اخبار روزاقتصاد و داراییاقتصادیبانک و بورسدلار و ارزپول وسرمایه

چشم‌انداز مثبت در صندوق‌های کالایی

اقتصادناب_سال ۹۹، دو صندوق کالایی سحرخیز و نهال در بازار سرمایه پذیره‌نویسی شدند. در این میان صندوق نهال جزو صندوق‌هایی بوده است که توانسته مجوز چندکالایی را بگیرد.

 

به گزارش خبرگزاری اقتصادناب با توجه به اینکه این صندوق‌ها می‌توانند گواهی‌های سایر کامودیتی‌ها را در پرتفوی داشته باشند، در‌حال‌‌حاضر در بازار سرمایه گواهی کالاهای کشاورزی به‌خصوص زعفران بسیار رایج است؛ به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران زعفران می‌توانند به صورت مستقیم و فیزیکی خریداری کنند یا می‌توانند به صندوق‌های کالایی مراجعه کرده و به خرید این دارایی اقدام کنند.

 

با‌این‌حال ‌در بازار سرمایه گواهی‌های دیگری همچون گواهی برنج طارم و برنج فجر نیز وجود دارد و معامله می‌شوند. در‌حال‌حاضر با توجه به شرایط نسبتا مطلوب بین‌المللی، می‌توان برای بازار زعفران روزهای خوبی را متصور بود. البته در این بین توجه به قیمت جهانی زعفران نیز بسیار اهمیت دارد. در صورتی که روابط بین‌المللی گسترش یابد، کشورهایی که واردکننده زعفران هستند، می‌توانند بر قیمت طلای سرخ اثرگذار باشند. نکته‌ای که باید سرمایه‌گذاران به آن توجه کنند، این است که صندوق‌های کالایی ارتباط و همبستگی چندانی با بازار سرمایه و روند آن ندارند؛ بدین صورت که زمانی که بازار سرمایه در خواب رکودی به سر می‌برد یا زمانی که بازار خود را برای اصلاح میان‌مدتی آماده می‌کند، سرمایه‌گذاران تصمیم به نقد کردن پرتفوی می‌گیرند و نقدینگی را به سمت صندوق‌های درآمد ثابت می‌برند که باعث افزایش فشار فروش در صندوق‌های کالایی نیز می‌شوند.

 

در صورتی که این صندوق‌ها به دلیل اینکه گواهی دارند و سهامی در پرتفوی خودشان ندارند، نباید چندان تحت‌تاثیر روند بازار قرار بگیرند. در روزهای گذشته با توجه به روند رو به اصلاح شاخص کل، فشار فروش متوجه این صندوق‌ها نیز بوده است؛ به‌طوری‌که این صندوق‌ها زیر ارزش ذاتی خودشان معامله می‌شدند. بنابراین در صورتی که مدیریت صحیحی بر صندوق‌های کالایی صورت بگیرد، می‌توان انتظار داشت در میان‌مدت صندوق‌های کالایی از رونق نسبی برخوردار شوند. امید است که با برنامه‌ریزی‌های مناسب تعداد صندوق‌های کالایی افزایش یابد و این صندوق‌ها بتوانند مجوز‌های چند‌کالایی اخذ کنند و گواهی‌های بیشتری در پرتفوی داشته باشند تا بتوانند از رشد سایر کامودیتی‌ها نیز بهره‌مند شوند.  نکته دیگر این است که با وجود اینکه مدت طولانی از تاسیس این صندوق‌ها نگذشته و حدود سه سال است که در بازار سرمایه به صورت ETS وجود دارند، به میزانی که به سابقه این صندوق‌ها افزوده شود، این صندوق‌ها به پختگی بیشتری خواهند رسید و تحلیل و پیش‌بینی روند آنها آسان‌تر خواهد شد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

 

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا