اقتصادیبیمهزنجانویژهپیشخوان

وی تاکید کرد: کشاورزانی که اقدام به کشت محصولات زراعی بهاره از قبیل پیاز، ذرت علوفه ای، آفتابگردان، سیب زمینی، لوبیای آبی، برنج و گوجه فرنگی در فضای باز می کنند، این محصولات خود را بیمه کنند.
به گفته معاون خدمات صندوق بیمه ای بانک کشاورزی استان زنجان، صدور مهلت بیمه نامه برای پیاز بهاره، ۱۵ اردیبهشت، ذرت علوفه ای و آفتابگردان نیز تا پایان همین ماه است.
موسی خانی، پایان مهلت صدور بیمه نامه برای سیب زمینی بهاره را ۱۵ خرداد، لوبیای آبی، برنج و گوجه فرنگی در فضای باز را نیز تا پایان همین ماه اعلام کرد.
وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی ۹۶ – ۹۷، ۱۱ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۳۶۲ قطعه طیور، ۴۵ هزار و ۱۱۶ راس دام، ۱۳۳هزار و ۲۹۲ هکتار از زمین های زراعی، ۱۰ هزار و ۶۴۸ هکتار از باغات در استان زنجان تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.
به گفته معاون خدمات صندوق بیمه ای بانک کشاورزی استان زنجان، به صدور بیمه نامه در سال زراعی ۹۵ – ۹۶ توسط این صندوق در بخش های دامی، زراعی، باغی و طیور این استان ۱۴ هزار و ۵۱ فقره بود که این میزان در سال زراعی ۹۶ – ۹۷ به ۲۱ هزار و ۳۵۳ مورد افزایش یافت.
موسی خانی ادامه داد: با کاهش دما و بارش برف در روزهای پایانی فروردین امسال خسارت زیادی به محصولات باغی استان زنجان وارد شد که بلافاصله کارشناسان برای برآورد دقیق میزان خسارت به مناطق مختلف استان اعزام شدند و هم اکنون در حال بررسی هستند.
وی یادآوری کرد: بر اساس گزارش های نخست، بعضی از محصولات باغی از جمله گردو و بادام استان زنجان ۱۰۰ درصد خسارت دیده است.
معاون خدمات صندوق بیمه ای بانک کشاورزی استان زنجان ادامه داد: با توجه به اینکه درختان میوه در شرایط فعال و گل دهی بودند بارش برف ناگهانی و سرما به انواع درختان میوه در استان آسیب شدیدی وارد کرد.
موسی خانی اعلام کرد: صندوق بیمه ای بانک کشاورزی استان زنجان بخشی از خسارت های سرمازدگی که در تعهدات این صندوق است را با تخصیص اعتبار به عنوان غرامت به کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده اند، پرداخت می کند.
وی ادامه داد: صندوق بیمه بانک کشاورزی استان زنجان طی چندین سال متوالی به طور متوسط بیش از پنج برابر حق بیمه دریافتی از کشاورزان را به عنوان غرامت پرداخت کرده است.
معاون خدمات صندوق بیمه ای بانک کشاورزی استان زنجان گفت: ۶۵ تا ۷۰ درصد از منابع این صندوق توسط دولت تامین می شود.
موسی خانی با تاکید بر لزوم بیمه محصولات کشاورزی افزود: این استان طی پنج سال گذشته شاهد تغییر اقلیم و خسارت های سرمازدگی بود.
وی از همه کشاورزان استان زنجان که محصولات آنها در اثر سرمای دیر رس بهاره خسارت دیده است خواست، برگه درخواست خسارت را به همراه بیمه نامه به شعبه های بیمه ای بانک کشاورزی و یا نمایندگان خدمات بیمه ای در استان زنجان تحویل دهند.
به گزارش اقتصاد ناب سرمای دیررس بهاره به ۲۸۸ هزار تن محصول باغی در ۴۱ هزار و ۳۰۰ هکتار ، محصولات زراعی در ۱۶۰ هکتار به میزان ۸۲۰ میلیارد ریال در استان زنجان خسارت وارد کرد.
سال گذشته سطح سرمازدگی باغ های استان ۳۸ هزار و ۳۵۹ هکتار بود که طبق برآوردهای انجام گرفته ۵۰۰ هزار تن محصول باید تولید می شد که ۲۰ درصد آن معادل ۱۰۹ هزار و ۵۷۶ تن محصول به ارزش ۲۹۳ میلیارد تومان بدلیل سرمازدگی از بین رفت.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا