آیین نامه شماره ۷۱
شورایعالی بیمه با استناد به ماده ۱ و بند ۵ ماده ۱۷ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمهگری و به منظور:
· تقویت اعتماد عمومی به صنعت بیمه و افزایش آگاهی عمومی از خدمات بیمه ای و شیوه عرضه آن
· الزام بیمه گران به ارایه اطلاعات کامل، درست و به موقع قبل و بعد از صدور بیمه نامه به بیمه گذاران
· الزام بیمه گران به تسهیل فرایند بررسی و پرداخت خسارت و رسیدگی به شکایات بیمه ای
در جلسه مورخ ۲۳/۰۳/۱۳۹۱ “آییننامه حمایت از حقوق بیمهگذاران، بیمهشدگان و صاحبان حقوق آنها” را در هفت فصل، سی و سه ماده و چهار تبصره به شرح ذیل تصویب نمود:
فصل اول: تعاریف
ماده ۱- واژگان و اصطلاحات مذکور در این آییننامه صرفنظر از هر مفهوم دیگری که داشته باشند با این تعاریف استفاده شدهاند:
۱- بیمه مرکزی: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
۲- عرضه کننده بیمه: شامل مؤسسه بیمه، نماینده بیمه و دلال رسمی (کارگزار) بیمه است.
۳- مؤسسه بیمه: شرکت بیمه ای است که دارای پروانه فعالیت از بیمه مرکزی بوده و مجاز به انجام عملیات بیمه است.
۴- دلال رسمی(کارگزار) بیمه: شخصی حقیقی یا حقوقی است که در مقابل دریافت کارمزد، واسطه انجام معاملات بیمه بین بیمه گذار و بیمه گر بوده و شغل او منحصراً ارایه خدمات بیمه ای می باشد. دلال رسمی بیمه باید دارای پروانه دلالی رسمی بیمه از بیمه مرکزی باشد.
۵- نماینده بیمه: شخصی حقیقی یا حقوقی است که پس از اخذ مجوز فعالیت از یک شرکت بیمه در مقابل دریافت کارمزد یا هزینه صدور به عرضه خدمات بیمه در یک یا چند رشته و به نمایندگی از جانب یک شرکت بیمه طرف قرارداد همان شرکت می پردازد.
۶- متقاضی خدمات بیمهای: شخص حقیقی یا حقوقی است که به منظور دریافت خدمات بیمه ای به عرضهکننده بیمه مراجعه می نماید.
۷- بیمه گذار: شخص حقیقی یا حقوقی است که مشخصات وی در بیمه نامه یا قرارداد بیمه ذکرگردیده و متعهد به پرداخت حقبیمه است.
۸- فرم پیشنهاد بیمه: مجموعه پرسشهایی است که بیمه گر به منظور شناسایی نیازهای بیمه ای،کسب اطلاعات در مورد موضوع بیمه، ارزیابی خطر و تعیین نرخ حقبیمه از متقاضی خدمات بیمه یا نماینده وی می پرسد و پس از پاسخ متقاضی و تکمیل فرم و امضاء آن توسط بیمهگذار یانماینده وی، جزء لاینفک بیمه نامه محسوب می شود.
۹- بیمه نامه یا قرارداد بیمه: سندی کتبی مشتمل بر مشخصات و تعهدات بیمه گر و بیمه گذار و شرایط عقد بیمه است.
۱۰- حقبیمه: وجهی که بیمه گذار در برابر اخذ پوشش و تعهد بیمه گر برای جبران خسارت وارده به موضوع بیمه در صورت وقوع یا بروز حادثه تحت پوشش بیمه نامه می پردازد.
۱۱- شرایط عمومی: قسمتی از مندرجات بیمهنامه به صورت چاپی است که برای هر رشته بیمه ای، به صورت یکسان برای کلیه بیمه گذاران، توسط بیمه گر بر اساس مصوبه شورایعالی بیمه یا مجوز بیمه مرکزی نوشته می شود. شرایط عمومی شامل مواردی از قبیل تعاریف و اصطلاحات، مقررات حاکم بر طرفین قرارداد، وظایف و تعهدات بیمهگر و بیمهگذار، خطرات اصلی تحت پوشش، خطرات استثناء شده، شرایط فسخ، انفساخ و ابطال بیمهنامه و نحوه حل اختلافات احتمالی آتی است.
۱۲- شرایط خصوصی: قسمتی از مندرجات بیمه نامه، شامل شرایط و اطلاعات خاص و ویژه و یا پوششهای اضافی یا حذفی است که بین بیمه گر و بیمهگذار معین، توافق می گردد. در صورت تعارض بین شرایط عمومی و شرایط خصوصی، شرایط خصوصی بیمهنامه بر شرایط عمومی مقدم است.
۱۳- شرایط پیوست بیمهنامه: متون استانداردی که معمولاً توسط نهادهای بینالمللی بیمه برای هر یک از رشتههای بیمه به صورت شرایط استاندارد یا کلوز بیمهای تدوین و در عرف بینالملل حاکم بوده و به بیمهنامه پیوست میشود و جزء لاینفک آن محسوب میگردد. شرایط پیوست بیمهنامه بر شرایط عمومی مقدم است.
۱۴- الحاقیه: اوراقی که به بیمه نامه ضمیمه شده و جزء لاینفک آن محسوب می شود و هر گونه تغییر در بیمهنامه از طریق آن صورت می گیرد.
۱۵- جدول بازخرید: جدولی است که به بیمهنامههای عمر دارای ذخیره ریاضی پیوست میشود و ارزش بازخرید بیمه نامه در طول مدت اعتبار در آن مشخص می شود.
۱۶- جدول سرمایه مخفف: جدولی است که به بیمهنامههای عمر دارای ذخایر ریاضی پیوست میشود که سرمایه بیمه نامه در پایان دوره را در صورت توقف یا خودداری از پرداخت حقبیمه توسط بیمه گذار در طول مدت اعتبار بیمه نامه مشخص می نماید.
۱۷- فروش اجباری بیمه: هر گونه فروش بیمه بدون تقاضا و تمایل بیمه گذار یا ملزم کردن وی به هر طریقی به خرید بیمه یا خرید از یک بیمه گر خاص.
۱۸- اطلاعات شخصی: به اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، تحصیلات، نشانی محل سکونت و محل کار، کد پستی، شغل، شماره تلفن شخصی، کد ملی، شماره حساب بانکی، شماره کارت اعتباری، میزان درآمد و ثروت، عادت های فردی، بیماری های جسمی و روانی فردی و خانوادگی، قومیت، جنسیت و مذهب گفته می شود.
۱۹- بیمه زندگی(عمر): نوعی از بیمههای بازرگانی که در آن انجام تعهد بیمه گر منوط به فوت و یا حیات بیمهشده طی مدت بیمه است.
۲۰- بیمههای غیر زندگی: عبارتست از کلیه رشته های بیمه بازرگانی به استثناء بیمه های زندگی.
۲۱- بیمه شخص ثالث: بیمه موضوع قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب مجلس شورای اسلامی
فصل دوم: اطلاع رسانی و تبلیغ خدمات بیمه ای
ماده ۲- منظور از تبلیغ بیمه ای هرگونه معرفی انواع خدمات بیمهای است که به منظور ایجاد تقاضا و تأثیر در فروش بیمه به صورت متن، تصویر و صوت از طریق مطبوعات، رسانههای همگانی و یا سایتهای اینترنتی یا هر ابزار ارتباطی دیگر انجام میشود.
ماده ۳- عرضه کنندگان بیمه باید از تبلیغات گمراه کننده خودداری نمایند. منظور از تبلیغ گمراه کننده تبلیغی است که:
۱- موجب ابهام در تشخیص محصولات بیمه ای شود.
۲- وعده هایی خارج از پوشش های مقرر در بیمه نامه یا فراتر از عملکرد بیمه گر ارایه دهد.
۳- با شرایط بیمه نامه منطبق نباشد.
۴- با قوانین و مقررات بیمه ای و عرف بیمه منطبق نباشد.
ماده ۴- مؤسسات بیمه موظفند از انطباق تبلیغات بیمه ای شرکت، نمایندگان خود و کارکنان آن با مقررات مربوط اطمینان حاصل نمایند و ضمن ایجاد سیستمی برای کنترل محتوی، فرم و روش انتشار تبلیغات بیمه ای موارد زیر را ثبت و در دفاتر مؤسسه نگهداری نماید:
۱- اختصاص کد برای هر تبلیغ بیمهای و نگهداری یک نمونه از هر تبلیغ منتشر شده به مدت حداقل سه سال
۲- تهیه گزارش برای هر تبلیغ بیمهای به گونه ای که این گزارش شامل مشخصات تبلیغ، روش، گستردگی و پوشش بیمه ای مورد تبلیغ باشد.
تبصره- مؤسسات بیمه موظفند قبل از انجام تبلیغات بیمهای در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تایید بیمه مرکزی را اخذ نمایند. عدم اظهار نظر بیمه مرکزی ظرف مدت یک هفته از تاریخ دریافت تقاضا به منزله تایید است.
ماده ۵- هرگونه تبلیغ بیمه ای که توسط نمایندگان بیمه انجام می شود باید با هماهنگی و تائید مؤسسه بیمه ذیربط باشد. مؤسسه بیمه موظف است بر تبلیغات نمایندگان خود نظارت نموده و با موارد تخلف برخورد نماید.
ماده ۶- عرضه کننده بیمه موظف است در وب سایت یا پرتال خود، نام ثبت شده، شماره مجوز، لوگو و شناسه ملی(اشخاص حقوقی) خود را درج نماید.
ماده ۷- در مواردی که بیمه مرکزی تبلیغ بیمه را مغایر با قوانین و مقررات تشخیص دهد، اقدامات زیر را انجام میدهد:
۱- دستور تغییر یا اصلاح تبلیغ مطابق نظر بیمه مرکزی و انتشار مجدد آن از طریق همان رسانهای که تبلیغ اولیه از آن طریق منتشر شده است.
۲- جلوگیری از ادامه انتشار تبلیغ.
۳- هرگونه اقدام دیگری که توسط بیمه مرکزی در جهت حفظ منافع عمومی مناسب تشخیص داده شود.
فصل سوم: فروش، پیشنهاد و صدور بیمه نامه
ماده ۸ – عرضه کننده بیمه موظف است کلیه اطلاعات ضروری در مورد پوشش های بیمه، وظایف و تعهدات بیمهگر و بیمهگذار، میزان حقبیمه و نحوه پرداخت آن، استثنائات و محدودیت های بیمهنامه، تاریخ شروع و انقضای بیمهنامه و نحوه ارایه خدمات بیمهای و سایر توضیحات لازم را به متقاضی خدمات بیمه به صورتی مناسب (نظیر مکتوب، الکترونیکی و غیره) اعلام نماید. این اطلاعاتباید به گونه ای ارایه شود که مقایسه خدمات بیمه ای را از نظر قیمت، مدت و شرایط برای متقاضی خدمات بیمه امکان پذیر سازد.
ماده ۹- فروش اجباری بیمه به هر طریقی ممنوع است. در صورت اثبات فروش اجباری بیمه نامه، شرکت بیمه مکلف است در صورت درخواست بیمه گذار بیمه نامه های صادره را باطل، حقبیمه های دریافتی را عیناً مسترد نماید.
ماده ۱۰- عرضه کننده بیمه مکلف است قبل از صدور بیمه نامه، فرم پیشنهاد بیمه را که توسط متقاضی خدمات بیمه تکمیل و امضاء شده دریافت و یک نسخه را درسوابق خود نگهداری نماید.
ماده ۱۱- عرضه کننده بیمه باید به نحو مقتضی پیامدهای ناشی از اظهارات خلاف واقع یا کتمان حقیقت از روی عمد را به اطلاع متقاضی خدمات بیمه برساند.
ماده ۱۲- عرضه کننده بیمه نباید هیچ گونه اطلاعاتی مازاد بر اطلاعاتی که طبق قوانین و مقررات مربوط برای انجام عملیات بیمه گری ضرورت دارد از متقاضی خدمات بیمه درخواست نماید.
ماده ۱۳- عرضه کننده بیمه موظف است از اطلاعات شخصی متقاضی بیمه و بیمه گذاران محافظت نموده و جز به حکم قانون از افشاء و ارایه آن به اشخاص ثالث خودداری نماید.
ماده ۱۴- مؤسسه بیمه موظف است بیمه نامه و شرایط آن را با حروف خوانا، و عبارات قابل درک برای عموم بیمهگذاران تهیه نماید. مسئولیت درج صحیح اطلاعات در بیمه نامه بر عهده بیمه گر است و موارد اجمال، ابهام یا اختلاف در مندرجات بیمهنامه یا سایر مستندات به نفع بیمهگذار یا ذینفع تفسیر میشود.
ماده ۱۵– عرضهکننده بیمه موظف است بیمهگذار را متوجه اهمیت مطالعه مفاد قرارداد بیمه یا بیمهنامهجهت حصول اطمینان از تناسب پوشش بیمه با نیاز خود نماید.
ماده ۱۶- عرضه کننده بیمه موظف است بیمهنامه صادره را مشتمل بر شرایط عمومی و سایر شرایط به بیمه گذار تسلیم نماید.
ماده ۱۷– مؤسسه بیمه موظف است علاوه بر رعایت ماده سه قانون بیمه، حداقل اطلاعات و موارد زیر را در بیمهنامههای زندگی درج نماید:
۱- نام محصول بیمهای بر اساس مصوبه شورایعالی بیمه یا مجوز بیمه مرکزی
۲- تعریف عبارات و واژه های بکار رفته در بیمه نامه
۳- شرایط، پوشش ها و استثنائات بیمه نامه
۴- مشخصات و اقامتگاه بیمه گر، بیمه گذار، بیمه شده، ذینفع یا ذینفعان و سهم هر یک و پیامد عدم تعیین ذینفع
۵- در صورت وجود شرط مشارکت در منافع، درج آن در بیمهنامه و مشخص کردن شیوه پرداخت آن
۶- زمان صدور بیمهنامه و شروع پوشش، سررسید بیمه نامه و موعدی که در آن سرمایه بیمه و سایر مزایا قابل پرداخت میشود.
۷- مشخص کردن مبلغ سرمایه بیمه خطر فوت یا به شرط حیات و سایر مزایای قابل پرداخت و شرایط پرداخت آنها
۸- مدارک لازم برای ایفای تعهدات بیمه گر
۹- حداکثر مهلت زمانی انجام تعهدات بیمه گر
۱۰- مبلغ اقساط حقبیمه، دورههای پرداخت، موعد و مهلت پرداخت، زمان پرداخت آخرین قسط حقبیمه، شرایط معافیت از پرداخت حقبیمه و تصریح پیامدهای عدم پرداخت به موقع اقساط حقبیمه
۱۱- وجود یا عدم وجود شرط مشارکت در منافع و شیوه پرداخت آن
۱۲- ضوابط اعطای وام و نرخ سود آن
۱۳- هرگونه شرایط خاص مانند محدودیت سنی برای بیمهشده یا شرط خودکشی
۱۴- شرایط تبدیل بیمهنامه به بیمهنامه با سرمایه مخفف، بازخرید، تبدیل و تمدید بیمه نامه
ماده ۱۸- مؤسسه بیمه موظف است علاوه بر رعایت ماده سه قانون بیمه، حداقل اطلاعات و موارد زیر را در بیمهنامههای غیرزندگی درج نماید:
۱- نام محصول بیمهای بر اساس مصوبه شورایعالی بیمه یا مجوز بیمه مرکزی
۲- تعریف عبارات و واژه های بکار رفته در بیمه نامه
۳- شرایط، تعهدات، خطرات تحت پوشش و استثنائات بیمه نامه
۴- مشخصات و اقامتگاه بیمه گر، بیمهگذار و هر ذینفع دیگر
۵- تاریخ صدور بیمه نامه و ابتدا و انتهای بیمه
۶- حداکثر تعهد بیمه گر در هر حادثه و در مدت بیمه
۷- مدارک لازم برای ایفای تعهدات بیمه گر
۸- سهم بیمه گذار از هر خسارت (فرانشیز یا کاستنی)
۹- میزان حقبیمه و نحوه پرداخت آن
۱۰- فهرست و مشخصات اموال، اشخاص، منافع و یا مسئولیتهای تحت پوشش
۱۱- موقعیت مکانی اموال منقول و غیرمنقول یا منافع تحت پوشش بیمه نامه با ذکر ارزش هر یک یا محدوده جغرافیایی پوشش بیمه نامه
منبع:بیمه مرکزی