اقتصادناب_برای شرکتهای بیمه صدور ثالث و درمان و نهایتا بیمه های آتش سوزی اهمیت دارد برای بانکها هم نهایتا پرداخت تسهیلات مهم است و انقدر در مقوله توسعه بازار کم دانش هستند که وقتی با کشورهای همسایه انها را مقایسه می کنیم متوجه اشکالات عمده انها می شویم.
به گزارش اقتصادناب نشست خبری چهارمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی به منظور بهرهمندی موثر از ظرفیتهای طبیعی و تخصصی در حوزه سلامت با حضور پرویز افشار؛ رئیس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی، مهدی کریمی؛ رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی ، قاضی زاده هاشمی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ، هاشم زاده؛ رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت و جمعی از سفرای کشورهای اسلامی برگزاری است.
طی این نشست خبری کریمی رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت ضمن انتقاد صریح به بانک ها و بیمه ها و عدم همکاری بهینه این بازار های مالی در رمینه گردشگری سلامت به عنوان بازار بکر گفت: در جلساتی که با مدیران عامل بانک ها و بیمه ها داشتیم خود را یک بنگاه خصوصی می دانند که صرفا به سودآوری فکر می کنند که البته این امر کاملا طبیعی است و فی النفسه ایرادی ندارد اما متاسفانه مسوولیت اجتماعی این بنگاهها در کشور ما تعریف نشده است .
کریمی با بیان اینکه بانک ها و بیمه ها تصور می کنند اگر در حوزه گردشکری سلامت یک پکیج و سبد کالایی خدماتی ارایه دهند، زیان می کنند، تصریح کرد:من ساعتها وقت گذاشتم و مذاکرات متعددی با بانک و بیمه ها داشتم اما نهایتا طی این مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که برای شرکتهای بیمه صدور ثالث و درمان و نهایتا بیمه های آتش سوزی اهمیت دارد برای بانکها هم نهایتا پرداخت تسهیلات مهم است و انقدر در مقوله توسعه بازار کم دانش هستند که وقتی با کشورهای همسایه انها را مقایسه می کنیم متوجه اشکالات عمده انها می شویم.
وی افزود : نه اینکه فکر کنید منابع انسانی بانک و بیمه ها کم دانش هستند خیر، بلکه در کارهای روزمره غوطه ور شدند و فقط دنبال ارایه خدمات سهل الوصول هستندهیچ نمی خواهند به خدماتی ورود پیدا کنند که دنیا و کشورهای همسایه در ان به شدت فعال عمل کرده اند.
کریمی متذکر شد : بانک ها و بیمه ها حاضر نیستند در راستای تعهدات اجتماعی خود در حوزه هائی قدم بردارند که حتی در ابتدایش ضرر باشد اما در میان مدت و بلند مدت برایشان سوداوری داشته باشد بلکه از همان ابتدا دنبال سود هنگفت می گردند.
کریمی در خصوص استارت اپهای بیمه ای هم گفت: اتفاقا جلسه ای با اقای فرشباف هم در این زمینه داشتیم ، اما باید تصریح کنم که خدمتی که تحت وب می رود لزوما استارت اپ نامیده نمی شود ، فروش انلاین و خرید خدمت از سایت به معنای واقعی اینشورتک نیست و حرکت هیجان انگیز و نواورانه ای محسوب نمی شود .
رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی گفت: در صورتیکه استارت اپهای که دارای ایده نوین و تازه ای متناسب با استارت اپهای جهانی با ما وارد مذاکره شوند ما استقبال می کنیم وگرنه استارت اپهای فعلی که بیشتر در حوزه مقایسه قیمت و فروش اینترنتی و بازار یابی فعالیت می کنند حرف نواورانه ای ندارند.
در ادامه پرویز افشار؛ رئیس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی نیز در خصوص بیماران و گردشگرانی که به ایران می ایند و فقدان پکیج های بیمه ای مناسب برای انها گفت:در این زمینه دو مشکل جدی وجود دارد اول اینکه این بیماران وقتی وارد ایران می شوند پول به صورت نقدی در اختیار انهاست و بستری که این پول را به صورت کارت اعتباری در اورد ایجاد نشده است دیگر اینکه بسیاری ازین بیماران در کشور خود پکیج های بیمه ای کامل دارند و بر اساس هماهنگی میان بیمه های کشور خود و کشور ثالث از مزایای بیمه خود در پاره ای کشورها استفاده می کنند اما این امکان در ایران فراهم نشده است.
وی گفت: با اینکه ورود به این مسایل برای بانک و بیمه ها انتفاع قابل توجهی دارد اما فعالیت قابل توجهی دیده نشده است.
هاشم زاده؛ رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت نیز در ادامه با اشاره به روش بیمه در مبدا و روش بیمه در مقصد گفت:شرکتهای بیمه خصوصی می توانند با بیمه های کشورهای دیگر لینک شوند و پوشش بیمه ای اتباع یکدیگر و خدمات گردشگران را مهیا کنند اما شیوه دیگری که کشورهای فعال در حوزه گردشگری سلامت دنیا مانند امریکای جنوبی و حتی منطقه غرب اسیا انجام می دهند روش بیمه در مقصد است که البته مذاکراتی با بیمه ها انجام شده نشان می دهند بیمه ها در این زمینه نگرانند که باید چگونه فعالیت کنند در این راستا شرکتهای بیمه بهتر است مدل های مطلوبی در زمینه بیمه در مقصد طراحی کنند .