اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

تشدید خطر در کارخانه سدیم فیروزآباد و هشدار بیمه تعاون

بی توجهی مدیران کارخانه کربنات کاوه و خسارت هنگفت

اقتصادناب_کارخانه سدیم کربنات کاوه در شهرستان فیروز آباد که عصر روز دوشنبه دچار حریق و انفجار شد از سوی بیمه تعاون هشدار افزایش ریسک و خطر دریافت کرده بود که نهایتا بر اساس اصل تشدید خطر در ماده ۱۶ قانون بیمه قراداد فسخ می گردد اما اینکه آیا مدیریت این کارخانه نسبت به کاهش خطرات اقدام لازم را انجام داده و به انعقاد قرارداد جدید با یک شرکت بیمه دیگر مبادرت ورزیده، مشخص نیست.

به گزارش اقتصادناب ، کارخانه سدیم کربنات کاوه در فیروزآباد پنج عصر روز دوشنبه دچار انفجار شد.

بر اساس اذعان رسانه ها نشتی گاز یکی از مخازن دلیل این انفجار بوده است. تعداد مصدومان حادثه ۱۳۰ نفر گزارش شده اما هنوز گزارشی از تلفات احتمالی منتشر نشده است.

مدیرکل بحران استانداری فارس نیز با اشاره به انتشار گاز آمونیاک در محدوده کارخانه کربنات سدیم، از مسدود شدن محور فیروزآباد به شیراز با هدف پیشگیری از بروز مشکل برای شهروندانی که در این محور تردد می‌کنند خبر داد.

براساس بررسی های صورت گرفته تعداد ۴ مخزن آمونیاک که حجم هر کدام حدود ۸۰ تن گاز  می باشد بصورت افقی در کنار هم و در قسمت منفی یک از سطح زمین که بصورت حوضچه طراحی شده، قرار گرفته بوده اند، بالای مخازن نیز سطح شیروانی برای محافظت از نور و باران و… وجود داشته است.
بر اساس اذعان کارشناسان که در کانال تلگرام نفت و گاز منتشر شده است یکی از مخازن آمونیاک که نیاز به بازدید دوره‌ای داشته است تخلیه می شود، از انجا که برای purge کامل مخزن و خروج کامل گاز آمونیاک از مخزن از گاز ازت استفاده می شود، برای این کار یک تریلی حامل گاز ازت مایع بوسیله لاین ۳ اینچ خرطوم شکل به مخزن آمونیاک متصل می شود. بعد از از گذشت چنددقیقه از شارژ مخزن با گاز ازت، مخزن آمونیاک منفجر و از چند نقطه که بدنه مخزن ضعیف تر بوده‌است ربچر و شروع به آتش گرفتن می‌کند.

آتش از مخزن به تریلی که در فاصله بسیار کمی از مخزن قرار داشته است سرایت کرده و متاسفانه تریلی نیز آتش گرفته و کاملا درآتش می سوزد.در این آتش سوزی کلیه کابل های برق و ابزاردقیقی سوخته می شود بنابراین مخازن از دیدگاه ابزار دقیقی و فرایندی از کنترل خارج می شوند.

تشدید خطر در کارخانه فیروزآباد و هشدار بیمه تعاون

اما نکته مهم در خصوص انفجار در کارخانه سدیم کربنات فیروزآباد این است که شرکت بیمه تعاون که پیش ازین بیمه گر این کارخانه بوده است طی مستندات موجود و بررسی های صورت گرفته به این کارخانه هشدار تشدید خطر را اعلام کرده است.

بر اساس اسنادی که بدست ریسک نیوز رسیده است، مدیر استان فارس بیمه تعاون طی نامه ای به مدیریت کارخانه سدیم کربنات کاوه در فیروزآباد تصریح کرده است که با توجه به صدور بیمه نامه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان کارخانه از بهمن ۱۴۰۰ و  اعلام هفت فقره خسارت تا زمان ارسال این نامه  که تنها دو ماه از تازیخ صدور بیمه نامه گذشته است و همچنین امار خسارت سال گذشته این کارخانه که به شرکت بیمه اعلام نگردیده در حالیکه طبق ماده ۶ شرایط عمومی بیمه نامه کتمان مواردی که در ارزیابی خطر توسط بیمه گذار تاثیر گذار است در این راستا بیمه گر حق دارد حق بیمه اضافی متناسب با ریسک دریافت کند و یا قرارداد فسخ شود.

بر اساس این گزارش مدیر بیمه های استان فارس بیمه تعاون با لحاظ اریابی ریسک این کارخانه و در راستای اصل تشدید خطر پیشنهاد دریافت حق بیمه بیشتر متناسب با  افزایش ریسک را ارائه کرده اما بر اساس مستند دیگری که دریافت شده ،مدیریت  کارخانه سدیم کربنات کاوه فیروزاباد تشدید خطر را نپذیرفته و پرداخت حق بیمه اضافه را نیز قبول نکرده و به تقاضای فسخ بیمه نامه را رسما صادر کرده است.

این کارخانه پس از فسخ قرارداد با بیمه تعاون تحت پوشش شرکت بیمه دیگری که مشخص نیست رقم حق بیمه با توجه تشدید خطر در این کارخانه چه میزان لحاظ شده، قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا