اجتماعیاخبار مهماقتصادیفرهنگیمصاحبهمقالاتویژهپیشخوان

افزایش وام ودیعه مسکن دانشجویان متاهل

اقتصادناب_رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره خدمات رسانی برای دانشجویان متاهل از ساخت شهرک های رفاهی در برخی دانشگاه ها برای این گروه از دانشجویان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی پایگاه اقتصادناب؛ صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به منظور ایجاد زمینه مناسب جهت رشد استعدادها و کمک به وضع تحصیلی و معیشت دانشجویان مستعد و کم بضاعت کشور، تشکیل شد.

بودجه صندوق وزارتخانه از محل کمک های دولت، تسهیلات اعطایی سیستم بانکی، درآمد حاصله از سرمایه گذاری های وجوه مازاد صندوق، کمک و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی، وجوه حاصل از محل برگشت اقساط بدهکاران و اجاره بهای خوابگاه های دانشجویی تامین خواهد شد.

در این باره با ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به گفت وگو نشستیم.

هدف از تشکیل صندوق رفاه دانشجویان چیست؟

یزدان مهر: سعی ما بر این است که به ارتقای خدمت‌رسانی در صندوق رفاه دانشجویان جامه عمل بپوشانیم تا دانشجویانی که دارای بضاعت کمتری هستند بتوانند با حمایت این صندوق ادامه تحصیل دهند.

متاسفانه امروز کمبود خوابگاه داریم برنامه خاصی برای ایجاد و ساخت خوابگاه های دانشجویی دارید؟

یزدان مهر: بله، تاکید ما در برنامه ششم توسعه ایجاد خوابگاه برای دانشجویان با کمک دولت است و قرار است در این بین خوابگاه دانشجویان متاهل را هم گسترش دهیم.

درمصوبه اخیر صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم هم احداث یک یا دو سرای متاهلی تصویب شده، حتی برخی از دانشگاه ها مشغول ساخت شهرک های رفاهی متاهلیهستند.

برنامه صندوق رفاه در برنامه ششم توسعه/ آخرین وضعیت پرداخت وام دکتری تابستان/ تسهیلات صندوق رفاه در سال تحصیلی جدید
توسعه سرای متاهلی مورد حمایت ماست و در قالب تسهیلاتی که پرداخت می کنیم اولویت با دانشجویان متاهل است تا کمبود سرای متاهلی جبران شود.

وام تابستانه تا پایان مرداد پرداخت می شود

وام تابستانه دکتری پرداخت شده است یا خیر؟

یزدان مهر: با  پیگیری‌های مکرر صندوق رفاه و تأمین اعتبار وام مذکور توسط این صندوق، لیست وام تأیید و تا پایان مرداد ماه سال جاری توسط صندوق رفاه به حساب دانشجویان واریز می شود.

وام ودیعه مسکن دانشجویان متاهل به کجا رسید؟

یزدان مهر: سال گذشته بالغ بر ۴۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن متاهلین و کمک رهنی به دانشجویان دانشگاه های کشور پرداخت شد که قرار است امسال این مبلغ افزایش یابد و به ۵۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برسد.

همچنین در سال ۹۶، وام ودیعه مسکن دانشجویان متاهل از ۷ میلیون به ۱۵ میلیون تومان و در کلانشهرها نیز از ۶ میلیون به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافت،در برخی شهرها هم مبلغ وام مسکن از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۹ میلیون تومان افزایش یافته است.

خوشبختانه بخش عمده ای از دانشجویان از این ظرفیت استفاده کنند و برخی از دانشگاهها هم در این زمینه به کمک ما آمدند؛ مانند دانشگاه های صنعتی شریف، علامه طباطبایی و علم و صنعت که معادل تسهیلاتی که ما به دانشجویان متاهل پرداخت کردیم همان مقدار هم دانشگاه پرداخت کرد و دانشجو توانست در فضای متاهلی خوبی اسکان یابد.

مشاور وزیر علوم و رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: در دانشگاه شهیدبهشتی هم خوشبختانه خیرین با مجتمعی که احداث کردند بخش قابل توجهی از دانشجویان متاهل را اسکان دادند.

اولویت برنامه شما در طول برنامه ششم چیست؟

یزدان مهر: قرار است تا پایان برنامه ششم یک هزار و ۱۰۰ دانشجوی متاهل در خوابگاه های متاهلی ساکن شوند و در طول برنامه ششم در صورتی که اعتبارات لازم تامین شود، برای ۲۵ هزار دانشجوی جدید هم خوابگاه متاهلیایجاد کنیم.

برنامه صندوق رفاه در برنامه ششم توسعه/ آخرین وضعیت پرداخت وام دکتری تابستان/ تسهیلات صندوق رفاه در سال تحصیلی جدید

تسهیلات صندوق رفاه به دانشجویان مناطق زلزله زده کرمانشاه

 امسال چه تسهیلاتی ارائه می کنید؟

یزدان مهر: سال گذشته تسهیلات ویژه ای به دانشجویان مناطق زلزله زده صورت گرفت.

صندوق رفاه به صورت ویژه و فوق‌العاده علاوه بر رسیدگی به مشکلات رفاهی دانشگاهی غرب کشور به ویژه استان کرمانشاه که در این حادثه دچار مشکل شده‌اند، نسبت به پرداخت تسهیلات و کمک فوق‌العاده به دیگر دانشجویان هم در اسرع وقت اقدام کرد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تصریح کرد: امسال هم  با توجه به تسهیلات ۵۰۰ میلیارد تومانی که برای ساخت خوابگاه‌ها ظرفیت سازی شده است، ساخت خوابگاه های متاهلی در اولویت قرار دارد.

باتوجه به آغاز سال تحصیلی جدید افزایش یارانه غذا داریم یا خیر؟

یزدان مهر: یارانه غذا کمکی به ارتقای سلف سرویس‌هاست و اعتبار آن امسال ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون افزایش یافته است در حالی که سال گذشته اعتبار آن حدود ۳۱ میلیارد و ۷۰۰میلون تومان بود.

بیش از ۸۰ درصد دانشجویان زیر مجموعه وزارت علوم شهریه پرداز هستند

چند درصد دانشجویان کشور شهریه پرداز هستند؟

یزدان مهر:در شرایط فعلی حدود ۸۵ هزار دانشجو کشور شهریه پرداز هستند در واقع بیش از ۸۰درصد دانشجویان دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم شهریه‌پرداز هستند و به دلیل محدودیت منابع دولتی ردیف شهریه در ردیفی متفرقه قرار گرفته است همچنین از حیث پرداخت وام شهریه در محدودیت بودیم، اما تلاش کردیم از درآمد‌های اختصاصی استفاده کنیم.

امسال با یکی از بانک‌های دولتی هم افزایی داشته‌ایم تا وام قرض‌الحسنه بیشتری به دانشجویان ارائه دهیم، سال گذشته وام شهریه‌ای که پرداخت شد ۷۳ میلیارد تومان بود، امسال اعتبار وام شهریه به بیش از ۱۵۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و می‌توانیم دانشجویان بیشتری را پوشش دهیم.

سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان وام ازدواجداشته‌ایم که امسال به ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

برنامه صندوق رفاه در برنامه ششم توسعه/ آخرین وضعیت پرداخت وام دکتری تابستان/ تسهیلات صندوق رفاه در سال تحصیلی جدید

خبر خوش برای دانشجویان؟

یزدان مهر: طرح بخشودگی جرایم دانشجویان از ۲۰ مرداد تا ۱۰شهریور برای حال رفاه دانشجویان اجرا می‌شود و دانشجویانی که بدهی خود را کامل پرداخت کنند از بخشودگی ۱۰۰درصدی بهرمند می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا