اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

حبس نوآوری / همه آنچه ۱۰۵ می گویدنحوه برخورد با اینشورتک‌هایی که قصد بیمه‌گری دارند باید چگونه باشد

اقتصادناب_سؤال اصلی‌ای که سندیکا هم در مورد آن بحث داشت اینکه آیا اینشورتک‌ها آندررایتیک کردن ریسک را هم شامل می‌شوند یا نه؟ آیا اینها می‌توانند مانند شرکت بیمه پذیرنده ریسک باشند در واقع اینشورر باشند؟

/برای اینشورتک‌هایی که متضمن پذیرش تعهد مالی هستند یک دامنه مجاز حداقلی برای فعالیت و آزمایش‌شان در نظر بگیریم و اگر قرار است بزرگ‌تر باشند باید از نظامات نظارتی، توانگری، سالونسی و احتیاطی که در نظام حقوقی وجود دارد تبعیت کنند.

 

آیین نامه ۱۰۵ با نام نحوه تاسیس و فعالیت شرکت های فناور بیمه ای اخیرا به تصویب شورای عالی بیمه رسید.

 

این آیین نامه علیرغم منتقدان زیادی که داشته است اما به زعم تدوین کنندگانش جهت ارزیابی در معرض بررسی عمومی قرار گرفته و طی جلسات مختلفی در سندیکای بیمه گران ایران و بیمه مرکزی به شور و بررسی گذاشته شد. نتیجه این بررسی های کارشناسی اکنون در دست اجرا قرار دارد. علی بنیادی نائینی، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در گفت وگو با بیمه داری نوین تصریح میکند، بر مر قانون حرکت کردیم و این آیین نامه در جهت اعتبار بخشی به شرکتهای فناور بیمه به تصویب رسیده است.

 

حسن رضا عباسیان فر، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و امور فنی بیمه مرکزی نیز در این میز سخن تاکید میکند که تمام تلاش ما در مراحل تدوین این آیین نامه آن بوده که اکوسیستم صنعت بیمه و ذینفعان را بررسی کنیم تا مشخص شود شرکتهای فناور در این زیست بوم کجای کار قرار می گیرند. از طرفی وی صراحتا می گوید هدف از تدوین این آیین نامه ایحاد بروکراسی و شرایط دست و پا گیر برای فعالیت فناوران نیست.

 

در این میزسخن با علی بنیادی نائینی، معاون طرح و توسعه و عضو هیات عامل بیمه مرکزی و حسن رضا عباسیان فر، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و امور فنی بیمه مرکزی همراه می شویم و همه ابهامات در خصوص آیین نامه ۱۰۵ را بررسی میکنیم.

 

در ادامه اظهارات علی بنیادی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی و عضو هیات عامل نهاد ناظر را می خوانیم:

 

آیین‌نامه‌ای در دولت تحت عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه اقتصاد» سال گذشته در ۱۲ ماده و ۴ تبصره به تصویب رسید. هدفش حوزه‌های مختلف اقتصادی بود تا میزان ظهور و بروز فناوران در حوزه‌های مالیاتی، گمرکی، بانکی و بیمه‌ای مشخص باشد. از آنجا که نهادی با نام شورای عالی بیمه داریم و در این آیین‌نامه تکلیف شده بود که نحوه تأسیس و فعالیت شرکت‌های فناوری بیمه‌ای باید طی سه ماه به تصویب شورای عالی بیمه برسد، بنابراین زمان بیشتری حدود یک سال گرفتیم تا این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم ، نظرات ذی‌نفعان را بشنویم و کنکاش بیشتری درحوزه فناوری در صنعت بیمه داشته باشیم و بعد وارد تصویب آیین‌نامه شویم، بنابراین در خصوص انتقادی که صورت گرفته باید تصریح کنم، در تدوین و تصویب آیین‌نامه تعجیل نشده است.

هدفم پاسخ به اشکالات نیست و آقای عباسیان‌فر به این موضوع می‌پردازند، اما در ماده ۱۱ که آمده است نقشه راه توسعه فناوری بیمه در قالب نظام نوآوری بخشی تدوین و ظرف شش ماه ابلاغ می‌شودباید بگویم، در حال حاضر نقشه راه توسعه راه فناوری آی‌تی را در صنعت بیمه داریم و مبنای عمل ماست. تجربه زیسته‌ای که ناشی از برگزاری جلسات سه‌شنبه‌های نوآوری است هدف ما را مشخص می‌کند همچنین فناوری‌هایی که در ماده یک آیین‌نامه آمده است هدف ما هستند. ما تصمیم گرفتیم نقشه راه توسعه فناوری را به دلیل اولویت‌های مدنظر و رویکرد فعالانه نه رویکرد منفعلانه تدوین کنیم . چون اگر منتظر باشیم تا کسب و کارهای فناور بگویند که می‌خواهیم در حوزه فروش قصد داریم از فناوری استفاده کنیم در این حالت ممکن است در حوزه ارزیابی خسارت با کمبود فناوران مواجه شویم، بنابراین این نقشه راه می‌خواهد از ناطرازی که در حال حاضر شاهد آن هستیم جلوگیری کند.

برای تصویب این آیین‌نامه‌ یک سال زمان صرف شده است به یاد دارم آقای عباسیان‌فر جلسات متعدد و متکثری را صرف این آیین‌نامه کردند. به یاد دارم چندین جلسه فقط صرف تعریف اینشورتک شد. نظرات به کمیسیون تخصصی زیر نظر افرادی از جمله نماینده سندیکا برده شد تا ایده های خود را اعلام کنند و بعد آن را به هیئت عامل بردیم. در دور جدید مدیریتی بیمه مرکزی نگاه رئیس کل این بود که از رویکرد نوآوری باز استفاده کنیم، یعنی آیین‌نامه را به سمع و نظر مخاطبان برسانیم. باید تاکید کنم آیین نامه شرکتهای فناور بیمه ، اولین آیین‌نامه‌ای است که روی سایت قرار داده شد . سخنگوی دولت و وزیر اقتصاد اشاره کردند، رئیس دولت دستور داده‌اند که آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های خلق‌الساعه ابلاغ نکنید و بیزنس افراد را دچار مخاطره نکنید. این امر باعث شد که آیین‌نامه را روی سایت بارگذاری میکند

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا