استراتژی فراگیری بیمه در وزارت اقتصاد تدوین می شود
معمارنژاد معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد:
بیمه مرکزی تغییرات مداوم مدیریتی در شرکتهای بیمه را به تحقیق گذارد
به گزارش اقتصادناب معمارنژاد معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد گفتگوئی با ریسک نیوز به انجام رسانده که در پی می آید:
* آقای معمارنژاد، وزارت اقتصاد و دارایی نسبت به بیمه چه نگاهی دارد و چه استراتژی هائی را تعریف کرده است؟
بیمه یکی از اجزای بازار مالی است. کشورهای پیشرفته جهان استراتژی خاصی به نام فراگیری مالی یا شمولیت مالی یا Financial inclusion دارند. بر اساس این استراتژی باید خدمات مالی از جمله خدمات بانکی، بیمهای، بورس و سهام را در اقصی نقاط کشور در اختیار مردم قرار دهیم؛ به تعبیر دیگر باید شرایط به گونهای فراهم شود که همه به این نوع خدمات مالی که یکی از آنها بیمه است دسترسی داشته باشند. ما این استراتژی را در وزارتخانه تدوین کردیم و امیدواریم تا قبل از پایان دولت آن را برای تصویب به دولت ارسال کنیم؛ به این ترتیب قرار است این استراتژی هم در حوزه بیمه، هم در حوزه بانک و هم در حوزه سهام تدوین شود.
* برخی انتقادات نسبت به وزارت افتصاد وجود دارد مبنی بر اینکه در انتصابات صنعت بیمه از جمله انتصاباتی که سالهای گذشته مثلا در بیمه البرز رخ داد، ورود پیدا کرده و مداخله می کند ارزیابی شما چیست؟
آیا غیر از این انتظار دارید؟ ما سهامداریم نباید دخالت کنیم؟بیمه ایران ۳۵ درصد بازار بیمه را در اختیار دارد؛ ولی بیمه البرز ۶ درصد بازار بیمه را در اختیار دارد. الزامات مدیریت برای یک شرکت بیمه با ۳۵ درصد سهم بازار متفاوت است با شرکت بیمهای که ۶ درصد سهم بازار را در اختیار دارد. طی بررسی عملکردی به این نتیجه رسیدیم که باید تغییراتی در بیمه ایران ایجاد کنیم. بخشی از اقدامات و سیاستها و عملکرد آقای پورکیانی در بیمه ایران قابل دفاع بود؛ بنابراین تشخیص وزارتخانه بر این بود که ایشان مدیریت شرکتی که سایز کوچکتری از شرکت بیمه ایران دارد را بر عهده بگیرد زیرا پرتفوی بیمه البرز یکپنجم بیمه ایران است؛ از طرفی بیمه البرز گرفتاریهای بیمه ایران را ندارد؛ به همین دلیل تغییر ایجاد شد .ما به عنوان سهامدار باید در انتصاب مدیرها دخالت کنیم اگر چه در شرایط فعلی دیگر سهمی در بیمه البرز نداریم و قطعا دخالتی هم نخواهیم داشت.
در خصوص جابجائی مدیریتی اواخر سال گذشته در بیمه ایران نیز باید بگویم ایجاد تعامل بهتر و مطلوب تر در میان هیات مدیره جهت پیشبرد اهداف به این امر انجامید.
اما در مورد مدیر عامل جدید بیمه ایران باید بگویم که خوشبختانه تعادل و تعامل بین مدیرعامل و هیات مدیره برقرار شده و امیدواریم توسعه بیمه ایران در سایه این تعامل ایجاد شده که بسیار مطلوب است بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد از جمله اینکه افزایش سرمایه نیز عملیاتی شده است.
* لطفاً در مورد واگذاریها صحبت کنید.
دو شرکت بیمه را در اختیار داشتیم؛ یکی شرکت بیمه اتکایی امین و دیگری شرکت بیمه البرز بود که هر دو را واگذار کردیم. ۹ درصد بیمه البرز و ۵/۷ درصد بیمه اتکایی امین در صندوق دارا یکم به سه بانک طلبکار از دولت واگذار شد و به این ترتیب امروز دولت در بیمه البرز و اتکایی امین سهمی ندارد. دولت سهام بیمهای ندارند فقط ۱۰۰ درصد سهم بیمه ایران که ۳۵ درصد پرتفوی بازار را تشکیل میدهد در اختیار دارد.
* تغییرات مدیریتی صنعت بیمه بسیار زیاد است به نظرتان این تغییرات ناشی از چه چیزی است؟ از طرفی بحث حاکمیت شرکتی هم بیشتر یک نمایش در صنعت بیمه است.
به نظرم بسیاری از این مباحث به مباحث مدیریت ریسک مربوط است. گاهی سهامداران متوجه میشوند که مدیران بیش از حد ریسک برداشتهاند؛ البته سهامداران میتوانند از طریق هیئت مدیره اعمال نظر کنند؛ ولی در مورد اینکه چرا چنین اتفاقاتی میافتد تحلیلی ندارم.
* آیا نهاد حاکمیتی بیشتر نباید روی این نوع مسائل نظارت داشته باشد.
درست است بیمه مرکزی بیشتر میتواند در این مورد پاسخگو باشد. بیمه مرکزی باید در مورد تغییر مدیران تحقیقات انجام دهد یا وقتی یک شرکت بیمه ظرف دو سال سه مدیرعامل عوض میکند باید مطالعه و بررسی کند که این امر ناشی از عملکرد مدیرعامل است یا آنچه سهامداران میخواستند عملی نکرده است.
در ادامه باید باید بگویم، مجلس اعلام کرد که ضریب نفوذ صنعت بیمه از ۵/۲ باید به ۷ درصد برسد؛ اما الزامات دستیابی به ضریب نفوذ ۵/۶ الی ۷ درصد برای صنعت بیمه فراهم نشده از فرهنگسازی و اطلاعرسانی به مردم گرفته تا تنوع ابزارها و محصولاتی که صنعت بیمه میتواند ارائه دهد در این مورد دخیل هستند.
یک سری اختلافات آماری در این بین وجود دارد که بیمهها جزو بیمه محسوب نمیشوند؛ مثلاً صندوقی به نام صندوق بیمه محصولات کشاورزی داریم که هیچ وقت در آمارهای بیمه جزو صنعت بیمه حساب نشده است.