اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

بالاترین نسبت پرداخت خسارت به نام کدام شرکت ثبت شد؟/البرز جایگاه دی در حق بیمه صادره را تصاحب کرد

بررسی عملکرد شرکت‌های بیمه در سال 99

اقتصادناب_بالاترین نسبت پرداخت خسارت در میان شرکت‌های در میان شرکت‌های مورد بررسی با ۷۷ درصد به بیمه میهن اختصاص دارد. در این زمینه شرکت‌های بیمه معلم، دانا و دی نیز در رده‌های بعدی جای دارند.

به گزارش اقتصادناب به نقل از بیمه داری نوین، سال ۹۹ یکی از پر فراز و فرودترین سال‌های اقتصاد کشور بود که تحت تأثیر پدیده‌ای به نام کرونا قرار داشت. صنعت بیمه نیز نه تنها از این تلاطم‌ها مستثنی نبود؛ بلکه به دلیل ماهیت صنعت تأثیر زیادی از همه‌گیری این ویروس داشت.

بر اساس گزارش‌های ماهیانه منتشرشده از سوی شرکت‌های بیمه‌ای، در بین ۱۵ شرکت‌ مورد بررسی بیمه آسیا با حق بیمه پرداختی حدود ۸۴ هزار میلیارد ریالی همچون سال‌های پیشین رتبه نخست را در بین شرکت‌های بیمه‌ای به خود اختصاص داده است. شرکت‌های بیمه دانا و بیمه پاسارگاد نیز به ترتیب با صدور حق بیمه ۶۹ هزار میلیارد ریالی و ۵۰ هزار میلیارد ریالی رتبه‌های دوم و سوم را در اختیار دارند که این رتبه‌بندی در سال‌های قبل تغییر نداشته است. شرکت بیمه البرز در این رده‌بندی از رتبۀ پنجم در سال ۹۸ به رتبه چهارم صعود کرده و جایگاه بیمه دی را تصاحب کرده است.

هر چند بیمه زندگی خاورمیانه در رده‌بندی مورد اشاره در ردۀ آخر قرار گرفته است؛ اما بر اساس آمار این شرکت به لحاظ نرخ رشد حق بیمه صادره به رشد حدود ۲۷۶ درصدی در رتبۀ نخست جای دارد که این موضوع با توجه به تازه تأسیس بودن این شرکت چندان دور از ذهن نیست. شرکت بیمه تجارت نو نیز به دلیل مشابه توانسته است با ثبت رشد ۹۰ درصدی حق بیمه صادره نسبت به سال ۹۸ در در ردۀ دوم قرار دارد. کمتر نرخ رشد در این زمینه نیز مربوط به نرخ رشد حدود یک درصدی شرکت بیمه دی است. میانگین نرخ رشد حق بیمه صادره شرکت‌های مورد بررسی ۵۶ درصد (بدون احتساب نرخ رشد شرکت بیمه زندگی خاورمیانه ۴۰ درصد) بوده است.

در بخش خسارت‌های پرداختی نیز شرکت‌های بیمه آسیا، دانا و دی در رده‌های اول تا سوم قرار دارند این رتبه‌ها نسبت به سال قبل بدون تغییر بوده است. بیمه‌های معلم، البرز، کوثر و پارسیان نیز با اختلاف کم رده‌های بعدی را به لحاظ خسارت پرداختی در سال ۹۹ به خود اختصاص داه‌اند. نکته جالب توجه آنکه شرکت بیمه پاسارگاد در زمینه صدور حق بیمه در رتبه‌های برتر قرار داشته در زمره شرکت‌های با خسارت پرداختی پایین قرار دارد.

به لحاظ مقایسه با سال قبل، بیمه زندگی خاورمیانه با رشد ۱۷۷ درصدی خسارت پرداختی، بیشتر نرخ افرایش را در این زمینه دارد که می‌توان این موضوع را نیز به تازه تأسیس بودن شرکت نسبت داد. در این بین دو بیمه دانا و البرز به ترتیب با رشد ۵۹ درصدی و رشد ۵۴  درصدی خسارت پرداختی در رتبه‌های بعدی جای دارند. در سوی مقابل دو شرکت بیمه سامان و البرز به ترتیب با رشد ۱۲ و ۱۴ درصدی خسارت‌های پرداختی کمترین افزایش خسارت پرداختی را داشته‌اند. میانگین نرخ رشد خسارت پرداختی شرکت‌های مورد بررسی ۴۳ درصد (بدون احتساب نرخ رشد شرکت بیمه زندگی خاورمیانه ۳۳ درصد) بوده است.

برآیند عملکرد بیمه‌ها در زمینه حق بیمه صادره و خسارت پرداختی را می‌توان از طریق خسارت پرداختی شرکت‌ها جمع‌بندی کرد. بر اساس اطلاعات در دسترس بالاترین نسبت پرداخت خسارت در میان شرکت‌های در میان شرکت‌های مورد بررسی با ۷۷ درصد به بیمه میهن اختصاص دارد. در این زمینه شرکت‌های بیمه معلم، دانا و دی نیز در رده‌های بعدی جای دارند. در سوی مقابل به با صرف‌نظر از نسبت خسارت ۱۰ درصدی شرکت بیمه خاورمیانه (به دلیل تازه تأسیس بودن) شرکت بیمه پاسارگاد با حاشیه سود ۲۴ درصدی بهترین عملکرد را داشته است. دو شرکت بیمه ما و سامان نیز با ثبت نسبت خسارت ۴۰ درصدی عملکرد قابل قبولی نسبت به دیگر شرکت‌ها داشته‌اند. میانگین نسبت خسارت شرکت‌های مورد بررسی ۵۰ درصد (بدون احتساب نرخ رشد شرکت بیمه زندگی خاورمیانه ۵۳ درصد) بوده است.

همچنین نسبت خسارت شرکت‌های بیمه پاسارگاد، تجارت نو، خاورمیانه، نوین، ما، ملت، سامان، پارسیان و البرز نسبت به سال قبل با کاهش نسبی همراه شده است.

هر چند که با استناد به بررسی‌های فوق، تصویری کلی از عملکرد برخی شرکت‌های بیمه در سال ۹۹ و مقایسه آن با سال ۹۸ می‌توان به دست آورد؛ اما باید توجه داشت که هر چند حق بیمه صادره و خسارت پرداختی دو عامل مهم در عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای هستند؛ اما سود و زیان شرکت‌های این گروه معلول عوامل دیگری همچون میزان اتکایی واگذاری، سایر هزینه‌های بیمه‌ای، هزینه‌های عمومی و اداری و از همه مهم‌تر درآمد ناشی از سرمایه گذاری‌ها نیز هستند که می‌تواند رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه‌ای به لحاظ سودآوری را دستخوش تغییرات فراوان کند؛ بنابراین باید منتظر انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده سالانه شرکت‌ها در هفته‌های آینده بود تا تصویر ارائه‌شده در این نوشتار واضح‌تر و کامل‌تر شود.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا