اخبار روزاخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبانک و بورسدلار و ارزطلا وسکهپول وسرمایه

رشد شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات  چهارشنبه با رشد ۳۷۰۱ واحد روبرو شد.

بورس اوراق بهادار تهران همچنان در مدار رونق قرار گرفته و شاخص کل بورس اوراق بهادار  با افزایش ۳۷۰۱ واحد به رقم ۳۰۹ هزار و ۶۷۱ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هموزن ۲۶۱۹ واحد رشد کرده و به رقم ۸۴ هزار و ۵۶۸ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوارق بهادار تهران به بیش از یک میلیون و ۱۲۹ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران بورس تهران بیش از ۲.۴ میلیارد سهام حق تقدم و اوارق مالی در قالب ۲۹۸ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۲۹ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۹۹۱ واحد رشد کرده و به رقم ۸۲ هزار و ۹۶۹ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هموزن با افزایش ۱۷۵۲ واحد به رقم ۵۶ هزار و ۵۶۸ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش ۵۶۸۴ واحد به رقم ۵۳ هزار و ۷۷۲ واحد رسید.

برخی کارشناسان دلیل رشد بورس تهران را رکود در بازارهای موازی مثل مسکن و ارز و طلا دانسته که باعث اقبال مردم به حضور در بورس شده و تا کنون حدود ۱۳ میلیون نفر معادل ۱۵ درصد جمعیت کشور سهامدار شده‌اند. در عین حال مسئولان و کارشناسان توصیه می‌کنند سرمایه‌گذاران تازه وارد از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند و برای جلوگیری از ضرر از ورود مستقیم به خرید سهام خودداری کنند. همچنین برای حضور در بازار سرمایه از پس انداز خود استفاده کند و به هیچ وجه دارایی خود چون مسکن یا ملک و ماشین خود را برای حضور در بورس نفروشند.

شاخص بازار اول بورس با افزایش ۲۶۲۱ واحد به رقم ۲۲۵ هزار و ۴۹۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۷۸۴۰ واحد به رقم ۶۲۷ هزار و ۸۱۲ واحد رسید.

نمادهای مپنا، فولاد مبارکه، پالایش نفت تبریز، ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری غدیر، داروسازی دکتر عبیدی در تقویت شاخص کل اثرگذار بودند و نماد پتروشیمی پارس بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل را داشته است.

معامله‌گران فرابورس بیش از ۸۰۰ میلیون سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۵۴ هزار معامله و به ارزش ۵۲۰ میلیارد تومان دادوستد کردند.

نمادهای مهم فرابورس در تقویت شاخص کل موثر بودند که از مهم‌ترین این نمادها می‌توان به ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی مارون، پالایش نفت شیراز، کشتیرانی دریای خزر، تولید نیروی برق دماوند، قاسم ایران و میدکو اشاره کرد.

نمادهای پربیننده بورسی شامل بانک تجارت با قیمت هر سهم ۴۷۱ ریال، بانک ملت ۵۸۲۵ ریال، بانک صادرات ۵۵۱ ریال، بانک اقتصاد نوین ۳۱۳۹ ریال و شرکت‌های مس شهید باهنر، صنایع شیمیایی ایران و سایپا از نمادهای پربیننده بوده‌اند.

در فرابورس ایران شاخص کل در پایان معاملات ۷۵ واحد رشد کرده و به رقم ۳۹۲۷ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۲۲۵ هزار میلیارد تومان رسید.

نمادهای پربیننده فرابورس شامل ذوب آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، جنرال مکانیک، تولید مولد نیروگاهی جهرم، پتروشیمی زاگرس و تولید و صادرات ریشمک بوده‌اند.

در جریان معاملات با پیام ناظر بازار وقفه معاملاتی در نماد قند اصفهان به علت تغییر بیش از ۲۰ درصدی قیمت روی داد. همچنین اطلاعیه در مورد حق تقدم‌های استفاده‌نشده سیمان فارس نو و نیرو، سیمان صوفیان و پارس سوئیج منتشر شد.

همچنین توقف نماد معاملاتی ایران ارقام، داده‌پردازی ایران و شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران انجام شد.

بازگشایی نماد نیروکلر و نماد داروسازی کوثر، حراج مجدد نماد سرمایه‌گذاری بهمن و حق تقدم سیمان فارس نو و پارس سوئیچ انجام شد.

همچنین توقف نماد حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس و نوش مازندران، شرکت کالسیمین انجام شد.

منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا