اخبار مهماقتصادیبیمهویژهپیشخوان

نگاهی به دومین گردهمایی ارزیابان حرفه ای خسارت؛

اقتصادناب_نگاهی به جامعه ارزیابان خسارت مشخص می کند که گاها در میان شرکتهای ارزیابی خسارت نوعی رقابت غیر منسجم وجود دارد این در حالی است که به دلیل کوچک بودن میزان فعالیتهای این گروه ، بهتر است ارزیابان پیش از رقابت با یکدیگر به فکر ایجاد مشارکت برای بزرگ شدن کیک خود باشند.

به گزارش اقتصادناب، دومین گردهمایی ارزیابان حرفه ای خسارت امروز برگزار شد ، سال گذشته نیز این گردهمائی با حضور همتی رئیس کل وقت بیمه مرکزی برگزار گردید در این راستا به نظر می رسد، شاید بهتر باشد انجمن صنفی ارزیابان خسارت ، بازخوردها و نتایج گردهمائی سال گذشته را بررسی و تحلیل کنند تا مشخص گردد که ایا اهداف کوتاه مدت و میان مدت ، حتی به صورت نسبی،  در سایه برگزار این همایش حاصل شده است؟

در حال حاضر چالش هائی چون فقدان تعرفه مشخص ، عدم همکاری برخی شرکتها با ارزیابان خسارت ، فقدان اتصال جامعه ارزیابان خسارت به تشکل و انجمنهای صنفی موجود در صنعت بیمه و … از دغدغه هائی است که سبب شده این گروه از صنعت بیمه مهجور واقع شوند.

به نظر می رسد انچه که برای شرکتهای ارزیابی خسارت در شرایط فعلی بیشتر ضرورت دارد قبل از رقابت ، ایجاد همگرائی و مشارکت جهت نفوذ بیشتر در صنعت بیمه است .

خبر خوب برای ارزیابان خسارت اینکه رییس کل بیمه مرکزی در این همایش عنوان کرد:  سیاست بیمه مرکزی برون سپاری فعالیتهای اجرائی است بنابراین شرکتهای بیمه باید در راستای این سیاست حرکت کنند،  در این راستا انتظار دارم ارزیابان خسارت در استانها افزایش پیدا کند تا خدمت رسانی تسهیل شود بنابراین لزومی ندارد در یک استان از ارزیاب استان دیگر یا تهران استفاده شود.
سلیمانی بر ضرورت وجود ارزیابان خسارت مستقل و برون سپاری کار ارزیابی توسط شرکت‌های بیمه تاکید کرد.

رییس کل بیمه مرکزی از حمایت بیمه مرکزی بر ایجاد شرکت‌های ارزیابی  خسارت بین المللی خبر داد و عنوان کرد: با توجه به اعمال تحریم ها ، به ایجاد شرکت‌های ارزیابی خسارت در سطح بین المللی نیازداریم که در این زمینه مجموعه ارزیابان خسارت باید قوی تر عمل کنند.

وی ادامه داد: باید شرکت های حقوقی قوی، به قوانین بین المللی آشنا شوند تا در صورت بروز خسارت، ارزیابی آن را انجام دهند؛ چرا باید از شرکت های خارجی بخواهیم که برای ما ارزیابی خسارت کنند در حالی که می توان از همین زمینه درآمد کرد.

سلیمانی با اشاره به بروز سوانح دریایی گفت: اتفاقی برای یکی از کشتی‌ها در کانال سوئز رخ داد اما به دلیل نبود شرکت‌های ارزیابی بین‌المللی در ایران مشخص نشد که ارزیابی خسارت سانحه به درستی انجام شده است یا خیر. بنابراین لازم است شرکت‌های ایرانی دارای مجوز بین‌المللی ارزیاب خسارت داشته باشند تا مطمئن باشیم که خسارت به درستی ارزیابی شده است.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه ارزیابان مستقل باید بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار باشند، ادامه داد: علت این است که این ارزیابان باید ارزیابی حادثه را به صورت مستقل انجام و ارزیابی حقیقی را انجام دهند.

غلامرضا سلیمانی در همایش ارزیابان خسارت عنوان کرد: ماده ۱۵ آیین نامه ۸۵ بر بکارگیری ارزیابان دارای مجوز و برخورد با ارزیابان بدون مجوز تاکید کرده است در این راستا از معاونت نظارت بیمه مرکزی می خواهم جهت ارتقا کار ارزیابان مجوز دار با ارزیابان بدون مجوز برخورد شود

وی تاکید کرد : شرکت‌های بیمه به صرف مجوزدار بودن با ارزیابان همکاری نکنند بلکه بر تخصص ارزیابان تاکید  کنند.

رییس کل بیمه مرکزی بر تقویت انجمن صنفی ارزیابان خسارت تاکید کرد و گفت: سیاست بیمه مرکزی واگذاری اختیارات اجرایی به نهادهای صنفی است.

در ادامه این همایش سید مجید بختیاری ضمن ارزیابی فعلی جامعه ارزیابان خسارت به نکات کلیدی اشاره کرد و گفت: نگاهی به جامعه ارزیابان خسارت مشخص می کند که گاها در میان شرکتهای ارزیابی خسارت نوعی رقابت غیر منسجم وجود دارد این در حالی است که به دلیل کوچک بودن میزان فعالیتهای این گروه ، بهتر است ارزیابان پیش از رقابت با یکدیگر به فکر ایجاد مشارکت برای بزرگ شدن کیک خود باشند.

مدیر عامل بیمه رازی تاکید کرد:  این جامعه  نیازمند هم افزایی و سرمایه گذاری های مشترک هستند و قبل از هر چیزی باید در متقاعد کردن مدیران برای استفاده از جامعه ارزیابان خسارت ورود پیدا کنند تا این کیک به مرور بزرگ شود.
وی با تاکید بر ایجاد هم افزائی و اشتراک منافع به جای رقابت غیر مطلوب متذکر شد:به نظر می رسد با بزرگ شدن کیک ارزیابان خسارت در صنعت بیمه گام بعدی توجه جامعه ارزیابان به نواوری و تحولات ساختاری از طریق آی تی است .
بختیاری معتقد است: با توجه به اینکه ارزیابان خسارت سهم قابل توجهی در کاهش تقلبات و تخلفات می توانند داشته باشند ورود انها به حوزه تولید نرم افزار و سامانه های مرتبط ضروری است.
مدیر عامل بیمه رازی در ادامه به دغدغه ها و انتظارات صنعت بیمه از ارزیابان خسارت اشاره کرد و گفت: رضایتمندی مشتریان ، کاهش تقلبات ، تسهیل و تسریع ارزیابی خسارت و همچنین متقاعد کردن شرکتهای بیمه به برون سپاری ارزیابی خسارت از دغدغه هائی است که در جامعه ارزیابان خسارت دیده می شود و با ایجاد هم افزایی و مشارکت و تقویت تشکل صنفی باید برای ان راهکار اندیشیده شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا