اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

روندی نو در تجارت نو

اقتصادناب_شرکت بیمه تجارت‌نو در تاریخ ۱۳۹۵.۰۱.۱۴ نزد اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری به ثبت رسید و در تاریخ ۱۳۹۵.۰۲.۰۶ پروانه فعالیت خود در کلیه رشته‌های بیمه‌ای را از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت و فعالیت خود را آغاز نمود.

به گزارش اقتصادناب تیم مدیریتی جدید این شرکت بیمه ای در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ در شرکت مستقر گردید و شروع به فعالیت کرد. از جمله اهداف کلان این تیم می توان به انجام افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی، برنامه ریزی برای خروج شرکت از زیان انباشته و حداکثرسازی بازده دارایی، توسعه شبکه ارائه خدمت شامل نمایندگان (حداقل ۵۰۰ نماینده جنرال، ۱۰۰۰ نماینده بیمه زندگی) و مراجع درمانی (افزودن حداقل ۴۰۰۰ مراجع درمانی به شبکه خدمت رسانی در حوزه درمان) و … اشاره کرد.

تلاش های تیم مدیریتی جدید در جهت اصلاح ترکیب پرتفوی قابل توجه است. بررسی ها روند عملکردی شرکت از شهریور ماه حاکی از آن است که برخلاف ماه های پیش از آن، حق بیمه دریافتی شرکت یک ثبات نسبی را تجربه کرده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده جمع حق بیمه صادره شرکت در ۱۰ ماهه نخست سال به مبلغ ۲۷ هزار میلیارد رسیده حدود ۱۲.۷ هزار میلیارد ریال آن برای ۵ ماهه نخست و حدود ۱۴.۳ هزار میلیارد ریال آن مربوط به ۵ ماهه دوم بوده است. این موضوع به آن معناست که علیرغم ایجاد ثبات و کاهش نوسانات، از حیث مبلغ نیز حق بیمه دریافتی از شهریور تا با رشد قابل توجه همراه شده است. نکته قابل توجه دیگر در این حوزه کاهش قابل توجه خسارات پرداختی است که اثرات آن در عملکرد نیمه دوم سال در قالب اطلاعاتی همچون نسبت خسارت، ضریب خسارت و به تبع آن افزایش حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت نمایان خواهد شد.

مدیران شرکت برای دوره ۱۲۰ روزه ابتدای فعالیت خود (۱۸ شهریور تا ۲۳ دی ماه) جذب حق بیمه معادل ۱۰.۴ هزار میلیارد ریال را پیش بینی کرده بودند این درحالی است که عملکرد شرکت در مدت زمان یاد شده حکایت از تحقق جذب بیمه حدود ۱۲.۵ هزار میلیارد ریال را دارد. با تکیه بر این محاسبات می توان گفت مدیران شرکت حدود ۱۲۰ درصد از بودجه در زمینه جذب حق بیمه را پوشش داده اند. نکته قابل توجه در این زمینه آن که بخش قابل توجهی از این مازاد درصد پوشش مربوط به جذب حق بیمه در رشته های با نسبت خسارت بسیار پایین همچون کشتی، مهندسی، نفت و انرژی و هواپیما بوده است.

کاهش ۲۰ درصدی نرخ رشد حق بیمه در رشته درمان و هم چنین کاهش ۳۴ درصدی نرخ رشد تعداد بیمه نامه در این رشته از نکات قابل در عملکرد این دوره ۱۲۰ روزه بوده که با توجه به زیان ده بودن این رشته می توان عملکرد شرکت را در دوره مذکور مطلوب ارزیابی کرد. از سوی دیگر نیز تمرکز شرکت بر روی رشته مهندسی افزایش یافته به طوری که شاهد رشد ۴۸۹ درصدی نرخ رشد حق بیمه و هم چنین افزایش ۱۳۵ درصدی نرخ رشد تعداد بیمه نامه در رشته یاد شده بودیم؛ به این ترتیب شاهد برقراری توازن بیشتر در سبد بیمه ای شرکت هستیم.

نکته قابل ذکر و بسیار مهم دیگر در این زمینه به ثبت رساندن نسبت خسارت حدود ۶۰ درصدی است که این عدد نسبت به شش ماهه نخست سال و همچنین عملکرد سال قبل، کارنامه ای درخشان از مدیران جدید شرکت را به تصویر می کشد.

در نهایت تمامی تلاش های انجام شده خود را در صورت های مالی شرکت نمایان می سازد. ر اساس صورت های مالی در دسترس، از حیث عملکرد فصلی بیمه تجارت نو پس از شش فصل متوالی زیان دهی، توانسته است به لطف عملکرد مدیرانش در پاییز سال جاری خود را سودآور نماید. نکته قابل اشاره آن که این رشد سودآوری نه از محل فروش سرمایه گذاری ها بلکه از محل عملیات بیمه ای شرکت حاصل شده است. این در حالی است که همچنان آثار عملکرد مدیران قبلی در شرکت تا حد زیادی ساری و جاری بوده و تا کمرنگ شدن آثار فعالیت آن ها، حداقل چند ماه زمان نیاز است.

با این وجود، مرور اجمالی عملکرد مدیران جدید شرکت در ۱۲۰ روزه، نشان از تغییر ریل حرکت به سوی ثبات و سودآوری دارد. این موضوع نشان می دهد که سهامداران بیمه تجارت نو می توانند با فراموش کردن دوران نه چندان خوشایند سپری شده در نیمه نخست سال جاری و سال های قبل، به آینده شرکت امیدوار بوده تا در گام نخست شرکت از شمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت خارج شده و در گام بعد کام سهامداران خود را با سود دهی شیرین کند.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا