“اقتصادناب_ بر اساس ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی، محاسبه حق بیمه پایه باید بر اساس فاکتورهای راننده محور مورد سنجش قرار گیرد. “
به گزارش اقتصادناب اخیرا رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرده است که بیمه شخص ثالث از سال آینده، آزمایشی به جای خودرو به راننده داده میشود. طبق قانون برنامه ششم توسعه و با توجه به پرخطر و کم خطر بودن راننده، از سال آینده بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق خواهد گرفت.
سرهنگ محمد ترحمی رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، در خصوص جزئیات راننده محور شدن بیمه شخص ثالث اظهار داشت:
بر اساس ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی، محاسبه حق بیمه پایه باید بر اساس فاکتورهای راننده محور مورد سنجش قرار گیرد.
آنطور که رئیس کل بیمه مرکزی میگوید، زن یا مرد بودن راننده، جوان یا پیر بودن و پرخطر و کم خطر بودن راننده در این مصوبه لحاظ خواهد شد و رانندههایی که رانندگی بهتری دارند، هزینه کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت خواهند کرد.
رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تصریح کرد: بر این اساس شاخصهایی برای دخالت رفتار انسان نظیر پرخطر بودن، نوع رانندگی یا محتاط بودن فرد برای تعیین حق بیمه پایه بر اساس آئیننامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بیمه تعریف شده که مورد تصویب قرار گرفته است؛ لذا هم اکنون با در نظر گرفتن فاکتورهای شامل قانون پذیر بودن راننده و خطرات ناشی از پیمایش وسیله نقلیه، حق بیمه تعریف شده است که لازم است شهروندان در آن خصوص اطلاعات لازم را داشته باشند.
وی به مورد مهمی در این خصوص پرداخت و گفت:
در صورتی که رانندهای مرتکب تخلفات حادثهساز موضوع ماده ۷ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی شود با توجه به تصریح بودن قانون مشمول نمرات منفی میشود؛ در صورتی که مجموع نمرات منفی به ۳۰ نمره برسد گواهینامه به مدت سه ماه ضبط میشود.
سرهنگ ترحمی تصریح کرد: در صورتی که گواهینامه ضبط شود، رانندگی فرد در حکم رانندگی بدون گواهینامه محسوب شده و در صورت بروز تصادف برابر ماده ۱۵ قانون بیمه، خسارت و دیه به زیان دیده پرداخت میشود لیکن از مقصر حادثه بازیافت میشود.
همچنین برابر ماده ۱۴ بیمه شخص ثالث در صورتی که رانندهای مرتکب تخلف حادثهساز شده و تصادف کند برای بار اول ۲ و نیم درصد، بار دوم ۵ درصد و بار سوم ۱۰ درصد از میزان دیه و خسارت پرداخت شده از مرتکب بازیافت میشود.
این مقام ارشد اداره حقوقی راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: مضاف بر همه این موارد بر اساس ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث و آئیننامه اجرایی آن به ازای هر نمره منفی در زمان خرید بیمه نامه یک درصد و تا حداکثر ۳۰ درصد به حق بیمه پایه اضافه میشود.
در نهایت اگر شخصی ۳۰ نمره منفی داشته باشد ضمن اینکه گواهینامهاش ضبط شده و حق رانندگی ندارد در زمان تمدید بیمه نامه ۳۰ درصد به حق بیمه پایه اضافه میشود؛ در ضمن به ازای هر تخلف حادثهساز ثبت شده در دوره اعتبار بیمهنامه قبلی غیر از تخلفات موضوع ماده ۷ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز نیم درصد و جدول نمره منفی برای تخلفات رانندگی پرخطر را به شرح ذیل اعلام شده است:
با این وجود برخی از مدیران شرکت های بیمه معتقدند که اجرای این قانون در عمل چندان هم ساده نیست و احتمال ضعیفی وجود دارد که درسال ۹۸ شاهد اجباری شدن قانون بیمه شخص ثالث فردی باشیم. به گفته مدیرعامل بیمه سامان، اجرای چنین طرحی می تواند به کاهش درآمد شرکت های بیمه منجر شود که در شرایط اقتصادی فعلی فشار غیرقابل جبرانی را به شرکت ها وارد خواهد کرد. همچنین پیچیدگی های فنی زیادی نیز در مورد نحوه استقبال مردم از این طرح وجود دارد که می تواند عواقب مختلفی را به دنبال داشته باشد. از این رو قبل از اجرایی شدن این قانون، لازم است تا تمامی حواشی مربوط به این امر به دقت بررسی شود.