راننده محوری از حرف تا عمل
اقتصادناب_تا زمانی که مالک خودرو و راننده یک نفر واحد نباشند عملا راننده محور شدن در حد یک حرف باقی می ماند.
به گزارش اقتصادناب صادق سمندر نیکو فعال بازار بیمه در پی اخبار مختلف در مورد راننده محور شدن بیمه شخص ثالث یادداشتی را برای این رسانه ارسال کرد که از پی می آید:
راننده محور شدن اصلش بند ب ماده ۱۸ قانون شخص ثالث می باشد:
ب ـ سوابق رانندگی و بیمهای دارنده شامل نمرات منفی و تخلفات ثبتشده توسط نیروی انتظامیجمهوری اسلامی ایران موضوع قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، خسارتهای پرداختی توسط بیمهگر یا صندوق، بابت حوادث منتسب به وی.
قانون گذار در تبصره ۱ ماده ۲ قانون شخص ثالث تعریفی از دارنده وسیله نقلیه ارائه نمود:
تبصره ۱ـ دارنده از نظر این قانون اعم از مالک و یا متصرف وسیله نقلیه است و هر کدام که بیمهنامه موضوع این ماده را تحصیل کند تکلیف از دیگری ساقط میشود.
حال سوالی که باید نهاد ناظر پاسخگو باشد این است که اگر شخصی راننده وسیله نقلیه باشد یا طبق تعریف تبصره ۱ ماده ۲ قانون ثالث متصرف وسیله نقلیه باشد ولی مالک وسیله نقلیه باشد چطور می توان بند “ب” ماده ۱۸ قانون ثالث که بحث نمره منفی می باشد را در بیمه نامه ثالث پیاده کرد.
نتیجه:
تنها زمانی می توان گفت بیمه شخص ثالث راننده محور شده است که مالک و راننده یک شخص واحد باشند.
و گرنه باید در سیستم صدور شرکت های بیمه اطلاعات مالک و راننده (متصرف) در بیمه نامه درج شود و برای هر دو نفر افزایش و کاهش نرخ موضوع آیین نامه ماده ۱۸ قانون شخص ثالث بصورت مجزا در نظر گرفته شود.