تبلیغ با “یک دست” صدا ندارد
اقتصادناب_به گفته رئیس کل بیمه مرکزی کشور میزان استفاده از کلمه بیمه در بین مردم از ۰/۰۷ به ۲/۷ درصد افزایش یافته است. با استناد به این جمله میتوان نتیجه گرفت که استارتآپهای بیمهای در ارتقای فرهنگ بیمهای و بازنشر اطلاعات و دانش نقش پررنگی داشتهاند.
صنعت بیمه یکی از کلیدیترین فعالیتهای اقتصادی در هر کشوری محسوب می شود؛ صنعتی که با اطمینان خاطر دادن به افراد، سعی میکند آنها دغدغه های کمتری داشته باشند و به رغم چالشهای پیش رو، کسبوکارشان را گسترش دهند.
متاسفانه در کشور ما صنعت بیمه با جایگاه مطلوب خود فاصله زیادی دارد. به عنوان مثال یکی از پارامترهای سنجش جایگاه بیمه در اقتصاد، وضعیت نفوذ آن در کشور است. ضریب نفود بیمه در واقع نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص ملی است، تعریف میشود. عددی که در دنیا برای سال ۲۰۱۹ چیزی در حدود ۲۳/۷ درصد بود، اما طبق آخرین آمار منتشرشده سال ۱۴۰۰ ضریب نفوذ بیمه در ایران، ۲/۷ درصد اعلام شد. این در حالی است که در برنامه ششم توسعه کشور ضریب نفوذ بیمه ۷ درصد تعیین شده بود.
از مهمترین دلایل ضریب نفوذ پایین بیمه در کشور میتوان به چند مورد اشاره کرد. نخست اینکه تعهدات بیمهای فراوان و سنگینی بیش از حد کار شرکتهای بیمههای بر دوششان قرار گرفته که تمرکز و توان آنها را برای تبلیغات و بازاریابی سلب کرده است. همچنین مبلغ حق بیمه پایین نسبت به ریسک پذیرفته شده در بازار رقابتی هم موجب فشار به این شرکت ها شده و البته که ضعف در نشر فرهنگ بیمه و شناساندن مزایای آن، به اکوسیستم این صنعت آسیب زده است. و البته که یک اختلاف مهم هم با سایر کشورهای دنیا وجود دارد و آن عدم توسعه پوششهای مختلف بیمههای زندگی است. در این بین نباید از نداشتن ابتکار و نوآوری در صنعت بیمه هم چشم پوشید. در شرایط کنونی، شرکتهای بیمه در کنار واحدهای بازاریابی و توسعه محصول، نیازمند واحدی باهدف بازارسازی نیز هستند تا با ایجاد تغییرات بنیادین درروشهای عرضه و حتی نیازسنجی محصولات، این صنعت بزرگ را بیش از پیش رشد دهند.
توسعه بیمه در گرو تبلیغات
این موضوع را نباید از قلم انداخت که رشتههای بیمه (اموال، اشخاص و مسئولیت) کالا نیستند که مشتری در همان زمان خریدش از آن استفاده کند، بلکه خدماتی هستند که در طول و طی مدت بیمهنامه به او ارائه میشوند؛ به تعبیری کالایی غیرملموس هستند برای نیازهای آینده! این ویژگی سبب شده تا فروشندگان بیمه از اصطلاح «بیمه فروختنی است نه خریدنی» استفاده کنند. این جمله در لایه زیرین خود به این معنی است که توسعه و پیشرفت صنعت بیمه در گرو تبلیغات است.
اما باید توجه داشت که توسعه بیمه مسئولیتی جمعی است که شرکتهای بیمه، بیمه مرکزی و سازمانهای علمی و آموزشی مخصوصاً رسانه ملی باید در آن نقش فعال داشتهباشند. این در حالی است که هر سال تنها ۰.۵ درصد از کل حجم فروش بیمه برای ترویج فرهنگ بیمهای و بازاریابی هزینه میشود. بیشتر مردم بیمه را فقط در بیمههای درمانی، شخص ثالث یا بیمه تامین اجتماعی میشناسند و همچنان تاثیر و نقش آن در جامعه ناشناخته ماندهاست. طبیعتا تبلیغات یکپارچه توسط شرکتهای بیمه و به خصوص بیمه مرکزی میتواند به مرور زمان مردم را نسبت به پدیده بیمه و منافع و مزایای آن آگاهی کامل داد.
توسعه بیمه در گرو تبلیغات
این موضوع را نباید از قلم انداخت که رشتههای بیمه (اموال، اشخاص و مسئولیت) کالا نیستند که مشتری در همان زمان خریدش از آن استفاده کند، بلکه خدماتی هستند که در طول و طی مدت بیمهنامه به او ارائه میشوند؛ به تعبیری کالایی غیرملموس هستند برای نیازهای آینده! این ویژگی سبب شده تا فروشندگان بیمه از اصطلاح «بیمه فروختنی است نه خریدنی» استفاده کنند. این جمله در لایه زیرین خود به این معنی است که توسعه و پیشرفت صنعت بیمه در گرو تبلیغات است.
اما باید توجه داشت که توسعه بیمه مسئولیتی جمعی است که شرکتهای بیمه، بیمه مرکزی و سازمانهای علمی و آموزشی مخصوصاً رسانه ملی باید در آن نقش فعال داشتهباشند. این در حالی است که هر سال تنها ۰.۵ درصد از کل حجم فروش بیمه برای ترویج فرهنگ بیمهای و بازاریابی هزینه میشود. بیشتر مردم بیمه را فقط در بیمههای درمانی، شخص ثالث یا بیمه تامین اجتماعی میشناسند و همچنان تاثیر و نقش آن در جامعه ناشناخته ماندهاست. طبیعتا تبلیغات یکپارچه توسط شرکتهای بیمه و به خصوص بیمه مرکزی میتواند به مرور زمان مردم را نسبت به پدیده بیمه و منافع و مزایای آن آگاهی کامل داد.
تحول در جامعه سنتی بیمه
برای سالهای متمادی شبکه فروش سنتی بیمه کشور مسیری یکنواخت را طی میکرد تا با ظهور استارتاپها و گسترش فناوری این صنعت متحول شد. امروز برای خرید بیمه نیازی به مراجعه حضوری به شرکتهای مختلف بیمه و اختصاص زمان زیاد نیست و این مجموعهها با نوآوری و استفاده از تکنولوژیهای روز، به دنبال رفع نیازهای بیشتر مشتریان هستند. به عنوان مثال خدمات نوینی همچون پرداخت خسارت آنلاین خودرو و درمان را هم به محصولات خود اضافه کردهاند تا مشتریان در هنگام استفاده از بیمه، آرامش بیشتری داشته باشند.
ضمن اینکه با آسان شدن روند استعلام، خرید یا تمدید بیمه کار برای همه راحت شده است. مردم با آگاهی و شفافیت بیمه مورد نیازشان را تهیه میکنند. طبیعتا به هر میزان ارتباط شرکتها با ویژگیها، خصوصیات اخلاقی و انتظارات مخاطبان نزدیکتر باشد، امکان موفقیت آنها در این عرصه بیشتر خواهد شد.
تاثیر شگفتیساز استارتاپها بر فرهنگ بیمه
این روزها شاهد تبلیغات گسترده و همه جانبه استارتاپهای بیمهای هستیم. یکی از شرکتهای پیشرو در این صنعت ازکی است. ازکی امکان خرید آگاهانه را با زبان ساده فرآهم کرده است و فرهنگ بیمهای را گسترش میدهد.
تبلیغات شرکت ازکی محدود به معرفی این برند نمیشود بلکه از کانالهای مختلف خود برای آگاهی بخشیدن به مردم استفاده میکند تا در آینده بیمهای مطمئن برای رفع نیازهای خود داشته باشند. در واقع ازکی تلاش میکند تا با شناسایی و شناخت خواستههای مشتریان و نیازهایشان با آنها همسو شود.
ازکی از کانالهای وبلاگ ازکی برای آگاهی بخشی استفاده میکند و تا به حال بیش از ۱۰۰۰ مقاله بیمهای برای رشتههای مختلف بیمه منتشر کردهاست. ارزش این مطالب زمانی بیشتر مشخص میشود که بگوییم روزانه هزاران کاربر از سایت و مجله ازکی بازدید میکنند و بعد از مطالعه مقالههای آموزشی این مجله، میتوانند سوالات و نظرات خود را پرسیده و پاسخ آن را به سرعت دریافت کنند.
ازکی مسیر فروش بیمه را برای نمایندگان و بازاریابان این صنعت هم هموار کردهاست و مردم بیشتر با کلمه بیمه خو گرفتهاند. به گفته رئیس کل بیمه مرکزی کشور میزان استفاده از کلمه بیمه در بین مردم از ۰/۰۷ به ۲/۷ درصد افزایش یافته است. با استناد به این جمله میتوان نتیجه گرفت که استارتآپهای بیمهای در ارتقای فرهنگ بیمهای و بازنشر اطلاعات و دانش نقش پررنگی داشتهاند.