شرکتهای بیمه در شرایط سختی قرار دارند. شرکتهای بیمه دولتی مشتریان سنتی خود را داشته و سودآوری اولویت آنها نیست و بیشتر به گسترش شبکه نمایندگی و پاسخگویی به مقامات دولتی مشغولند. بخش خصوصی نیز در حال رقابت برای گرفتن سهم بیشتر بازار است و توجهی به نرخ فنی ندارد.
شرکتهای بیمه در شرایط سختی قرار دارند. شرکتهای بیمه دولتی مشتریان سنتی خود را داشته و سودآوری اولویت آنها نیست و بیشتر به گسترش شبکه نمایندگی و پاسخگویی به مقامات دولتی مشغولند.
به گزارش اقتصاد ناب ، بخش خصوصی نیز در حال رقابت برای گرفتن سهم بیشتر بازار است و توجهی به نرخ فنی ندارد. این در حالی است که اغلب بانکها و نهادهای بزرگی که دارای پورتفوی بیمهای هستند، شرکت بیمه تاسیس کرده و خود بیمهگری میکنند.
بیش از ۷۰ درصد بازار بیمه به دو رشته بیمه شخص ثالث و درمان اختصاص دارد که ضریب خسارت بالای صد درصد دارند. در چنین شرایطی موفقیت شرکتهای بیمه سخت است.
دانشمندان علم مدیریت، موفقیت شرکتها را در کسب موقعیت رقابتی میدانند و آن موقعیتی است که شرکت میتواند سهم پایداری از بازار را کسب کند که درآمد کافی را بسازد.
موفقیت شرکتهای بیمه در بازار فعلی، کسب پورتفوی بیشتر نیست. شرکتها باید بتوانند صورتهای مالی قابلقبولی را به مجامع خود ارائه کنند و نظر سهامداران را برای افزایش سرمایه جلب کنند. موفقیت شرکتهای بیمه به سه عامل اصلی بستگی دارد.
اول نیروی انسانی
شرکتهای بیمه روزانه هزاران بیمهنامه صادر میکنند. هر بیمهنامه یک قرارداد است که باید از نظر مالی، حقوقی و ریسک مورد توجه قرار گیرد. همچنین شرکتهای بیمه روزانه صدها خسارت پرداخت میکنند که لازمه آن بررسی خسارت، تطبیق با شرایط و ارزیابی خسارت است.
این مهم تماما بهدست نیروی انسانی شرکت انجام میشود و هرگونه ضعف در عملکرد آنها موفقیت شرکت را تحتتاثیر قرار میدهد.
هرم نیروی انسانی که مدیرعامل در راس آن و کارشناسان بیمه، بازار، مالی، برنامهریزی، فناوری اطلاعات، حقوقی و اداری در قاعده آن قرار دارند باید یک جامعه حرفهای منسجم و یکپارچه باشد تا کارآمدی سازمان را تضمین کند. هرگونه ضعف در این هرم میتواند منجر به شکست شرکت شود.
دوم فناوری اطلاعات
حجم و گستره بازار بیمه بهگونهای است که انجام عملیات بیمهگری صرفا با سیستمهای متکی به فناوری اطلاعاتمیسر است.
هرچه فناوری سیستمهای بیمهگر، بالاتر باشد احتمال موفقیت آن بیشتر خواهد بود. سرعت، پایداری، دسترسی، گستردگی، یکپارچگی، جامعیت و هوشمندی سیستمهای اطلاعاتی شرکتهای بیمه عامل اصلی موفقیت آنها است.
فناوری پیشرفته اطلاعات فرآیند عملیات را بهینه و منظم کرده و هزینههای شرکت را کاهش میدهد. تصمیمگیری کارشناسان و مدیران را بهبود بخشیده و مشتریان را جذب و به شرکت وفادار و از تقلب جلوگیری میکند.
سوم سرمایه
شغل شرکت بیمه، قبول و نگهداری ریسک و تضمین پرداخت خسارت است. پرداخت خسارت از محل ذخایر حق بیمه و به پشتوانه سرمایه شرکت انجام میشود.
همواره امکان دارد که خسارت پیشبینی نشدهای به بیمهشدگان وارد شده و ذخیره حق بیمه کفایت جبران خسارت را نکند؛ بنابراین سرمایه شرکت که پشتوانه پرداخت خسارت است باید به میزان کافی باشد تا حقوق بیمهگذاران از محل آن ادا شود.
هرچه سرمایه شرکتها بالاتر باشد توانگری آنها برای قبول ریسک و صدور بیمهنامه بیشتر خواهد بود. اصول جهانی بیمهگری ایجاب میکند که پورتفوی سهم نگهداری شرکت بیشتر از سه برابر سرمایه پرداخت شده آن نباشد، بنابراین سرمایه شرکت تعیینکننده سهم شرکت از بازار بیمه است.
ازطرف دیگرسرمایه بالا مشتریان و بیمهنامههای بهتر بازار را جذب میکند و بیمهنامه نامرغوب نصیب شرکتهای کوچکتر میشود که خطر بیشتری برای آنها ایجاد میکند.