اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهفرهنگیمقالاتویژهپول وسرمایهپیشخوان

معروف‌ترین بیمه خودرو

مقدمه‌ای بر بیمه شخص ثالث/مهندس حسن شاه حسینی

معروف‌ترین بیمه خودرو

بیمه خودرو شخص ثالثمقدمه‌ای بر بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث معروف‌ترین شاخه‌ بیمه خودرو است که قطعاً برای تمام صاحبان خودرو آشنا است؛ زیرا داشتن این نوع از بیمه خودرو برای تمام خودروها اجباری و الزامی است. حال می‌خواهیم ببینیم منظور از شخص ثالث چیست و این بیمه دقیقاً شامل چه کسانی می‌شود؟

بیمه شخص ثالث دارای سه نوع پوشش است: تعهدات مالی به فرد (یا خدای ناکرده افراد) زیان‌دیده، تعهدات جانی به فرد یا افراد زیان‌دیده و تعهدات جانی به راننده مقصر.

تعهدات مالی به فرد یا افراد زیان‌دیده برای زمانی است که دو خودرو تصادف کنند. در این حالت، فرد خسارت‌دیده می‌تواند از بیمه شخص ثالث فرد مقصر استفاده کند و هزینه خسارت خود را دریافت کند.

تعهدات جانی به فرد یا افراد زیان‌دیده برای زمانی است که فردی (غیر از راننده) در تصادف دچار خسارت جانی شود. این فرد می‌تواند هزینه درمان خود را دریافت کند یا در صورت فوت، دیه کامل وی به خانواده‌اش داده می‌شود.

تعهدات جانی به راننده مقصر زمانی است که راننده دچار نقص عضو یا فوت شود. در این صورت با سقف پوششی کمتر از سقف پوشش سایر افراد خسارت‌دیده، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد.


الحاقیه بیمه خودرو شخص ثالثالحاقیه بیمه شخص ثالث؛ از مهم‌ترین چالش‌های بیمه خودرو

الحاقیه بیمه شخص ثالث نوعی ضمیمه قانونی بیمه خودرو محسوب می‌شود که هر سال از طرف شرکت بیمه طرف قرارداد ابلاغ می‌شود. به موجب این ابلاغیه، شرکت بیمه با دریافت مبلغ ناچیزی از بیمه‌گزار، سقف تعهدات خود را در برابر پوشش‌های بیمه افزایش می‌دهد. این افزایش سقف تعهد به علت افزایش نرخ دیه در سال‌های مختلف است.

برای مثال نرخ دیه کامل در ماه حرام در سال ۱۳۹۴، ۲۲۰ میلیون تومان بوده است در صورتی که این نرخ در سال ۱۳۹۵، ۳/۲۵۳ میلیون تومان بوده است. برای اینکه شرکت بیمه در سال ۹۵ تا ۳/۲۵۳ میلیون تومان خسارت را پرداخت کند، بیمه‌گزار باید الحاقیه سال ۹۵ را می‌خریده است. در صورت عدم خرید، شرکت بیمه تا سقف همان ۲۲۰ میلیون تومان خسارات را پوشش می‌داده و باقی آن به عهده بیمه‌گزار بوده است.

به نقل از مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه بیمه مرکزی، از سال ۹۶ خرید الحاقیه بیمه شخص ثالث در بیمه خودرو منتفی است. در صورت افزایش نرخ دیه، سقف تعهدات بیمه شخص ثالث خودرو به‌طور خودکار افزایش خواهد یافت.


قیمت بیمه خودروقیمت بیمه خودرو، محاسبه بیمه شخص ثالث

محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث از فرمول مشخصی تبعیت می‌کند. عواملی که بر قیمت بیمه شخص ثالث تأثیرگذارند، به شرح زیر است:

  • نوع خودرو و مدل آن (مثلاً پژو ۲۰۶ تیپ ۲)
  • سال ساخت خودرو
  • سابقه عدم خسارت
  • تاریخ سررسید بیمه
  • کاربری اتومبیل (تاکسی یا شخصی)

نکته قابل توجه درباره تخفیف بیمه خودرو مخصوصاً بیمه شخص ثالث این است انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث از خودرویی به خودروی دیگر است؛ حتی می‌توان این تعداد سال تخفیف را به خودروی همسر یا فرزندان انتقال داد.


بهترین بیمه خودرو شخص ثالثبهترین بیمه شخص ثالث ؛ بهترین بیمه خودرو را خریداری کنید!

در برابر این عنوان اولین سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که بهترین بیمه شخص ثالث دارای چه ویژگی‌هایی است؟ چه عواملی در تعیین بهترین بیمه شخص ثالث نقش دارند؟

برای تشخیص بهترین بیمه شخص ثالث از شاخص‌ها و عوامل زیر می‌توان استفاده کرد:

رضایت از بیمه خودرورضایت کلی از بیمه خودرو

در تعیین میزان رضایت کلی بیمه‌گزاران از بیمه شخص ثالث، عاملی مثل تناسب شرایط بیمه‌نامه با نیازهای مشتری دخیل است. این عامل می‌تواند شامل سطح پوشش بیمه، مدت اعتبار بیمه و سرعت و شفافیت پاسخگویی شرکت بیمه‌ای

ادامه دارد…

گرد اورنده:مهندس حسن شاه حسینی

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا