مدیری جوان و تحول گرا بر مسند بیمه “باران“
به نظر می رسد ، شرکت بیمه تخصصی عمر باران به دلیل ترکیب مناسب سهامداری خود و تمرکز بر توسعه بیمه عمر از یک سو و مدیریت سرمایه گذاری منابع حاصل از بیمه های عمر از سوی دیگر در اینده نزدیک بتواند تحولی قابل قبول در صنعت بیمه بر جای گذارد همان تحولی که از بیمه عمر خاورمیانه انتظار می رفت که البته تا کنون چندان نتوانسته انتظارات را برآورده کند.
طی مدت دوسالی که از تاسیس بیمه عمر خاورمیانه می گذرد این شرکت حداقل در بازار هدف چندان نتوانسته پویائی ایجاد کند این در حالی است که یکی از سیاستهای استراتژیک همتی در دوره ریاستش ، تمرکز بر بیمه های عمر بوده ضمن اینکه افزایش ۵۰ درصدی سهم بیمه های عمر از حق بیمه تولیدی در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
اما سوال اینجاست که طی دوسال فعالیت بیمه خاورمیانه در قامت بیمه تخصصی عمر این شرکت چقدر توانسته است در بازار بیمه های عمر در کشور با ارایه طرحهای نواورانه و مناسب تغییر ایجاد کند؟
بیمه عمر خاورمیانه زیرمجموعه گروه خاورمیانه تا کنون روند سکونی را جهت حرکت در پیش گرفته ؛ اما مساله اینجاست که اگر بانک خاورمیانه با تمرکز بر بانکداری شرکتی دارای مشتریان خاص است ، اما بیمه خاورمیانه به دلیل خاص بودن ماهیت فعالیت بیمه گری و تمرکزش بر بیمه ای عمر، هنوز نتوانسته نقشی بیش از تکمیل کننده پکیج گروه مالی خاورمیانه ایفاء کند ،این در حالی است که یکی از راهکارهای افزایش ضریب نفوذ بیمه ، توسعه بیمه های عمر است و شرکتهای بیمه عمر تخصصی یکی از حلقه های تکمیل کننده زنجیره نفوذ بیمه در کشور هستند.
این شرکت بیمه ای استفاده از بهروزترین تکنیکهای مدیریت سرمایهگذاری، مدیریت ریسک، هوش تجاری، فناوری اطلاعات، نیروی متخصص و توانمند، نوآوری و خلق محصولات جدید را از جمله استراتزی های خود عنوان کرده و با خرید یک نرم افزار خارجی خواسته است در راه بهره گیری از فناوری اطلاعات و ایجاد هوش تجاری قدم بردارد اما تا کنون انچنان با احتیاط قدم برداشته که رد پائی از اثر گذاریش در صنعت بیمه و حوزه بیمه های عمر دیده نمی شود.
بارش باران بر زمین خشک بیمه های عمر
با تمرکز نهاد نظارت بیمه ای بر توسعه شرکت بیمه تخصصی ،تقاضا برای تاسیس شرکتهای بیمه تخصصی افزایش یافت.
در این راستا فعالان بازار سرمایه نیز از تکاپو برای تاسیس شرکت بیمه تخصصی باز نماندند و چندی پیش بود که اخباری مبنی بر ایجاد بیمه تخصصی با نام شرکت بیمه زندگی دانایان منتشر شد که بعذ ها معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی در گفتگو با ریسک نیوز از تغییر نام ان به باران خبر داد.
بیمه زندگی باران» که ظاهرا قرار است توسط گروهی از فعالیت بازار سرمایه راه اندازی شود با سرمایه ۱۲۰ میلیارد تومان فعالیت خواهد کرد. موسسین این بیمه را شرکت ساخت(سرمایه ، آب، خاک،توسعه ) با مالکیت ۲۰ درصد سهام ،گروه مدیریت صدرپارس با ۱۵ درصد سهام، شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس با ۵ درصد سهام و سایر سهام داران عمده با ۴۰ درصد سهام و سهام داران خرد۲۰ درصد مالکیت سهام تشکیل می دهند.
گفته می شود ، عبده تبریزی ، رئیس پیشین بورس اوراق بهادار و خبره بازار سرمایه با تاسیس این شرکت بیمه ای و به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس که از مجموعه گروه مدیریت صدر پارس است ، قدم در راه بیمه گری می گذارد اگرچه وی در گفتگو با برخی رسانه ها هر گونه رابطه سهامداری با این شرکت در شرف تاسیس را رد کدره و صرفا بر نقش مشاوره ای خود تاکید کرده است.
گفته می شود این شرکت موافقت اصولی خود را اخذ کرده و به زعم برخی گمانه زنی ها تا اواسط تابستان سال جاری رسما وارد حوزه بیمه گری می شود.
به نظر می رسد، شرکت بیمه تخصصی عمر باران به دلیل ترکیب مناسب سهامداری خود با تمرکز بر توسعه بیمه عمر از یک سو و سرمایه گذاری منابع حاصل از بیمه های عمر از سوی دیگر در اینده نزدیک بتواند تحولی قابل قبول در صنعت بیمه بر جای گذارد همان تحولی که از بیمه عمر خاورمیانه انتظار می رفت که البته تا کنون چندان نتوانسته انتظارات را براورده کند.
همچنین پاره اخبار غیر رسمی از حضور یک مدیر جوان خوش فکر با سابقه بیمه گری خبر می دهد که پیش ازین کارنامه مثبتی را در حوزه پستهای کلیدی در صنعت بیمه برجای گذاشته است.
انچه که مسلم است، حضور یک مدیر پویا با برنامه ای مدون و عملگرایانه جهت توسعه بیمه های عمر در یک شرکت بیمه تخصصی لازم است زیرا این رشته بیمه ای نیاز مند تدوین و تولید بیمه نامه های جدید است تا بتواند در لایه های مختلف جامعه از جمله دهک های متوسط رسوخ کند همان ضرورتی که در حال حاضر ضعف ان در بیمه خاورمیانه به عنوان تنها بیمه تخصصی عمر در ایران به چشم می خورد.