اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهمقالاتپول وسرمایهپیشخوان

بررسی بیمه بدنه از صدور تا خسارت

گردآورنده؛حسن شاه حسینی

در بازار امروزی وسایل نقلیه که همواره با افزایش قیمت خودروها و قطعات یدکی روبه رو هستیم، همه رانندگان در صدد هستند که ضمن رانندگی ایمن، با تهیه بیمه اتومبیل: بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو، خسارات جانی و مالی خود را کاهش دهند. اما خرید بهترین بیمه اتومبیل نیازمند اطلاعاتی است. در این مقاله درصدد هستیم که راهنمای کامل و جامع بیمه بدنه خودرو را ارائه دهیم. مراجعه به نکات این مقاله و سایر مقالاتی که در ذیل آن معرفی شده‌اند، به شما در انتخاب بهترین بیمه بدنه خودرو متناسب با شرایط‌تان کمک خواهد کرد. پس با ما همراه باشید.

در ابتدا باید بررسی کنیم که منظور از بیمه بدنه چیست؟

 

بیمه بدنه خودرو چیست؟

بیمه نامه بدنه اتومبیل برخلاف بیمه شخص ثالث،  بیمه نامه اختیاری است. بیمه بدنه، یکی از انواع بیمه های اموال متعلق به ‌وسیله‌نقلیه است. بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت مبلغ مشخصی به عنوان حق‌بیمه به شرکت بیمه، وسیله‌نقلیه خود را در برابر خطرات تصادفات رانندگی بیمه کند و خسارت خود را از شرکت بیمه دریافت می‌نماید.

اگر شما هم خودروی خود را از ایران خودرو خریده‌اید، احتمالا نام کارت طلایی نیز برایتان آشنا باشد. گاهی برخی کارت طلایی را جایگزین بیمه بدنه می‌دانند. اگر شما بین انتخاب بیمه بدنه و کارت طلایی خودروی خود تردید دارید، خواندن کارت طلایی خودرو چیست؟ تفاوت‌ کارت طلایی ایران خودرو با بیمه بدنه برای تصمیم‌گیری بهتر به شما توصیه می‌شود.

با توجه به گران بودن خودرو و قطعات یدکی از یک طرف و اجتناب ناپذیر بودن حوادث رانندگی، اهمیت بیمه بدنه  خودرو به شدت پررنگ می‌شود. به همین دلیل کارشناسان بیمه دات کام، خرید بیمه بدنه را به همه دارندگان خودرو مخصوصا دارندگان خودروهای نامتعارف توصیه می‌کنند.

طبق قوانین بیمه‌ بدنه، خسارت خودروهای متعارف به صورت کامل با بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود. خودرویی متعارف است که ارزش آن کمتر یا مساوی نصف دیه مرد مسلمان در ماه‌های حرام باشد.پس خودروی متعارف در سال ۱۴۰۰ دارای ارزش برابر یا کمتر از ۳۲۰ میلیون تومان خواهد بود. اگر قیمت خودروی شما بیش از این مبلغ بود، خودروی شما نامتعارف یا لوکس محسوب خواهد شد. در این شرایط می‌توانید از بیمه بدنه خودروی نامتعارف برای جبران میزان خسارتی استفاده نمایید که بیمه شخص ثالث راننده مقصر تصادف قادر به جبران نیست.

چرا باید بیمه بدنه برای ماشین بخریم؟

افزایش ارزش خودرو، هزینه‌های خسارات اتومبیل را بسیار کمرشکن کرده است. بیمه شخص ثالث خسارات جانی و مالی شخص ثالث را جبران می‌کند. شخص ثالث، شخص زیاندیده در جریان تصادفات است. ولی برای خسارات خودروی مقصر، بیمه بدنه مطرح می‌شود. اگر شرایط زیر برقرار باشد، بیمه بدنه اتومبیل خسارت خودروی شما را جبران می‌کند:

  • بیمه‌گزار در جریان تصادف مقصر باشد.
  • بیمه‌گزار در جریان تصادف مقصر شناخته نشود.
  • راننده مقصر از صحنه تصادف متواری شده باشد؛ به بیان دیگر دسترسی به راننده مقصر برای دریافت خسارت میسر نیست.
  • خودروی شما نامتعارف و لاکچری باشد. در این شرایط بیمه شخص ثالث راننده مقصر کل خسارت را جبران نخواهد کرد.  بیمه بدنه خودروی نامتعارف در این شرایط کمک ساز خواهد بود.

طبق قوانین بیمه‌ بدنه، خسارت خودروهای متعارف به صورت کامل با بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود. خودرویی متعارف است که ارزش آن کمتر یا مساوی نصف دیه مرد مسلمان در ماه‌های حرام باشد.پس خودروی متعارف در سال ۱۴۰۰ دارای ارزش برابر یا کمتر از ۳۲۰ میلیون تومان خواهد بود. اگر قیمت خودروی شما بیش از این مبلغ بود، خودروی شما نامتعارف یا لوکس محسوب خواهد شد. در این شرایط می‌توانید از بیمه بدنه خودروی نامتعارف برای جبران میزان خسارتی استفاده نمایید که بیمه شخص ثالث راننده مقصر تصادف قادر به جبران نیست.

اصطلاحات تعریف شده در بیمه نامه بدنه :

– بیمه گر: شرکت بیمه ای است که مشخصات آن در این بیمه نامه درج گردیده است. این شرکت بیمه  در ازای دریافت حق بیمه‌، جبران خسارت احتمالی خودرو  را طبق شرایط بیمه بدنه به عهده می گیرد.
۲- بیمه گذار: شخص حقیقی یا حقوقی است که مالک موضوع بیمه است. در این جا مالک خودرو ، به عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شود. در شرایط دیگر، بیمه گزار می‌تواند یا به یکی از عناوین قانونی ، نمایندگی مالک یا ذینفع را داشته یا مسئولیت حفظ موضوع بیمه را از طرف مالک  داشته باشد. او قرارداد بیمه را با بیمه‌گر منعقد می کند و متعهد پرداخت حق بیمه آن می باشد.

۳- ذینفع : شخصی است که بنا به درخواست بیمه گذار نام وی در بیمه بدنه ماشین گردیده است و تمام یا بخشی از خسارت به وی پرداخت می شود.
۴- حق بیمه: مبلغی است که در بیمه نامه مشخص شده و بیمه گذار موظف است آن را هنگام صدور بیمه‌نامه یا به ترتیبی که در بیمه نامه مشخص می شود به بیمه گر پرداخت نماید.

۵- موضوع بیمه : وسیله نقلیه زمینی است که مشخصات آن در بیمه‌نامه بدنه اتومبیل درج شده است. لوازمی که مطابق کاتالوگ وسیله نقلیه بیمه شده به خریدار تحویل و یا در بیمه نامه درج شده است نیز جزو موضوع بیمه محسوب می شود.

۶- فرانشیز بیمه بدنه در قراردادهای بیمه‌ای که بین بیمه گر و بیمه گذار منعقد می شود قسمتی از خسارت است که شرکت بیمه تعهدی در قبال پرداخت آن ندارد و بر عهده بیمه گذار است. فرانشیز بیمه بدنه در شرکت‌های بیمه متفاوت می باشد. علت آن تفاوت در فرانشیز خسارت های گوناگون پوشش بیمه بدنه تلقی می‌شود.

۷- مدت اعتبار بیمه نامه : شروع و پایان مدت اعتبار بیمه نامه به ترتیبی خواهد بود که در بیمه نامه معین می گردد.

حال که با اصطلاحات بیمه بسیار کاربردی بدنه خودرو آشناشدیم، شاید بخواهید بدانید که بیمه بدنه ماشین چه خساراتی را جبران می‌کند؟

پوشش‌های بیمه بدنه چیست؟

خطراتی یا حادثه هایی که شامل بیمه بدنه می شوند به دو دسته تقسیم می شوند :

۱- خطرات یا پوشش های اصلی

۲- خطرات یا پوشش های اضافی

پوشش های اصلی بیمه بدنه

پوشش‌‌های اصلی در بیمه بدنه اتومبیل همه شرکت‌های بیمه‌گر یکسان است. بیمه‌گزار با پرداخت حق بیمه از جبران خسارات تحت پوشش اصلی بیمه بدنه بهره‌مند می‌شود. پوشش‌های اصلی بیمه بدنه شامل موارد زیر هستند:

  • سرقت کلی خودرو
  • خساراتی که حین نجات و انتقال خودرو به آن وارد می‌شود
  • رخ دادن حادثه برای اتومبیل
  • خسارات ناشی از حوادث آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه به وسیله‌‌نقلیه بیمه‌شده و یا وسایل یدکی همراه آن وارد می‌شود.
  • خسارت‌های وارده به لاستیک و چرخ‌های خودروی بیمه‌گزار. شرکت بیمه  تعهد به پرداخت خسارت باتری خودرو و لاستیک ها تا مبلغی معادل ۵۰ درصد مبلغ نوی آن‌ها دارد.

پوشش های اضافی بیمه بدنه اتومبیل

شرکت بیمه این پوشش‌های الحاقی بیمه بدنه را با پرداخت حق بیمه اضافی بسته به پوشش انتخابی ارائه خواهد کرد:

جبران خسار‌ت‌ وسیله‌نقلیه در برابر حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و فوران آتش‌فشان

  • سرقت لوازم و قطعات خودرو
  • پاشش رنگ و اسید بر روی خودرو
  • شکست شیشه
  • پرداخت هزینه ایاب‌وذهاب

بیمه هزینه ایاب و ذهاب یک نوع پوشش بیمه ای است که شما می توانید به دلیل غیرقابل استفاده شدن خودروی خود پس از وقوع حادثه از آن استفاده نمایید. این نوع پوشش بیمه زمانی کاربرد دارد که اگر شما خدایی ناکرده دچار حادثه تصادف شدید یا اگر ماشین شما به دلیل خسارات در تعمیرگاه باشد، با انتخاب پوشش هزینه ایاب و ذهاب بیمه بدنه خودرو، به ازای تعداد روزهایی که ماشین در تعمیرگاه است، بیمه بدنه مبلغ مشخصی را به عنوان هزینه رفت و آمد به مالک خودروپرداخت می‌کند.

 

  • نوسانات بازار
  • خسارات وارد شده بر بدنه خودرو بر اثر کشیده شدن میخ و یا اشیای نوک‌تیز
  • خسارت‌های ناشی از کاهش ارزش خودرو
  • هزینه توقف خودرو در زمان بروز حادثه
  • پوشش حذف استهلاک
  • پوشش حذف فرانشیز
  • خسارت‌های وارد شده به خودرو خارج از مرز‌های کشور
  • خسارت‌های وارد شده بر بدنه خودرو بر اثر آزمایش سرعت و حمل مواد منفجره.

خسارت‌هایی که تحت پوشش بیمه بدنه نیستند:

طبق قوانین بیمه بدنه، خسارت‌های زیر تحت پوشش این بیمه‌نامه اتومبیل قرار نمی‌گیرند:

۱- خسارت های ناشی از جنگ ، شورش ، اعتصاب و یا تهاجم.
۲- خسارت های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از انفجارهای هسته‌ای.

۳- خسارت هایی که عمداً توسط بیمه گذار، ذی نفع و یا راننده موضوع بیمه به آن وارد می شود.

۴- خسارت های وارده به موضوع بیمه حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی مگر آنکه عمل گریز توسط متصرفین غیر قانونی باشد.
۵- در صورتی که راننده موضوع بیمه هنگام وقوع حادثه فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه رانندگی وی باطل شده باشد. ضمنا اگر مطابق مقررات راهنمایی و رانندگی، گواهینامه راننده برای رانندگی موضوع بیمه متناسب نباشد، خسارات خودرو تحت پوشش بیمه نخواهد بود.( اتمام اعتبار گواهینامه در حکم بطلان آن نیست.)

۶- خسارت‌های ناشی از حوادثی که طبق گزارش مقامات ذی صلاح به علت مصرف مشروبات الکلی و یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان توسط راننده اتومبیل بوجود آمده باشد.

۷- خسارت ناشی از بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر مگر آنکه  خودرو مخصوص و مجاز به انجام این کار باشد و اصول و مقررات ایمنی را رعایت کرده باشد.

۸- خسارت های وارده به وسایل و دستگاههای الکتریکی و الکترونیکی  خودرو در صورتی که ناشی از نقص و خرابی در کارکرد آنها باشد.

۹- خسارت هایی که به علت حمل بار بیش از حد مجاز خودروی بیمه شده به آن وارد شود.

ادامه دارد…

گرد آورنده حسن شاه حسینی

 

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا