باعث می شود ریسک کرونا کماکان یک عامل مهم در محاسبات معامله گران باشد. شرکت مدرنا که پیشتر نیز کارایی واکسنش به میزان بسیار بالایی اثبات شده بود از کارایی نزدیک به ۱۰۰ درصد واکسن خود در جلوگیری از مرگ و میر افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله خبر داده است. از طرف دیگر اما افزایش ابتلا به کرونا در استرالیا دولت را مجبور به قرنطینه مجدد شهر ملبورن کرد.

تاکنون بیش از ۱۷۷ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۹۵۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۸۳۲ هزار و ۳۴۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۱۵ هزار و ۳۹۸ نفر، برزیل با ۴۸۸ هزار و ۴۰۴ نفر، هند با ۳۷۹ هزار و ۵۵۱ نفر، مکزیک با ۲۳۰ هزار و ۱۸۵ نفر و پرو با ۱۸۸ هزار و ۹۲۱ نفر بوده است.

راب هاورث – کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه یو اس بنک ولث – گفت: دیدگاه کلی ما این است که در کوتاه مدت، وضعیت رشد اقتصادی و نرخ تورم شرایط را به نفع دارایی های پرریسک تر رقم خواهد زد. نرخ های بهره در بسیاری از کشورهای جهان هنوز هم در سطح بسیار پایینی قرار دارد و تا زمانی که شاهد بازگشت سطح تولیدات به زمان قبل از آغاز همه گیری نباشیم، بعید است که بانک های مرکزی به تغییر در نرخ های فعلی رضایت دهند.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۳۲۴.۶۵ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۱ درصد ریزش تا سطح ۴۲۴۶.۱۴ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۶۱ درصد ریزش در سطح ۱۴ هزار و ۸۷.۵۴ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۳۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۷۲.۴۸ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۳۶ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۷۲۹.۵۲ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با پیشروی ۰.۳۵ درصدی در سطح ۶۶۳۹.۵۲ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۵۴ درصد پایین رفت و به ۹۲۳۰.۷۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۹۶ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۴۴۱.۳۰ واحدی بالا رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ‌کنگ ۰.۷۱ درصد پایین رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۶۳۸.۵۳ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” ریزش ۱.۱۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۱۶۶.۵۶ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۹۲ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۳۷۹.۴۹ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۰.۴۲ درصد افزایش به ۷۱.۹۷ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۴۵ درصدی به ازای ۷۳.۷۸ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۵۳ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۵۶.۶۵ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۴۷ درصدی به ازای ۲۷.۷۰ دلار مبادله شد.

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا