بازرسی کل کشور مشکلی با کاویس ندارد
اقتصادناب_بازرسی کل کشور مشکلی با کاویس ندارد بلکه مبحث اصلی انتخاب مشتری است که کاملا قابل حل است./شرکت کارگزاری سایپا برای محفوظ نگهداشتن حق خریدار خودرو در انتخاب پوشش بیمه ای ، سامانه با عنوان سابتن (سامانه انتخاب بیمه گر توسط مشتری) ایجاد کرده است
به گزارش اقتصادناب باشگاه بیمه در کلاب هاوس که به همت گروه رسانه ای ریسک نیوز ایجاد شده است در روم جدید با نام بحث داغ پوشش بیمه ای خوردروهای صفرکیلومتر و حقوق خریدار خودرو به زوایای مختلف این موضوع پرداخت.
در این اتاق مدیران و فعالانی چون پرویز خسروشاهی قائم مقام بیمه مرکزی، یونس مظلومی مدیر عامل بیمه تعاون، کامبیز پیکارجو عضو هیات مدیره بیمه آرمان، عبدالله سلطانی مدیر عامل شرکت کارگزاری سایپا، حسن دهگاهی معاون سندیکای بیمه گران ایران، بهنام زاوه کارشناس خودرو ، مجید تقی لو کارشناس صنعت بیمه و تحلیلگر داده ، را یدالهی فعال شبکه فروش و خبرنگاران حوزه بیمه و خودرو و … حضور داشتند.
چکیده این گفتگوی دو ساعته و مسایل مطروحه در اتاق کلاب هاوس به شرح زیر است:
-حق انتخاب بیمه نامه برای خریدار خودرو مهمترین موضوعی بود که در این روم مطرح شد اگرچه که بر این امر تاکید گردید مادامی که روی خودرو بیمه نامه صادر می کنیم و بیمه نامه به جای پلاک برای خودرو صادر می شود این مشکلات وجود دارد.
– پس از اینکه سامانه کاویس تحت عنوان سامان جامع تخصیص اطلاعات خودرویی سه سال پیش ایجادگردید، قرار شد سهم شرکتهای بیمه در صدور بیمه نامه های صفرکیلومتر ایران خودرو در این سامانه مشخص شود.
-اما بر طبق اطلاعات موجود اخیرا سازمان بازرسی کل کشور به دلیل احتمال ایجاد انحصار به سامانه کاویس ورود پیدا کرده است چرا که معتقد است حق خریدار خودرو زایل شود.
-نماینده سندیکای بیمه گران در این روم درخصوص پیشینه سامانه کاویس شفاف سازی کرد و گفت: پیش از ایجاد این سامانه ، قراردادهایی که بین ایران خودرو و شرکتهای بیمه منعقد می شد بیشتر شبیه قراداد ترکمن چای بود و وضعیت پرداختی ایران خودرو به شرکتهای بیمه نیز از الان بهتر نبود در همین زمینه در اسفند ۹۵ بر اساس تصمیماتی اتخاذی در سندیکا قرار شد شرکتهای بیمه بر اساس پرتفوی به صدور بیمه نامه خودرو صفر کیلومتر مبادرت ورزند.
بر طبق این قرارداد تمام دغدغه ها مثل بحث انتخاب مشتری و … پاسخ داده شد به طوریکه در قرارداد ایران خودرو با راهبر کمیسیون سندیکا امده است که درخواست مشتری در صدور بیمه نامه باید پاسخ داده شود ؛ اما اینکه چرا بدین قرار داد عمل نشد مساله دیگری است. در حالیکه تمام دغدغه ها در این قرارداد در نظر گرفته شده بود اما باید گفت گویا عزم و اراده ای برای اجرای درست قرارداد وجود ندارد.
-بازرسی کل کشور مشکلی با کاویس ندارد بلکه مبحث اصلی انتخاب مشتری است که کاملا قابل حل است.
-بر اساس اطلاع رسانی که در روم صورت گرفت شرکت خودروسازی ایران خودرو ۶۰۰میلیارد تومان به شرکتهای بیمه بدهکار است و حتی پیشنهاد خرید ملک داده شده این در حالی است که بیمه مرکزی تهاتر بدهی با ملک و سهام را ممنوع کرده است.
-در مورد برخی اختلاف نظرهای سندیکای بیمه گران با ایران خودرو باید گفت که در قرارداد یک تبصره ای وجود دارد که قرارداد می تواند تمدید یا اصلاح شود که تا کنون کارگزاری ایران خودرو هیچ پیشنهاد مکتوبی را عرضه نکرده است.
– همه شرکتهای بیمه بر این باورند که بازار فعلی ثالث بازار مطلوبی نیست زیرا شرکتهای بیمه روی ۶۵درصد ریسک را می بندند و ۳۵درصد عوارض پرداختی است.
-شبکه فروش از انحصاری که در قرارداد خودروسازان با بیمه گران وجود دارد ناراضی اند.
– حقوق بیمه گذار در قراردادهای بیمه گران با خودروسازان نقض شده است زیرا ایین نامه ۷۱ در ماده ۹ و ۱۰ اذعان دارد که فروش اجباری بیمه نامه به خریدار ممنوع است.
– مشکل صنعت بیمه و خودروسازها این است که خودرویی ها حق بیمه را با تاخیر می دهند و هزینه فرصت برای صنعت بیمه زیاد می شود که توجیه اقتصادی را از دست می دهد.
-در یک کارگروه تخصصی که به تازگی فعالیت خود را اغاز کرده و تعدادی از کارشناسان در ان حضور دارند ، بحث تغییر کارکرد صدور بیمه نامه شخص ثالث در دولت بعدی در سال ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفته است بر این اساس قرار است تصمیم گرفته شود که صدور ثالث در دولت بعدی به صورت دیگری باشد مثلا یک بیمه نامه یونیک که به صورت کنسرسیومی بوده و خودروسازها روی خودرو به مشتری می دهند.
– شرکت کارگزاری سایپا برای محفوظ نگهداشتن حق خریدار خودرو در انتخاب پوشش بیمه ای ، سامانه با عنوان سابتن (سامانه انتخاب بیمه گر توسط مشتری) ایجاد کرده است در این راستا مدیرعامل کارگزاری بیمه سایپا خبر داد
سامانه فروش الکترونیک خودروی سایپا ؛ امکان انتخاب دو اولویت اول و دوم را برای مشتری جهت انتخاب شرکت بیمه فراهم نموده است تا خریداران خودرو صفرکیلومتر بیمه گر دلخواه خود را انتخاب کنند .
-بنابر اذعام مدیرعامل کارگزاری سایپا تا کنون دوازده شرکت بیمه به این اولویت ها اضافه شده است و امادگی داریم نام شرکتهای دیگر را هم اضافه کنیم.
-اگر کارگزاری متخصص و فنی باشد باید تضاد منافع بین بیمه گر و خودروساز را حل کند.
-چرا شرکتهای بیمه با وجود حواشی و چالش هایی که وجود دارد همچنان به انعقاد قرارداد با خودروسازان راغب هستند؟
اگر وصول حق بیمه مطابق با مصوبه های بیمه مرکزی و به موقع باشد، بیمه گر می تواند این قرارداد را در قالب یک پکیج شامل بیمه نامه های درمان ، اتش سوزی و مسوولیت و … تعریف کنند.سهم نگهداری حق بیمه در امار های افطایش می یابد، ضریب خسارت خودروهای صفر کیلومتر پایین است، شبکه فروش در سال بعد و در صورت تمدید بیمه نامه می توانند میهمان تمدید شوند.
اما با تمما اینها وقتی بیمه نامه ای صادر می شود سهم های قانونی که در بیمه نامه ثالث از جمله مالیات ، سهم وزارت بهداشت ، نیروی انتظامی، صندوق خسارات بدنی و … متصوریم بلافاصله شرکتها متعهد به پرداخت هستند و در حالی که حق بیمه از خریدار خودرو نقدی دریافت می شود ، خودروساز با تاخیر به بیمه گر دریافت می کند و عملا حق بیمه ها به عنوان ابزار سودآوری برای صنایع خودروساز تبدیل می شود.
-باید بستری فراهم شود که بیمه نامه از طریق بسترهای آی تی توسط خریدار خودرو انتخاب شود چرا که هیچ دلیل ندارد حق بیمه با تاخیربه شرکت بیمه پرداخت شود و بیمه گذار حق انتخاب نداشته باشد.
– شرکتهای بیمه در زمانی جهت تعرف کارمزد برای کارگزاران خودروساز ها به شورای عالی بیمه فشار آوردند.
-بهترین راهکار برای حل مناقشات و چالش های خودروسازها و بیمه گران فروش الکترونیک و بدون دخالت خودروساز است که به نظر می رسد شرکتهای بیمه جدید که در راه بازار هستند و زیر ساخت تکنولوژیک دارند به زودی این مساله را حل می کنند.