نمونه اخیر این حملات نفوذ هکرها به سیستم های شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی بود که سبب شد بسیاری از پایگاه هایی که از سرورهای این شرکت ها استفاده می کردند، از دسترس خارج شوند.
مظلومی از مدیران صنعت بیمه در ایران در این باره می گوید: بیمه شرکت ها در برابر حملات سایبری در دهه های اخیر به یک محصول رایج در صنعت بیمه جهان تبدیل شده ، اما صنعت بیمه ایران به این مقوله وارد نشده است و از این رو نمی توان رقم دقیقی از خسارت های ناشی از حملات سایبری به شرکت های ایرانی اعلام کرد.
این کارشناس صنعت بیمه تاکید کرد: بخشی از این غفلت متوجه شرکت های بیمه است که محصولی متناسب با نیاز امروز جامعه ارائه نکرده اند و بخشی نیز متوجه شرکت هاست که هنوز در این زمینه احساس نیاز نکرده اند.
مظلومی از بیمه حملات سایبری به عنوان یک بیمه نامه متداول در دنیا یاد کرد و گفت: تا زمانی که بازار تقاضایی نباشد، محصولی تولید نمی شود و البته شرکت های بیمه نیز این توان را دارند که با طراحی محصول، تقاضا برای آن ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه استفاده از این نوع بیمه نامه ها ارتباطی به سطح توانگری شرکت ها ندارد، گفت: حتی شرکت های دولتی که از نظر بودجه و منابع مالی موقعیت بهتری از بخش خصوصی دارند، نیز تاکنون به این عرصه ورود نکرده اند.
** بیمه های ایران دچار روزمرگی شده اند
عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی نیز در گفت و گو با ایرنا درباره اینکه چرا شرکت های بیمه به حوزه حملات سایبری ورود نکرده اند، گفت: شرکت های بیمه درگیر روزمرگی شده اند و بیشتر کارهای روزمره انجام می دهند و به همین دلیل به توسعه بازار و ارائه محصولات جدید فکر نمی کنند.
وی با بیان اینکه شرکت های بیمه می توانند طرح های خود را به بیمه مرکزی ارائه کنند تا به تصویب برسد، گفت: در صنعت بیمه هر کالا و خدمتی قابلیت بیمه شدن را دارد؛ فقط باید ریسک آن ارزیابی و بر مبنای آن نرخ حق بیمه تعیین شود.
همتی، بیمه حملات سایبری را زیرمجموعه بیمه مسئولی ارزیابی کرد و گفت: آمادگی لازم در بیمه مرکزی برای بررسی طرح های توسعه ای و تصویب چنین محصولاتی وجود دارد.
آمارها نشان می دهد رشد صنعت بیمه ایران در دو دهه گذشته ۴.۵ برابر تولید ناخالص ایران بوده به شکلی که ضریب نفوذ بیمه اکنون به ۲.۳درصد رسیده است؛ اما هدف برنامه ششم توسعه رسیدن به ضریب نفوذ هفت درصدی است که تحقق آن ارائه محصولات جدید در صنعت بیمه را طلب می کند.
آن گونه که رئیس کل بیمه مرکزی می گوید، قرار است بخشی از این هدف و افزایش ضریب نفوذ بیمه از طریق توسعه بیمه های عمر حاصل شود و از این رو تاسیس شرکت های بیمه تخصصی به ویژه در صنعت بیمه عمر در دستور کار است، اما بخشی از آن نیز باید با توسعه و روزآمد شدن محصولات بیمه ای عملیاتی شود که به نظر می رسد بیمه حملات سایبری با توجه به تازگی این بازار برای بیمه گران راهگشا باشد.
شاهد مثالی این مدعا، اظهارات سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهوری است که گفته است استارتاپ ها به عنوان کسب و کارهای نو که اغلب آنها بر پایه فناورهای نوین اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته اند، سال گذشته ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته اند،یعنی این بازار در سال های آتی رو به توسعه بوده و به تناسب آن ریسک حملات سایبری به آنها نیز افزایش می یابد.
همچنین محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اظهار داشت که «سهم اشتغال کشور از حوزه فناوری اطلاعات تا چهار سال آینده از ۲ دهم درصد کنونی به ۱.۵ درصد میرسد» که با این رویکرد ورود صنعت بیمه به حوزه فناوری دیجیتال و گستراندن چتر حمایتی صنعت بیمه بر آن ضرورتی اجتناب ناپذیر خواهد بود.