غدیر مهدوی از رئیس جمهور گلایه مند است / دلسوزی های دیر هنگام غدیر مهدوی برای صنعت بیمه
اعمال نظر اخیر غدیر مهدوی نشان می دهد، وی بسیار دیر هنگام به فکر صنعت بیمه افتاده که البته تغییر رئیس کل بیمه مرکزی و احتمال گشایش دروازه های جدید برای وی در این گردش ۱۸۰ درجه بی اثر نبوده است./امروزه مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در جهان با وسواس تمام به داده کاوی و تولید محتوا برای رگولاتورهای مختلف می پردازند تا مفامات ناظر را از جریانات مالی موجود در شبکه های مالی اگاه سازند، پس می توان گفت در خصوص چالش های موجود صنعت بیمه در ایران هر کسی در اندازه خود سهیم است حتی آقای غدیر مهدوی.
به گزارش اقتصادناب،این روزها بازار اظهار نظر در خصوص رئیس کل بانک مرکزی داغ است و اغلب کارشناسان در اظهارنظر هایشان از میراث بجای مانده از رئیس کل پیشین برای عبدالناصر همتی سخن به میان می آورند و تلاش می کنند راهکاری برای چالش های نظام بانکی و ساماندهی بازار ارز ارایه دهند تا شاید بتوانند راه را برای رئیس کل جدید که مسیر سختی پیش رو دارد ،هموار کنند.
اما در این بین پاره ای اظهار نظر ها از سوی برخی افراد خاص که بیشتر مقاصد سیاسی را دنبال می کنند و دنبال اشغال پستهای سازمانی در صنعت بیمه هستند، جالب توجه به نظر می رسد افرادی که سالها در بازار بیمه بوده اند و دستاوردی چندانی برای صنعت نداشته اند ، اما زمان حاضر را فرصتی مغتنم برای عرضه خود می دانند ، افرادی که با رفتن همتی از بیمه مرکزی احساس می کنند شرایط برای بازگشت مجدد انها به عرصه بیمه گری فراهم آمده است.
امروز غدیر مهدوی رئیس پیشین پژوهشکده بیمه که سالها در صنعت بیمه فعالیت داشته طی اظهار نظری عجیب در کانال تلگرامی اش از انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی اظهار شگفتی کرده و عنوان داشته آقای همتی در دوره ۱۴ ساله رییس کلی بیمه مرکزی بسیار ضعیف عمل کرده است. صنعت بیمه کشور فاصله زیادی با میانگین صنعت بیمه جهان از نظر نوع عرضه خدمات بیمه ای و میزان و کیفیت تقاضا دارد که بخش مهمی از این عقب ماندگی به دلیل مدیریت ضعیف صنعت بیمه در دوره طولانی ریاست ایشان بوده است.
وی در ادامه نیز به رئیس جمهور بابت این انتخاب انتقاد کرده و اذعان داشته که به عنوان یک استاد اقتصاد که رفع مشکلات اقتصادی حال کشور دغدغه اصلی اوست، از انتصاب دکتر همتی به رییس کلی بانک مرکزی شگفت زده شده و بطور جدی از آقای روحانی جهت این انتصاب گله مندم!
وی البته فقط به گله های کلی بسنده کرده و هیچ نسخه و راهکاری برای انتفاداتش مطرح نکرده است.
چند سوال از آقای غدیر مهدوی
پیش از طرح سوالات از دکتر غدیر مهدوی ، ذکر پاره ای موارد ضروری است، ابتدا اینکه متاسفانه در ایران افراد زمانیکه در پست اجرائی قرار دارند حاضر به انتقاد از مافوق خود نیستند و عملا کمتر دیده می شود که این جسارت سازمانی در مدیران وجود داشته باشد اما با رفتن طرفین از پست های خود ، آماج هجمه و انتقادات آغاز می گردد.
با این توضیحات این سوال مطرح می شود که چرا غدیر مهدوی زمانیکه در صنعت بیمه دارای پست کلیدی و پزوهشی بود، انتقادات خود را وارد نکرد این در حالی است که وی سالها در صنعت بیمه حضور داشته و حداقل می توانسته با ارایه انتقادات و بیان راهکار گره گشا باشد.
کارنامه کاری غدیر مهدوی مدیریت گروه پژوهشی بیمه اموال و مسئولیت پژوهشکده بیمه(۱۳۸۸-۱۳۸۹)، مدیریت گروه پژوهشی بیمه اشخاص پژوهشکده بیمه(۱۳۸۹-۱۳۹۰)، عضو شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه از سال ۱۳۸۵ ، ریاست پژوهشکده بیمه و مدیرعامل شرکت کارگزاری بیمه گران شفیع را نشان می دهد ضمن اینکه وی از سال ۸۵ عضو هیئت امنای پژوهشکده بیمه بوده است.
مرور رزومه کاری وی حاکی از آن است که وی پیش از کلید خوردن خصوصی سازی در صنعت بیمه در پستهای مختلف پژوهشی و … قعالیت داشته؛ اما چگونه است که اکنون به یاد انتقاد از دوران مدیریتی عبدالناصر همتی افتاده است؟
البته باید گفت حضور غدیر مهدوی در شورای شهر کرج نشان داد که وی بیش از علاقمندی به بیمه گری و تحصص فنی اش به حضور در عرصه های سیاسی تمایل دارد و هر از گاهی هم نام وی از سوی برخی اطرافیانش به عنوان جایگزین پستهای حساس بیمه ای مطرح شده است.
گذشته از موارد مطروحه سوال دیگر اینجاست که وی تا چه حد توانسته در زمان حضوزش در صنعت بیمه اثر گذار باشد و اگر مدعی است که صنعت بیمه در دوران همتی رو به افول گراییده ، وی تا چه اندازه سهم خود را برای ارتقاء این بازار مالی بکار بسته ؟
برای پاسخ بدین سوال شاید نگاهی دوباره به سخنان محمد ابراهیم امین در زمان معارفه وی برای حضور مجددش در سال ۹۲ در پژوهشکده بیمه خالی از لطف نباشد.
رئیس وقت بیمه مرکزی با بیان اینکه ما شعارهای عجیب نمیدهیم؛ صرفا تکالیف و زمان انجام آنها را مشخص میکنیم، به تشریح انتظارات خود از پژوهشکده بیمه پرداخت و تصریح کرد: پژوهشکده بیمه باید ظرف سه ماه شرایط عمومی بیمهنامهها را مطالعه و راهکارهای اجرایی اصلاح این شرایط را به بیمه مرکزی ارائه کند. همچنین باید ظرف شش ماه روشهای محاسبات فنی رشتههای بیمهای را بررسی و راههای اصلاح آنها را به بیمه مرکزی اعلام کند.
امین با اشاره به ضرورت مبارزه با دامپینگ نیز خاطرنشان کرد: وظیفه پژوهشکده است که با بررسی داده های انباشت شده شرکتهای بیمهای طی ۸۰ سال گذشته، این دادههای خام را به اطلاعات و آن اطلاعات را به دانش فنی لازم و موثر در مسیر بهبود صنعت بیمه کشور تبدیل کند.
برنامه زمان بندی امین برای غدیر مهدوی در خصوص موارد مطروحه البته تا جائی پیش رفت که در نهایت رئیس کل وقت بیمه مرکزی متوجه شد که باید در انتخاب خود تجدید نظر کند و در نهایت دکتر امیر صفری را در سال ۹۴ جایگزین وی کرد.
نکته قابل تامل دیگر اینجاست که صنعت بیمه سالهاست که از دامپینگ ، نرخ شکنی ، فقدان طرح های نوآورانه و به قول غدیر مهدوی کاهش سرانه تقاضای بیمه رنج می برد سوال اینجاست که وی به عنوان یک محقق پژوهشی تا چه اندازه برای اعمال راهکار در خصوص چالش های مذکور قدم برداشته و اگر هم تلاش تئوریکی به انجام رسانده چرا عملیاتی نشده است ، به هر حال قرار گرفتن وی در جایگاه عضو شورای شهر کرج نشان می دهد قدرت لابی گری خوبی داشته ، حداقل می توانسته این قدرت لابی گری را برای رشد و توسعه صنعت بیمه در قالب ارایه طرح های عملیاتی ارایه دهد نه صرفا اشغال پستهای سازمانی!
وی همچنین در پوستر تبلیغاتی اش از عضویت هیات علمی کنفرانس بیمه و توسعه در سالهای ۸۶ تا ۹۲ یاد کرده است که خودبخود این سوال را در ذهن متبادر می کند که برگزاری این همه همایش سالانه با عضویت غدیر مهدوی در هیات علمی چقدر برای صنعت بیمه ارزش افزوده به دنبال داشته و توانسته از وقوع حوادثی تلخ مانند توقف فعالیتهای بیمه توسعه جلوگیری کند؟
شاید گفته شود ، توقف یا ادامه فعالیت شرکتهای بیمه بر عهده نهاد نظارتی است و پژوهشکده ها صرفا کارشان بررسی و ارایه پیشنهاد است.
نکته قابل تامل در همین جاست که اگر پژوهشکده های پولی ،مالی و بیمه ای وظایف شان در قالب بررسی داده های صنعت بیمه و تجزیه و تحلیل داده ها برای انجام کارهای مطالعاتی را به خوبی انجام دهند خواهند توانست هشدارهای لازم را به مقام ناظر را ارایه دهند.
امروزه مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در جهان با وسواس تمام به داده کاوی و تولید محتوا برای رگولاتورهای مختلف می پردازند تا مفامات ناظر را از جریانات مالی موجود در شبکه های مالی اگاه سازند، پس می توان گفت در خصوص چالش های موجود صنعت بیمه در ایران هر کسی در اندازه خود سهیم است حتی آقای غدیر مهدوی.
به هر روی اعمال نظر اخیر غدیر مهدوی نشان می دهد، وی بسیار دیر هنگام به فکر صنعت بیمه افتاده که البته تغییر رئیس کل بیمه مرکزی و احتمال گشایش دروازه های جدید برای وی در این گردش ۱۸۰ درجه بی اثر نبوده است.
از سوی دیگر جستجو در اینترنت ، روزمه بلند بالائی از غدیر مهدوی نشان می دهد ، روزمه ای که سابقه کارهای تحقیقاتی و دانشگاهی وی را به رخ می کشد اما سوال اینجاست که وی در مسند سرپرست پژوهشکده بیمه چه نوآوری و دگرگونی ایجاد کرد؟
جالب است که وی در یکی دیگر از پوسترهای تبلیغاتی اش از فوق دکتری بیمه های عمر یاد کرده ، حال باید از وی پرسید که با توجه به این تخصص تا چه اندازه توانسته است در پژوهشکده بیمه جهت تحول آفرینی در بیمه های عمر و افزایش ضریب نفوذ ان با ارایه طرح های پیشنهادی به بیمه مرکزی موثر واقع شود؟
وی گلایه کرده که صنعت بیمه کشور فاصله زیادی با میانگین صنعت بیمه جهان از نظر نوع عرضه خدمات بیمه ای و میزان و کیفیت تقاضا دارد ، حال باید از وی پرسید که با توجه به دارا بودن فوق دکتری بیمه عمر و همچنین نقش بی بدیل بیمه های عمر در افزایش ضریب نقوذ بیمه ، در دوره ریاست پژوهشکده بیمه چه طرح تحولی برای ارتقاء بیمه های عمر ارایه کرده است؟
بدون شک ساختار های پژوهشی ، قلب تپنده بازارهای مالی محسوب می شود و هسته شکل گیری نوآوری ها ، تحولات و گره گشائی چالش هاست ، بدیهی است که هر گونه تحول مثبت و ساختار شکنی در صنعت بیمه از پژوهشکده آغاز می شود اما متاسفانه پژهشکده بیمه طی این سالها ازین ناحیه دچار ضعف بوده است.