اخبار مهماقتصادیبیمهصنعت،معدن و تجارتویژهپیشخوان

اهمیت کدام بیشتر است؛ شرکت‌های بیمه یا نمایندگی‌ها؟

 

اهمیت کدام بیشتر است؛ شرکت‌های بیمه یا نمایندگی‌ها؟/میزان اشتغال نمایندگان در صنعت بیمه آمریکا از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷

اقتصادناب_انتظار نمی‌رود که نمایندگی‌ها ۲۴ساعت هفته خدمت‌رسانی کنند، اما آنها برای مشتریان در ساعت‌های غیر کاری چه تمهیداتی اندیشیده‌اند؛ چراکه خسارات تنها بین ساعت هشت تا پنج بعدازظهر در روزهای کاری اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش اقتصادناب به نقل از بیمه داری نوین نمایندگی‌ها بخش مهمی از صنعت بیمه را تشکیل می‌دهند و نقش آنها در فرایند بیمه‌گری غیرقابل‌انکار است؛ اما جواب دادن به این سؤال که شرکت‌های بیمه مهم‌تر هستند یا نمایندگی‌های آنها، شاید واضح به نظر آید.

حق بیمه‌های تولیدی به سمت شرکت‌های بیمه روانه می‌شود، زمان رخ دادن حادثه، ارزیاب خسارت از شرکت بیمه در محل حاضر خواهد شد و نه کارشناسی از سمت نمایندگی‌ها و نیز نوشتن قرارداد و چگونگی بیمه‌نامه‌ها توسط شرکت‌های بیمه تنظیم می‌شود. با این تفاسیر آیا می‌توان بین اهمیت شرکت‌های بیمه و نمایندگی‌های آنها تردید کرد؟ جواب دادن به این سؤال تأمل بیشتری می‌طلبد.

نمایندگی‌ بیمه

یک نمایندگی بیمه -که بعضی‌اوقات می‌تواند یک کارگزار نیز باشد- به کسی گفته می‌شود که بیمه‌نامه‌های شرکت‌های بیمه را به‌صورت مستقیم به مشتریان می‌فروشد. دو نوع نمایندگی بیمه وجود دارد؛ نمایندگی وابسته (کپتیو) و نمایندگی مستقل.

نمایندگی مستقل: نمایندگی‌های مستقل برای چندین شرکت بیمه‌ای مختلف کار می‌کنند و معمولاً طیف گوناگونی از محصولات را به فروش می‌رسانند. نمایندگی‌های مستقل می‌توانند برای هر مشتری بهترین بیمه‌نامه از هر شرکت بیمه‌ای که تمایل داشته باشند، انتخاب کنند. نمایندگی‌های مستقل در معنای واقعی کلمه استقلال دارند و برای یک شرکت بیمه‌ای خاص کار نمی‌کنند، تنها قراردادی که با شرکت‌های بیمه دارند آن است که بیمه‌نامه‌هایشان را به فروش برسانند. نمایندگی‌های بیمه‌ای مستقل برای مشتریان کار می‌کنند.

نمایندگی‌های وابسته: نمایندگی‌های بیمه وابسته تنها برای یک شرکت بیمه‌ای کار می‌کنند و معمولاً انتخاب‌های محدودی برای ارائه به مشتریان در اختیار دارند. مجوز نمایندگی‌های وابسته توسط یک شرکت بیمه‌ای خاص با قوانین و استراتژی‌های مشخص صادر می‌شود. مهم‌ترین مزایای نمایندگان وابسته تشخیص نام و وابستگی آنها به  شرکت بیمه‌ای است. این نمایندگی‌ها از مزایای بازاریابی شرکت‌های بیمه استفاده می‌کنند.

شرکت بیمه

شرکت بیمه یک موسسه مالی است که به افراد و نهادهای مختلف خدمات بیمه‌ای در قالب بیمه‌نامه ارائه می‌دهد. شرکت‌های بیمه مسئول تعیین میزان حق بیمه هستند، این شرکت‌ها با کمک کارشناسان و اکچوئران خود با توجه به تجزیه‌وتحلیل‌های لازم طوری حق بیمه را مشخص می‌کنند که شرکت سود ده باقی بماند. شرکت‌های بیمه می‌توانند طیف گسترده‌ای از محصولات را بنا بر نیاز مشتریان ارائه دهند. این شرکت‌ها می‌توانند تنها در یک شهر خدمات ارائه دهند و برخی دیگر می‌توانند سراسر دنیا محصولات خود را به فروش برسانند.

با تمامی این اوصاف می‌توان گفت که مهم‌ترین بخش در فرایند بیمه‌گری، نمایندگی‌های واقعی هستند. نمایندگی‌های واقعی باید دارایی ویژگی‌هایی باشند که در ادامه به‌مرور آنها می‌پردازیم.

در دسترس بودن

بنا بر نیاز مشتریان امکان دارد که برای خرید یک بیمه‌نامه لازم باشد به دفتر نمایندگی رجوع کرد و با مسئول فروش در نمایندگی ارتباط رودررو برقرار کرد. همچنین برخی از مشتریان شاید تمایل داشته باشند که با یک نمایندگی بیمه‌ای ارتباط برقرار کنند که از تکنولوژی لازم جهت فروش آنلاین محصولات برخوردار باشد. تنها کافی است تا به نمایندگی موردنظر ایمیل داده یا با آنها تماس برقرار کنید. فوراً به درخواست شما رسیدگی خواهند کرد.

آموزش

این بدان معنا نیست که نمایندگی شما باید مدارک دانشگاهی علمی در سطوح بالا داشته باشد. آموزش یعنی زمانی که مشتریان یک بیمه‌نامه را خریداری می‌کنند یا در مورد آن سؤالی دارند، به نحوی پوشش‌های آن را توضیح دهند که مشتریان به‌طور کامل از گستره پوشش‌های آن آگاه شوند. هنگامی که مشتریان اقدام به خرید یک بیمه‌نامه خاص می‌کنند انتظار نمی‌رود که از زوایای پوششی آن اطلاع داشته باشند. یک نمایندگی بیمه واقعی پوشش‌های یک بیمه‌نامه را به‌درستی توضیح می‌دهد و به مشتریان خواهد گفت که چرا به این پوشش‌ها نیاز پیدا خواهند کرد.

تکنولوژی

گفته می‌شود میانگین سنی افرادی که در صنعت بیمه فعالیت می‌کنند به ۵۹ سال می‌رسد، نمایندگی بیمه‌ای که راه‌های ارائه خدمات بهتر به مشتریان را طی می‌کند و از تکنولوژی‌های به‌روز استفاده می‌کند، یک نمایندگی خواهد بود که در صدر بهترین‌ها قرار خواهد گرفت. داشتن یک وب‌سایت و استفاده بهینه از آن برای نمایندگی‌های بیمه‌ای می‌تواند احتمال موفقیت را بالاتر برد. نمایندگی‌های بیمه‌ای که در مسیر توسعه راه‌های خدمت‌رسانی به مشتریان  درحرکت‌اند و از ابزارهای مختلفی همچون وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند، از آن دست نمایندگی‌هایی به شمار می‌روند که مشتریان به دنبال آنها هستند.

خدمات

برای سال‌ها است که نمایندگی‌های بیمه‌ای می‌گویند آن چیزی که آنها را از گردونه رقابت حذف می‌کند، خدماتی است که ارائه می‌دهند.

نمایندگی‌ها لازم است تا در فرایند رسیدگی به خسارت درگیر شوند. نمایندگی‌هایی که برای رسیدگی به یک پرونده خسارت بارها با شرکت بیمه تماس بگیرند، نمی‌توانند به‌خوبی اعتماد مشتریان را به دست آورند. نمایندگی‌ها باید از فرایند رسیدگی به خسارت درکی درستی داشته باشند و آن را به مشتریان انتقال دهند و به آنها اطمینان دهند که این فرایند به‌درستی در حال طی شدن است.

انتظار نمی‌رود که نمایندگی‌ها ۲۴ساعت هفته خدمت‌رسانی کنند، اما آنها برای مشتریان در ساعت‌های غیر کاری چه تمهیداتی اندیشیده‌اند؛ چراکه خسارات تنها بین ساعت هشت تا پنج بعدازظهر در روزهای کاری اتفاق نمی‌افتد.

برخی از نمایندگی‌ها به‌منظور رفع این مشکل در وب‌سایتشان بخشی را در نظر گرفته‌اند که از طریق آن مشتریان می‌توانند مراحل رسیدگی به خسارت را شروع کنند، درخواست گواهی‌نامه یا کارت شناسایی دهند و تمام‌کارهایی که لازم است را در ساعت‌های غیر اداری انجام دهند.

اگر نمایندگی‌های بیمه به‌طور مرتب و مستقیم مشتریان را به شرکت بیمه ارجاع دهند تا خدماتی که نیاز دارند را از شرکت بیمه دریافت کنند، می‌توان سؤالی که در ابتدا مطرح شد را به نحو دیگری پاسخ داد.

اما نمایندگی‌های که خدمات موردنیاز مشتریان را به‌نحوی‌که درخور آن‌هاست فراهم می‌کنند، مهم‌ترین بخش در روابط بیمه‌ای خواهند بود.

میزان اشتغال در صنعت بیمه آمریکا/ ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ (میانگین سالانه؛ هزار نفر)

نمایندگی‌های بیمه، کارگزاران و …

مشاغل بیمه‌ای

بیمه‌گران مستقیم

سایر فعالین مرتبط بیمه‌ای

نمایندگی‌های بیمه، کارگزاران

کل

بیمه اتکایی

مسئولیت/ حوادث

زندگی و سلامت

سال

۲۵۸.۱

۶۷۱.۶

۱۴۷۵.۴

۲۷.۹

۶۴۶.۷

۸۰۰.۸

۲۰۰۸

۲۵۴.۲

۶۵۳.۳

۱۴۶۳.۲

۲۷.۵

۶۳۲.۹

۸۰۲.۸

۲۰۰۹

۲۵۳.۱

۶۴۲.۳

۱۴۴۵.۲

۲۶.۸

۶۱۴.۳

۸۰۴.۱

۲۰۱۰

۲۶۱.۱

۶۴۹.۲

۱۴۲۶.۱

۲۵.۶

۶۱۱.۶

۷۸۸.۹

۲۰۱۱

۲۷۲.۳

۶۵۹.۶

۱۴۳۶.۵

۲۵.۷

۵۹۹.۵

۸۱۱.۳

۲۰۱۲

۲۸۳.۵

۶۷۲.۳

۱۴۳۳.۱

۲۶.۲

۵۹۳.۷

۸۱۳.۲

۲۰۱۳

۲۹۷.۱

۷۲۰

۱۴۴۸.۸

۲۵.۱

۵۹۴.۷

۸۲۹

۲۰۱۴

۳۰۹.۱

۷۶۲.۸

۱۴۶۶.۵

۲۵.۱

۶۱۱.۶

۸۲۹.۸

۲۰۱۵

۳۲۱.۵

۷۸۳.۵

۱۴۸۷.۷

۲۵.۳

۶۴۳.۵

۸۱۸.۹

۲۰۱۶

۳۳۰.۹

۸۰۴.۹

۱۵۱۹.۹

۲۵.۹

۶۴۶.۴

۸۴۷.۶

۲۰۱۷

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا